1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Climate control Xsara Picasso
Marcel69
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 11-05-2017

Gepost: 11 mei 2017 07:03 PM

Ik heb een Citroën Xsara Picasso van 2002 met climate control.
Vanmiddag de temperatuur op 14 graden gezet en hij blies heerlijke
Koude lucht.
Opeens stopte dit. Ik kan doen watnik wil maar blazen doet ie niet meer.
Ook als ik handmatig de aanjager bedien gebeurd er niks.
Het maakt trouwens ook niet uit of ik m op de eco of aircostand heb staan.
Wie heeft er enig idee wat dit kan zijn?

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 11 mei 2017 08:52 PM
  [ # 1 ]

waarschijnlijk het kachelweerstand wat overleden is, zit gemonteerd op de ventilator zelf, die zich bevind onder\achter je dachbord kastje,
ook kan het je contactslot zijn, zet kachel aan bij draaiende motor, en rommel even met de contactsleutel, gaat nu de kachel in eens aan, dan is het aansluitblokje defect achter op contactslot, dit is los vervangbaar, dus je hebt dan niiet een heel nieuw contactslot nodig zoals meeste garage,s beweren

Profiel  
 
Marcel69
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 11-05-2017

Gepost: 11 mei 2017 09:06 PM
  [ # 2 ]

Dank voor je reactie
Kan ik dat dashboardkastje er een beetje simpel uithalen

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 11 mei 2017 11:10 PM
  [ # 3 ]

De motor en de regelaar (die dan weer in de motor zit, zit in het midden tegen het schutbord. Als je bij je pedalen richting radio kijkt, zie je hem zitten.  schroefjes en stekker los, beetje draaien en trekken. Je stuurstang moet wel los om hem er langs te frotten.

 

Profiel  
 
Tekheaddj
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 28-05-2017

Gepost: 29 mei 2017 12:41 AM
  [ # 4 ]
beremans schreef:

waarschijnlijk het kachelweerstand wat overleden is, zit gemonteerd op de ventilator zelf, die zich bevind onder\achter je dachbord kastje,
ook kan het je contactslot zijn, zet kachel aan bij draaiende motor, en rommel even met de contactsleutel, gaat nu de kachel in eens aan, dan is het aansluitblokje defect achter op contactslot, dit is los vervangbaar, dus je hebt dan niiet een heel nieuw contactslot nodig zoals meeste garage,s beweren

Ik lees hier vaak dat de kachelweerstand overleden is maar op andere forums zeggen ze dat de aanjager dan nog werkt maar enkel op de hoogste stand. kan het misschien zijn dat de aircopomp defect is ?

Profiel  
 
Tekheaddj
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 28-05-2017

Gepost: 29 mei 2017 02:05 AM
  [ # 5 ]

Ik heb dit daarstraks ook gedaan, ventilator aan en gerommeld met contactsleutel en na een tijdje sprong de ventilator plots aan en viel dan even plots weer uit, even rommelen terug aan en plots weer uit, dat lukte zo enkele keren na elkaar en dan totaal niet meer, het is bij mij niet zo dat de aanjager blijft werken (blazen) na het gerommel met het contact, neen valt even snel weer uit.  Ik kan er dus van uit gaan dat het euvel in het contactslot zit of is dit niet zeker ?

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 29 mei 2017 08:41 PM
  [ # 6 ]

inderdaad, waneer je met het contactslot romeld en hij doet het dan wel, dan is in 90% van de gevalen het blokje achterop het contactslot gaar, deze kan je los kopen, je vraag over de airco, op een ander bericht welliswaar, op de airco leiding zit een druk switch, wordt de druk in het systeem te laag, dan wordt de plus naar de pomp verbroken, dit ter berscherming van de pomp, want dit is een duur onderdeel, het koelgas bevat ook olie, wat dan de pomp smeert, voor de rest heeft dit geen efect op de aanjager.
wat vaak aan de airco stuk gaat, dat is de condensor, deze zit voor de koelradiator gemonteerd, een steentje, of oxidatie van het aluminium geeft lekage, vervangen van condensor all incl 320euro, niet bij garage,s daar zit je rond de 600,

Profiel  
 
psvnr1
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 03-07-2008

Gepost: 31 mei 2017 08:01 PM
  [ # 7 ]

Ik heb gisteren toevallig het electrische gedeelte van het contactslot vervangen , ivm zelfde klacht( bewegen met sleutel)
Kosten 89 EUR en 45 min. werk. (Onderdeel bij dealer gekocht)
guide:
https://youtu.be/6HmK1ofXYk0

Xsara Picasso 2001 1.8 16V

Profiel  
 
Tekheaddj
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 28-05-2017

Gepost: 03 juni 2017 08:36 PM
  [ # 8 ]
beremans schreef:

inderdaad, waneer je met het contactslot romeld en hij doet het dan wel, dan is in 90% van de gevalen het blokje achterop het contactslot gaar, deze kan je los kopen, je vraag over de airco, op een ander bericht welliswaar, op de airco leiding zit een druk switch, wordt de druk in het systeem te laag, dan wordt de plus naar de pomp verbroken, dit ter berscherming van de pomp, want dit is een duur onderdeel, het koelgas bevat ook olie, wat dan de pomp smeert, voor de rest heeft dit geen efect op de aanjager.
wat vaak aan de airco stuk gaat, dat is de condensor, deze zit voor de koelradiator gemonteerd, een steentje, of oxidatie van het aluminium geeft lekage, vervangen van condensor all incl 320euro, niet bij garage,s daar zit je rond de 600,

Ik heb vandaag een nieuw contactslotkabel gemonteerd en meteen sprong de blazer aan maar dat was ook alles, nog steeds kan ik niets bedienen vanaf het climate controle paneel, blaast ook enkel op de voorruiten niet meer door de roosters aan het dashboard, ik heb het stilaan helemaal gehad met de auto.

Profiel  
 
Tekheaddj
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 28-05-2017

Gepost: 03 juni 2017 09:08 PM
  [ # 9 ]
psvnr1 schreef:

Ik heb gisteren toevallig het electrische gedeelte van het contactslot vervangen , ivm zelfde klacht( bewegen met sleutel)
Kosten 89 EUR en 45 min. werk. (Onderdeel bij dealer gekocht)
guide:
https://youtu.be/6HmK1ofXYk0

heb ik ook gedaan maar heeft het euvel niet verholpen, verder zoeken dan maar.

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 03 juni 2017 09:18 PM
  [ # 10 ]

Hoezo de fan doet het weer toch, wand dat was je klacht , alleen nu vertel je dit in eens erbij,  heb je wel even de accu polen los genomen, toen je de stekker veranderde,
En heb je meschien een andere radio ingebouwd, maar zonder de speciale stekker, of iets anders met de electronica gedaan??? 
Het systeem is in princiepe computer gestuurd ,  soms wil dan een reset uitkomst brengen,  even zoeken hier op forum,  (zoeken op fora) rechts bovenaan pagina,

Profiel  
 
Tekheaddj
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 28-05-2017

Gepost: 03 juni 2017 09:33 PM
  [ # 11 ]

Edit mod: citaat van het direct voorafgaande bericht verwijderd

Ik heb verteld dat de aanjager enkel werkte als ik met mijn sleutel in het contact rammelde en ook als ik de bedrading van het contact wat beweegde dan ging hij aan, bij het lossen viel het terug uit, (wel enkel op 1 stand) manueel hoger of lager zetten of andere commando’s geven aan de elektronische unit werkte niet, niet op off, auto, eco e.d. niks werkte. Ik heb dan heel die contactslotbedrading vervangen en nu werkt die ook enkel op 1 stand, de rest werkt nog steeds niet, het enige wat nu wel is, is dat ik mag bewegen aan de bedrading of slot, de aanjager valt niet meer uit maar de airco werkt nog steeds niet…

1- Sorry hoor voor de vergissing maar heb dit probleem in een ander topic volledig uitgelegd.

2- Ik heb geen radio oid veranderd maar ik heb ook niet de accupolen afgekoppeld omdat ik dacht dat dan alle electronica zou moeten gereset worden of opnieuw uitgelezen bij Citroen zelf, en ik heb geen boekje met de code’s van de electronica noch radio.

Is het dan nu nog nuttig om die stekker terug af te koppelen,, de accupolen ook afkoppelen, en dan alles terug aansluiten of is er nog iets mogelijk ?

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 03 juni 2017 10:03 PM
  [ # 12 ]

We zijn niet boos of zo, we proberen je alleen te helpen,  ja de airco werkt natuurlijk ook niet omdat het display, het totaal niet doet,  over de accu los koppelen, dit mag alleen als alles uitstaat , en de sleutel ver uit de buurt van het contact is, anders heb je inderdaad een uitval, van de electronica,  de andere optie is nog die reset van de electronica,  even zoeken is een beetje veel typ werk,

Profiel  
 
Tekheaddj
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 28-05-2017

Gepost: 03 juni 2017 10:16 PM
  [ # 13 ]

Edit mod: citaat van het direct voorafgaande bericht verwijderd

Ik zeg toch niet dat je boos bent, verkeerd uitgedrukt wss Smile
Ik heb hier op het forum al aan het zoeken geweest hoe de computer te resetten maar vind er niets van terug hoe ik dat juist moet doen.
Een reset van de electronica is dus nog iets anders dan die reset vd computer ? Ik heb enkel die kabel vervangen maar wel nog met de accu aangesloten, is het dan misschien verstandig om bedrading allemaal terug af te koppelen en dan accu loskoppelen en terug alles monteren of is dit nu nutteloos ?

Profiel  
 
Tekheaddj
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 28-05-2017

Gepost: 03 juni 2017 11:39 PM
  [ # 14 ]

Dat de display niet werkt heeft dat dan te maken omdat er niet gereset is na het verwisselen van de electronicakabels ?

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 03 juni 2017 11:51 PM
  [ # 15 ]

Nee immers je display deed het daar voor ook al niet toch, dit had er eerder mee te maken dat de kabel slecht contact maakte, en zo de storing veroorzaakte, maar dit is natuurlijk de gedachte, want als er niet aan de bedrading is gekloot, door bv externe elctra aan te leggen , gaat er weinig stuk,  de reset vind je door reset bsi in te vullen bij fora, type auto is niet relevant, systemen zijn alle gelijk,

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook