Achterruit verwarming
WimC
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 18-04-2017

Gepost: 18 april 2017 10:10 PM

Hallo allemaal!

De achterruit verwarming van m’n Saxo uit 1999 werkt niet meer.
Ik heb ondertussen wat getroubleshoot en geraak er maar niet aan uit. De schakelaar heb ik volledig uitgemeten en werkt perfect, de zekeringen zijn ook allemaal goed. Als ik de klemmen losmaak en tussen de twee meet heb ik ~12V, de weerstand van de ruit zelf is rond de 1 Ohm, wat ik aanneem als goed. Maar als ik de klemmen aansluit meet ik geen spanning tussen de twee klemmen meer.

Zou dit de relais kunnen zijn? Zoja, hoe kan ik deze goed uitmeten. Of zou dit iets anders zijn?

Alvast hartelijk bedankt voor de raad!

Profiel  
 
scatt
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 22-10-2012

- Saxo 1.4 VTS
- Saxo 1.4
Gepost: 19 april 2017 08:51 AM
  [ # 1 ]

als je op de 2 klemmen van de ruit 12volt meet, dan is het relais ok, anders zou je daar nooit 12 volt meten
En als je daar 1 ohm meet is de ruit ook ok
Het lijkt alsof je een slechte massa hebt. één van de 2 kabels gaat naar het chassis (ik denk normaal gezien de rechtse aansluiting als je achter de wagen staat, passagierskant dus). Je zou eens een ander chassispunt (massa) moeten nemen en de weerstand tussen dat chassispunt en de 2e kabel van de achteruitverwarming meten, zou ongeveer 0 ohm moeten geven
Je kan ook proberen om een ampere-meter in serie met de ruit te zetten (dus één van de 2 klemmen loskkoppelen en de meter op ampere stand ertussen , moet wel minimum 20A aankunnen denk ik). Als er stroom doorloopt dan moet je ruit werken

Profiel  
 
WimC
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 18-04-2017

Gepost: 19 april 2017 11:08 AM
  [ # 2 ]

Aha, dat probeer ik eens. Ik had de rechter connector al uitgemeten naar massa toe, en die gaf wel door maar ik heb de weerstand er niet van gecontroleerd. En inderdaad, de stroom uitmeten gaat ook interessant zijn.
Bedankt!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook