2 van de 7
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
Basil’s Xantia naar CitroForum advies aangeschaft.
Basilange
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 30-04-2017

Gepost: 01 mei 2017 04:41 PM
  [ # 16 ]

Timo,

Dankjewel voor je zeer duidelijke en uitgebreide reactie. Ik zou heel graag inderdaad bij deze Xantia langs willen gaan zeker met degene die weet hoe die moet lopen en wat ie waard is/hoeveel er gesleuteld aan moet worden.

Ik ga heel even de Xantia van Menno opzoeken eens kijken wat daar te halen valt. Twee liter, ietwat nieuwer, weinig kilometers. Eens kijken naar de toestand.

Je woont niet toevallig in de buurt van Den Bosch en Delft? Ik zou graag betalen voor deskundigheid met euro’s en echte goede Limburgse Vlaai.

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 01 mei 2017 05:48 PM
  [ # 17 ]

Ik hoef niet betaald te worden hoor, al zal ik de Limburgse vlaai niet afslaan Laughing

Ik zit voor mijn werk door het hele land, woon zelf vrij centraal in regio Utrecht dus vind het niet erg om te rijden. Laat maar weten als je wilt kijken.

Die van Menno is ook heel fraai, enorm fraaie kleur dat Rouge d’Enfer. Vaak heeft die kleur blanke lak problemen, het lijkt hier zich nog te beperken tot de grill.

Ook even tijd genomen om de rest van je onderwerp door te lezen, dat had ik nog niet gedaan.

Wat betreft 8v of 16v, 16v is inderdaad iets moderne techniek maar 8v is niet onderhoudsgevoeliger. Inderdaad heeft een 16v automatische klepverstelling en moet dat bij een 8v nog met de hand met stelplaatjes, maar ik heb nog nooit de kleppen hoeven stellen. Vriend en medeforummer japv van dit forum heeft een 1.8 8v uit 1993 met inmiddels meer dan 3 ton en ook nog nooit kleppen hoeven stellen. Ik heb het bij mijn huidige 1.8 8v en vorige laten meten bij de dustributieriemwissel maar ook bij deze beide hoefde ze niet gesteld te worden. Enkel op LPG moeten om de 50.000 kilometer kleppen gesteld worden bij deze blokken, maar die kom je bijna niet meer tegen.

Ik ben persoonlijk echt een 8v man, ik vind 16v niet gewoon niet zo lekker rijden. De 8v rijdt je heel makkelijk, veel koppel onderin. De 16v motoren hebben dit bovenin waardoor je dus verder moet doortrekken. Heb beide al wel aardig wat gereden (1.8 8v, 2.0 8v automaat en handbak, 2.0 16v handbak en automaat en 1.8 16v handbak) en voelde mij echt het prettigst in de 8v varianten.

Maar het is allemaal persoonlijke voorkeur, de een zweert hier bij de andere weer daar bij. Wink

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
Basilange
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 30-04-2017

Gepost: 01 mei 2017 06:11 PM
  [ # 18 ]

Ikzelf ben heel erg geïmponeerd door sommige diesels. Belastingtechnisch heeft dat voor mij weinig nut.
Twee jaar terug waren we in Italië gebergte in Toscane. Mijn ouders met de C3 en ik en mijn vriendin met gehuurde DS3 1.6 diesel.
Was prachtig rijden, in zijn twee 5 man in de auto zonder gas te geven de berg op. Trok die gewoon als een klein tractortje terwijl de C3 op 1.6 benzine dan zou gaan horten en stoten.

Ik ga eens kijken wat die Xantia van Menno kan bieden. Heb de verkoper benaderd met een beginnend aantal vragen. Nu hopen dat er eerlijk wordt geantwoord. Het lage aantal kilometers spreekt me erg aan en zou een distributie riem vervangen zo willen laten doen als het nodig is. De apk tot 2018 is nogmaals erg mooi.

Ik kan niet uit ervaring spreken wat betreft 8v vs 16v, maar als ik je beschrijving zo hoor en kijk hoe ik reed in de C5 van mijn ouders, soms zo rustig dat er een foutmelding was van te weinig toeren, lijkt me dat niet helemaal verkeerd.

Nogmaals bedankt, en nogmaals als we iets kunnen plannen betreft een bezichtiging met deskundigheid graag!

Wanneer je een auto bij een bedrijf koopt is het dan verkeerd om te vragen dat je voor je hem meeneemt de APK wil laten vernieuwen?

Profiel  
 
Menno
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1739
Geregistreerd: 29-07-2003

- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Shine EAT6
- DS 3 1.2 So Chic EAT6
- 2CV AZ-A
Gepost: 01 mei 2017 06:47 PM
  [ # 19 ]

Suc6 met de keuze en zoektocht ....
Een 8v is schakellui te rijden tov een 16v , maar bij een automaat maakt dat minder uit Wink
Beide zijn prima motoren en een Xantia is een vrij saaie Citroën , bijna Japans degelijk gemaakt ...

Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Blue Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien

Profiel  
 
Basilange
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 30-04-2017

Gepost: 01 mei 2017 06:52 PM
  [ # 20 ]

Hey Menno,

Dankjewel, een Xantia doet me niet zoveel als een CX, SM of C3 Picasso ( JK ). Maar voor een eerste auto met relatief weinig klussen en toch een hydroactieve vering. Liever dat dan een Ford Ka.

Iemand bij mij in de buurt heeft een opgeknapte CX en ja daar gaat het bloed sneller van stromen helemaal mee eens. Maar op een oude fiets (of in dit geval niet te oude fiets) moet je het leren.

Profiel  
 
Menno
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1739
Geregistreerd: 29-07-2003

- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Shine EAT6
- DS 3 1.2 So Chic EAT6
- 2CV AZ-A
Gepost: 01 mei 2017 06:59 PM
  [ # 21 ]

Het zijn fijne auto’s hoor, geen straf als eerste voiture Wink
En voor niet teveel zijn er nu nog leuke exemplaren te vinden !

Mijn Xantia had ook een extreem lage kilometerstand toen ik hem kocht, dat zie ik aan alles terug , zeker als het onderhoud dan ook nog netjes is gedaan kan het bijna niet misgaan Smile

Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Blue Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 04 mei 2017 10:53 PM
  [ # 22 ]

Basil, van harte gefeliciteerd met je Xantia en bedankt voor de Limburgse vlaai! gooi

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 05 mei 2017 01:57 AM
  [ # 23 ]

Jij hebt wat inside information geloof ik? Wink Gefeliciteerd Basil! Welke is het geworden?

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Basilange
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 30-04-2017

Gepost: 08 mei 2017 09:39 PM
  [ # 24 ]

Beste Citrofielen,

Ik hoop dat er geen gebroken harten zijn getroffen tijdens de Citromobile en dat iedereen heelhuids is thuisgekomen met zijn of haar aanwinsten.

Mag ik mijn dank uiten voor de hulp met het maken van een besluit.

Afgelopen donderdag ben ik de -uitgelicht door Menno-  Xantia SXi 8V 2.0 in Delft gaan bekijken met Timo.

Een paar puntjes van kritiek waren nodig maar het potentieel lijkt er te zijn. 68.000 km lijkt zijn voordelen te hebben.

Timo heeft me nog even gewezen op het werken van de Kickdown en de kapotte knalpijp maakt nu dat mevrouw nog even stevig rommelt. De lak is niet moeders mooiste maar ze is door het schatkruis op de motorkap nu Xena de Xantia gedoopt.

Er zijn een paar raadsels aan de auto zoals, wie soldeert er een extra hendel aan de bestuurdersstoel? Maar de centrale vergrendeling werkt.

Het voorlopige lijstje kwaaltjes
-Onbekend wanneer distributieriem is vervangen.
-Rotte knaldemper
-Veert beter dan een Suzuki Alto maar LHM is bruin en bollen oud.

Minder erg
-Versleten bekleding achterbank vanwege uitklappen en ontbrekende hoofdsteun. Ook een wegzakkende passagiers hoofdsteun.
-Versleten lak op motorkap en achterklep en een paar schoonheidsdeukjes.
-Soms ratelende ventilator
-Door versleten knopjes is de inhibitorcode makkelijk te achterhalen

Ze tufte lekker naar huis (Delft-Maastricht).

Maar laat er nu iemand met verstand na kijken. Is kijken of de dame de 500 euro waard was.

Vriendin en ik raken er al aardig gehecht aan.

Timo nogmaals heel erg bedankt om er een memorabele dag van te maken: Eerste Citroen

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 08 mei 2017 11:08 PM
  [ # 25 ]

Nogmaals gefeliciteerd! Geen hele dramatische dingen geloof ik, zoals ook wel te verwachten was bij die kilometerstand.

Basilange schreef:

-Door versleten knopjes is de inhibitorcode makkelijk te achterhalen

Mwa. Je weet de volgorde niet, dus als ik het goed heb zijn er dan nog steeds 4x3x2x1=24 mogelijkheden. Daar ben je best even mee bezig Wink.
Ik denk dat je al die puntjes als je zou willen vrij makkelijk voor minder €1000 zou kunnen oplossen als je een goede garage vindt, of in ieder geval de wat ergere puntjes wel. Alleen van dat tweede en derde puntje van de minder erge weet ik zo niet wat het zou kosten.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 09 mei 2017 01:10 AM
  [ # 26 ]

Mwoah, als de 2 wit gesleten is en de rest van de knopjes zwart is de code niet heel moeilijk te achterhalen. Wink Laughing

Ik verwacht geen gekke dingen meer, we hebben de auto redelijk binnenstebuiten gekeerd en alles op een rijtje gezet. Al hebben we ook geen laser ogen. Nog even de puntjes op de i en dan lekker genieten van deze fantastische Xantia!


SF-SV-17 by Timo van Vuurde, on Flickr


SF-SV-17 by Timo van Vuurde, on Flickr


SF-SV-17 by Timo van Vuurde, on Flickr

 

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
Menno
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1739
Geregistreerd: 29-07-2003

- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Shine EAT6
- DS 3 1.2 So Chic EAT6
- 2CV AZ-A
Gepost: 09 mei 2017 08:41 AM
  [ # 27 ]

Leuk!!! Veel plezier met de aanwinst very good

Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Blue Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien

Profiel  
 
Basilange
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 30-04-2017

Gepost: 09 mei 2017 12:00 PM
  [ # 28 ]

Wat is gewenst: nieuw topic openen of deze haar titel wijzigen en er nieuwe titel aangeven? “Bijvoorbeeld Basil’s Xantia -of iets creatievers?-
Ik wil namelijk een beetje bijhouden van wat er gebeurt, voor jullie en mijzelf. Misschien nog een paar mooie foto’s van mevrouw -de auto dus- in Zweden.

Nogmaals bedankt ik hoop dat snel het goede gevoel over de auto bevestigd kan worden. Probeer snel een afspraak te maken met de man die mijn ouders auto’s altijd heeft onderhouden. De goede man is eerlijk, laat je altijd weten wanneer iets duurder uitvalt en laat het vervangen onderdeel altijd even zien. Ik heb hem gevraagd dat ondanks het geen leerschool is ik er even bij mag zijn voor zijn eerste keuring. Hij doet met name het motorisch gedeelte en zal niet bij hem kunnen aankloppen dat er een deurtje piept of een hoofdsteun loszit. Maar dat bevalt me wel, dan kan ikzelf aan de details rommelen hij zorgt ervoor dat mevrouw veilig de weg op kan.

We zijn al een keer door de wastraat geweest, niks nieuws kunnen ontdekken.

Nieuwe interieurlampjes zijn besteld.
Parkeervergunning aangevraagd (niet meer om 8 uur iedere dag 6 euro kwijt, omdat je een auto leent).
Knaldemper en distributieriem beurt aangevraagd.

Nieuwe LHM vloeistof opgezocht qua prijs.


En ondertussen voelen we ons een heel stuk meer volwassen met dit beest voor de voordeur.

Merci.

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6053
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 09 mei 2017 05:56 PM
  [ # 29 ]

Gefeliciteerd met je voiture!

Ik zou de topic-titel aanpassen, dan hou je alles in 1 verhaal. Maar dat is mijn mening natuurlijk.
Verder heel veel rijplezier en veilige kilometers gewenst! Xantia’s zijn fijne auto’s en behoorlijk betrouwbaar bovendien.
Ze noemen ze niet voor niets ook wel de Franse Toyota Wink

Goed op de weg zetten, puntjes aanpakken en gaan!!! Succes!

Profiel  
 
Menno
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1739
Geregistreerd: 29-07-2003

- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Shine EAT6
- DS 3 1.2 So Chic EAT6
- 2CV AZ-A
Gepost: 09 mei 2017 06:01 PM
  [ # 30 ]

Yep, gewoon lekker hier verder ....

Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Blue Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien

Profiel  
 
 
2 van de 7
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook