VC foutcodes 21 en 24
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 10 april 2017 08:44 PM

Foutcodes 21 en 24 komen steeds terug in de VC.
VC Lampje brandt gelukkig wel bij het starten even.
21 is volgens de Vraagbaak “Manocontact Remmen”, in `t Engels spreekt men van “Brake Pressure Switch”.
Waar zit die en is die te controleren?
Hetzelfde voor foutcode 24 ; dat is de “Ontstekingssensor"volgens mijn Vraagbaak , in `t Engels “Vehicle Speed Sensor”.
Zelfde vraag : waar zit die en is die te checken?
Alvast bedankt ,
Groet.very good

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1186
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 10 april 2017 09:41 PM
  [ # 1 ]

Dirk,

Heb je de technical training van Citroen Module B7? Hier staat heel veel over HA omschreven.

Als je mij een pb met je mailadres stuurt mail ik hem je door.

Onderstaande komt er ook uit.

Afbeelding Bijlagen
onderdelen-HA.JPG
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 10 april 2017 11:10 PM
  [ # 2 ]

Heb je een PM gestuurd Ed .
Bedankt alvast , daar kom ik wel wat verder mee denk ik .

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 11 april 2017 06:30 PM
  [ # 3 ]

Ha , dankzij Ed (Ed for President! bravo) ben ik er inmiddels achter dat de snelheidssensor deel van de km. kabel uitmaakt en op de versnellingsbak moet zitten .
Daar vandaan gaat een draadje naar de VC die de pulsen telt en de snelheid daardoor berekent.
Die andere remsensor zorgt bij flink remmen ook voor een signaal naar de VC , waardoor die in de “sport” stand gaat.
Moet `em nog wel even zoeken , maar daar kom ik wel uit .
Of beide sensoren zorgen bij weigering of de auto in de sportstand schiet weet ik nog niet.
Iemand?
Ed , nogmaals bedankt man en de groeten van Dirk

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 12 april 2017 08:42 AM
  [ # 4 ]

Wat kunnen jou die codes schelen? Jij rijdt toch met comfortbollen? cheese

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 12 april 2017 05:37 PM
  [ # 5 ]

Ha die Jan ,dat had jij goed onthouden , nog geen last van Alzheimer Light merk ik.
Achter nog wel comfortbollen , voor niet meer , kreeg wat van dat doorslaan op de drempels in onze buurt.
Te weinig demping.
Stuurt nu ook strakker .
HA bol wel wat extra druk laten geven .
Zo gaat het wel lekker , maar ja , `t is geen CX natuurlijk.
Het liefst heb ik `em toch wat softer voor met dezelfde demping als nu.
Maar die HA bol staat voor nu op 60 bar , meer lijkt mij niet verantwoord, wat denk jij.
Ik hou niet van foutcodes , of ze nu invloed hebben of niet , dat moet er dan uit voor mij; klinkt jou toch ook wel bekend in de oren vermoed ik.
Groet,
Dirk

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 13 april 2017 09:04 AM
  [ # 6 ]

Lexia! Dan zie je meteen wat het is en je kan het wissen als het tijdelijke fouten zijn, zoals de gebruikelijke stuurhoeksensor.

60 bar lijkt mij wat hoog, maar wat zeker ook kan helpen is aanpassen van de dempers in het hyractiefblok. Het oppervlak van het gaatje met 10% verhogen door opboren.
Het is even schroeven, maar dan heb je ook wat.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1186
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 13 april 2017 10:12 AM
  [ # 7 ]
Dirk de Pirk schreef:

Ha , dankzij Ed (Ed for President! bravo) ben ik er inmiddels achter dat de snelheidssensor deel van de km. kabel uitmaakt en op de versnellingsbak moet zitten .
Daar vandaan gaat een draadje naar de VC die de pulsen telt en de snelheid daardoor berekent.
Die andere remsensor zorgt bij flink remmen ook voor een signaal naar de VC , waardoor die in de “sport” stand gaat.
Moet `em nog wel even zoeken , maar daar kom ik wel uit .
Of beide sensoren zorgen bij weigering of de auto in de sportstand schiet weet ik nog niet.
Iemand?
Ed , nogmaals bedankt man en de groeten van Dirk

Dirk, op de laatste 4 bladzijden van het document staat in welke status de VC schiet bij storingen.

Sommige modellen hebben trouwens geen remdruksensor, bij de laatste modellen is deze niet meer gemonteerd.

Oh ja.. geen dank, we zijn hier op het forum om elkaar te helpen, ik heb hier al zoveel hulp gehad, blij dat ik een ander een keer kan helpen.

Afbeelding Bijlagen
remdruk-sensor.JPG
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 13 april 2017 01:48 PM
  [ # 8 ]

@Ed , volgens jouw PDF hebben beide storingen geen invloed op het weggedrag cheese
De vering blijft op Automatisch staan en gaat niet in de Sport stand.

@Jan , tot nu toe gaat het met het knipperkastje van Malle Pietje ook nog prima , wissen foutcodes gaat ook door `em 15 sec. in te drukken , daarna is alles weer schoon.
Dat uitboren is mij een brug te ver hoor , straks boor ik te veel en ben ik weer terug bij af.
Ga `em eerst maar weer eens spoelen , is ook al weer een jaartje of 5 geleden .
Gisteravond op de snelweg merkte ik duidelijk verschil tussen Sport en Automatisch , dus dat werkt wel goed nog.
Bevalt je C6 nog goed Jan of moet je zelfs daar nog wel eens onder liggen?
Groet,
Dirk

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1186
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 13 april 2017 09:01 PM
  [ # 9 ]

Ik heb mijn bollen net laten vullen, HA bollen 15% meer druk en hij veert nu perfect! Niks opgeboorde bollen of geblokkeerde HA systemen. Ik moet alleen de remmen ontluchten want ze pakken soms wat laat, waarschijnlijk lucht ingekomen bij het vullen van de bollen.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 14 april 2017 10:08 AM
  [ # 10 ]

@ Dirk: Een beetje off-topic, maar antwoord op je vraag:
De C6 heb ik na een paar jaar groot plezier van de hand gedaan, voornamelijk om budgettaire redenen. Ruim 2 mille per jaar aan belasting is toch wel zonde.
Er wordt veel gemekkerd over dure reparaties en moeilijk verkrijgbare onderdelen. Een C6 heeft “midlife” een grote beurt nodig. Als je afgezien van de D-riem nog een rijtje zaken meepakt valt dat allemaal best mee.
Het meest falende ding is het thermostaathuis. Voor zeven tientjes heb je een nieuwe, levertijd geen probleem, dus gewoon een reserve in het reservewiel bewaren voor onderweg.
Verder net als bij alle auto’s: Op tijd de beurten doen en om de 80k de automaat spoelen.
Enkele markante C6-specifieke zwakheden:
De oorspronkelijke onderste fusielagers
De voorveercilinders, net als in de C5 III (Ik meen begrepen te hebben dat de nieuwe cilinders niet meer gaan lekken)
Afblinden van de EGR kleppen voorkomt een hoop gedoe, maar dat geldt voor alle diesels waarbij dat kan.

Over die HA dempers: Het handigst is om een extra HA klep te scoren en daarin de dempers op te boren. Dan kan je het ding in zijn geheel monteren.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 14 april 2017 01:23 PM
  [ # 11 ]

Ha die Jan ,
Dank voor je info over de C6 ‘, zo te lezen ook niet een echt probleemloze voiture.
Die tip over de HA kleppen is best wel handig , maar ga eerst even spoelen.
Groet,
Dirk

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 14 april 2017 02:59 PM
  [ # 12 ]

In vergelijking met de XM vond ik de C6 behoorlijk probleemloos.
En de C5’en al helemaal, met name de HDi’s.
Buiten de reguliere beurten nooit gedoe, met één uitzondering: De ADALS van de break zijn elke 200k aan de beurt. Net zo slecht als van de BX.
Bij de XM’s heb je altijd wel een lijstje van dingen die het niet doen. Ze laten je niet gauw staan, maar dat is dan ook alles.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 19 april 2017 01:29 PM
  [ # 13 ]

Excuus, wis dit bericht svp

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook