Verstandige aankoop?
DeBakker
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 101
Geregistreerd: 28-06-2014

Gepost: 18 april 2017 07:22 PM

Een kennis van mij heeft zijn Berlingo 1.9 diesel uit 2003 te koop. De auto heeft ongeveer 312.000 km gelopen. Ik heb opzich wel belangstelling maar de km stand houdt mij een beetje tegen. Hij wil er 1000,- voor hebben. Grijskenteken met airco, cv en stuurbekrachtiging.

De auto rijdt perfect en start goed. De distributieriem, koppeling en versnellingsbak zijn recent vervangen en er zit net een nieuwe APK op met steekproef.
Het enige wat mij tijdens het rijden opviel was dat er bij het rijden in een bocht naar rechts heel iets speling op het stuur zit. Je kunt dus een klein stukje sturen zonder dat er wat lijkt te gebeuren. Het gekke is dat ik geen speling voel als ik bij stilstand met draaiende motor heen en weer stuur. Een collega heeft een zelfde Berlingo uit 2004 en die heeft het ook. Daar is ooit het stuurhuis vervangen maar doet het nog steeds.

Wat zijn dingen die ik, buiten normale slijtagedelen natuurlijk, bij zo’n hoge km stand kan tegenkomen. Ik lees dat de DW8 behoorlijk hufterproef is maar hoe lang gaan de verstuivers en brandstofpomp normaal gesproken mee?

Kortom, kopen of beter laten staan met deze km stand?

Profiel  
 
KiteFlupke
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 209
Geregistreerd: 05-04-2009

Gepost: 19 april 2017 10:46 AM
  [ # 1 ]

DW8B motoren krijg je haast niet stuk. Grootste kosten waren distributie riem vervangen, koppeling, achteras doorgezakt,kleppen stellen,... dus niet echt de grote bedragen. Vooral als je zelf handig bent.
Kan gemakkelijk 400.000km aan, enkel die Airco, dat is een gok Smile
dat indirect stuurgedrag is “normaal”, heb ik ook.

Tamme blokken maar niet stuk te krijgen… Zelf zou ik nu een 2.0 HDI zoeken in die leeftijdsklasse.

Profiel  
 
DeBakker
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 101
Geregistreerd: 28-06-2014

Gepost: 23 april 2017 10:10 PM
  [ # 2 ]

Bedankt voor je reactie. Helaas bleek de achteras niet helemaal fris meer bij deze. Het linker achterwiel stond behoorlijk schuin. De zoektocht gaat dus nog even door.

Profiel  
 
KiteFlupke
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 209
Geregistreerd: 05-04-2009

Gepost: 24 april 2017 07:26 AM
  [ # 3 ]

Die achteras is een gekend probleem, als je handig bent kan je de aspinnen vervangen incl. lagers. Niet de grote som geld maar wel een beunhazen werk Smile

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook