Geluk gehad met distributieriem…...
Pasqual
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005

- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
Gepost: 13 mei 2017 11:56 PM

Twee weken geleden startte ik de auto s’morgens rond een uur of half 5 om naar mijn werk te gaan en hoorde een geluid van een kapot lager. Toen dacht ik nog aan de multiriem en ben toch naar mijn werk gereden.
Daar aangekomen toch maar even de motorkap opengemaakt en eens goed geluisterd en het lawaai kwam vanonder de plastic kap van de distributieriem vandaan. Ik zou de rest van de week op een vaste werkplek staan dus de auto is op mijn werk blijven staan. Een werkweek later op zaterdag ben ik toch maar even naar de auto gegaan samen met mijn broer om te kijken hoe erg de schade was. We hebben de beschermkap gedemonteerd en zagen dit:


Wat bleek? De spanrol was kapot en daardoor was de riem helemaal slap komen te staan waardoor die weer overal tegenaan klapperde. Je ziet duidelijk de schade! De riem was op het smalste punt nog maar met 8 mm verbonden!!
Ik denk niet dat ik nog een 20 km had moeten doorrijden….
De spanrol bleek trouwens niet kapot te zijn maar “gewoon” van zijn plaats te zijn gekomen. Blijkbaar was de verbinding los gerammeld. Het lager zelf was niet defect. Het geluid waarvan ik dacht dat het een kapot lager was zal dan het geluid van de slappe ditributie riem zijn geweest. Een andere verklaring heb ik niet.
Anyway…veel geluk gehad want ik heb in ieder geval nog een aankondiging gehad en was er net op tijd bij!

Ik heb ‘m trouwens laten repareren want ondanks zijn leeftijd heb ik erg veel plezier van deze Xantia gehad en zeker na deze reparatie zal ik proberen ‘m nog een aantal jaartjes op de weg te houden.

Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 14 mei 2017 06:59 AM
  [ # 1 ]

gulp

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7271
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 14 mei 2017 08:47 AM
  [ # 2 ]

Tja, sommige van ons hebben nou eenmaal eenop hun schouder…..  Dit is echt mazzel hebben.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Gepost: 14 mei 2017 04:42 PM
  [ # 3 ]

Dat is inderdaad enorm geluk hebben gulp
Ook is het nog een geluk geweest dat je eerst de kap hebt los gemaakt om te kijken voor dat je de auto naar huis zou rijden, want daar had je zeer zeker niet meer geraakt.
Is er bekend hoe lang de distributie er al op zat (km/jaren)?

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
Pasqual
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005

- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
Gepost: 14 mei 2017 06:00 PM
  [ # 4 ]

Ja, ik heb te lang doorgereden…guilty as charged!
Ongeveer een 10.000 km. Het gekke (stomme) is dat ik ergens in mijn achterhoofd wist dat het eens tijd werd maar er om een of andere reden niet mee bezig was.
Tja…..eigen schuld, dikke bult dan maar? Aan de andere kant, het moest toch gebeuren!

Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook