2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
XM diesel of toch wat anders?
jaco
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5921
Geregistreerd: 09-08-2004

Gepost: 15 mei 2017 09:00 PM
  [ # 16 ]

Polo Diesel is ook zomaar een voorbeeld. Wat ik ermee bedoelde is: klein en goedkoop.

Profiel  
 
jaco
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5921
Geregistreerd: 09-08-2004

Gepost: 15 mei 2017 09:03 PM
  [ # 17 ]
jaco schreef:

Simpeler gesteld: autorijden kost je al snel zo’n €500,- per maand, met welke auto dan ook (totaal van afschrijving, MRB, brandstof, verzekering en onderhoud). Of je nu een kleintje in de private lease neemt of een grote oude bak. Als je dan geen zorgen wilt, neem je dus een kleintje nieuw of private lease. Voor 22.000 KM per jaar neem ik aan dat je zorgeloos wilt rijden en dan is een grote oude XM gewoon niet zo’n slimme keuze. Mijn advies: Lease een Polo Diesel

 

Edit: bij deze €500,- ben ik uitgegaan van mijn eigen situatie met ca. 12.000 km/jaar.

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4722
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 15 mei 2017 09:11 PM
  [ # 18 ]
ShockWave_Omega schreef:

Private lease is .. mij iets te duur per maand. Ja klinkt raar maar ik kan het gewoon niet opbrengen.

Een XM een mooie wagen om te zien.
Alleen zijn alle oudere Citroëns relatief complex t.o.v. zijn soortgenoten. Dit betekent dat onderhoud gewoon duur is als je het laat doen. Er gaan veel uren in zo’n auto zitten. Als je zelf veel kan en wil sleutelen, hoeven de kosten niet zo hoog te zijn. Maar zoals inderdaad eerder aangehaald: onderdelen zijn lastiger te vinden.

Ik zou zeker even een sommetje maken op de verwachte kosten (verbruik, mrb, verzekering) en dan eens kijken hoeveel je wil sparen per maand voor onderdelen.
Je kan natuurlijk de auto altijd gewoon kopen en kijken hoever je komt. Het is ‘slechts’ 900 euro..
Neem de auto dan wel mee naar een Citroën of XM-specialist en laat een aankoopkeuring doen.
Wie weet is het gewoon echt nog een strak onderhouden auto en lach je iedereen uit met deze Franse dame Smile

Succes!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
ShockWave_Omega
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 15-05-2017

Gepost: 15 mei 2017 09:20 PM
  [ # 19 ]

Ok reactie van de verkoper:

Nieuwe uitlaatdemper gemonteerd, een stuurhoes vervangen, een nieuw brandstoffilter gemonteerd en is er gezorgd dat er koelvloeistof in zit die tot -30 beschermd. Accu getest en die was nog goed. Wordt nog even naar de distributie gekeken hoe lang die nog mee kan en wanneer die gedaan is.

Ik snap alle reacties wel m.b.t. lease. Maar ik rijd geen 8000 km of 10.000 km in het jaar dus die prijzen op de sites kan je een aardig eind omhoog schroeven. Wil ik naast woon werk (22.000 km) ook nog eens iets anders doen mag er nog 5000 km in een jaar bij zo wat.

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1187
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 15 mei 2017 09:21 PM
  [ # 20 ]

https://link.marktplaats.nl/m1165798384

Ik vind het wel meevallen qua kosten, maar ja ik doe ook veel zelf en heb een handige garagist in de buurt die ook wel sloop onderdelen heeft.

Ik rijd nu 7 jaar XM 2.5 TD en heb er weinig echt rare dingen mee gehad, het klopt de 2.5 TD kan niet tegen continu 190 op de Duitse autobahn maar het rijdt super en dingen als gewoon onderhoud zijn prima zelf te doen. Een distributiewissel is duur ja (1200) een nieuwe koppeling ook (het hele blok schint er uit te moeten) maar een late serie 2 2.5TD heeft volgens mij niet veel problemen meer met koppakkingen (als je rustig warm rijdt)

De XM uit de advertentie is standaard ook voorzien van cc, wat toch fijn is als je elke dag moet rijden, bijna alle 2.5TD’s hebben trouwens cc

Maar denk eraan, een diesel is tussen de 1500 en 1800 per jaar wegenbelasting

Profiel  
 
jaco
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5921
Geregistreerd: 09-08-2004

Gepost: 15 mei 2017 09:24 PM
  [ # 21 ]
Nielsje schreef:

Wie weet is het gewoon echt nog een strak onderhouden auto en lach je iedereen uit met deze Franse dame Smile

Succes!


Hm ja, misschien moeten wij hier niet zo negatief zitten doen en jou gewoon de ervaring van het rijden in een XM gunnen, want het zijn wel heel fijne reiswagens. Wel even een topic aanmaken dan waarin we jouw ervaringen kunnen volgen, daar houden we hier van!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43069
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 15 mei 2017 09:33 PM
  [ # 22 ]

Ik heb het gevoel dat het niet zo veel uitmaakt waar of waarom wij waarschuwen dus ik sluit me bij Jaco aan met als kanttekening dat ook de opmerking van Ed P niet vergeten moet worden: tussen de 1500 en 1800 euro wegenbelasting per jaar. Dat zijn dus 2 XM’s per jaar. Die je weggeeft. Dat je het weet…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 15 mei 2017 09:37 PM
  [ # 23 ]

Die XM van Ed P is inderdaad erg mooi, maar ik schrik wel een beetje van de kilometerstand eerlijk gezegd. Nou heb ik laatst in een andere XM 2.5TD met zo’n kilometerstand gereden en dat reed heerlijk, maar ik zou toch liever iets lager zoeken. Bovendien weet ik niet of een 2.5TD nou meteen een verstandige keuze is: het rijdt geweldig, maar het sleutelt wat minder en dat merk je in de onderhoudskosten.
Daarover gesproken: weet iemand hier of Jan van Gompel een goede garage is voor een XM? Die zit in Eindhoven. Best een eindje tuffen vanaf de Efteling, maar een veel nabijere specialist zul je denk ik niet zo snel vinden.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
ShockWave_Omega
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 15-05-2017

Gepost: 15 mei 2017 09:37 PM
  [ # 24 ]
jaco schreef:
Nielsje schreef:

Wie weet is het gewoon echt nog een strak onderhouden auto en lach je iedereen uit met deze Franse dame Smile

Succes!


Hm ja, misschien moeten wij hier niet zo negatief zitten doen en jou gewoon de ervaring van het rijden in een XM gunnen, want het zijn wel heel fijne reiswagens. Wel even een topic aanmaken dan waarin we jouw ervaringen kunnen volgen, daar houden we hier van!

Mja nou ja negatief ach valt mee. Ik snap jullie punten ook wel hoor. Voorzichtigheid is geboden met elke grote aankoop.

1200 euro voor een distributiewissel? Is die riem ingelegd met diamantjes of zo?

Ik heb ondertussen helaas al vrij veel auto’s mogen rijden. Sommige werden voor me vernield. Anderen heb ik zelf kapot gereden Sad .
Heb je een mooi idee wat ik wel zou kunnen rijden en wat blijft rijden.. en rijden .. en rijden? Ervaring hoor ik graag.

Eisen: Een goede diesel (turbo hoeft niet zo zeer dan kan ie ook niet kapot gaan), automaat is fijn maar hoeft niet perse. Airco daarintegen is wel een redelijke vereiste (tis prettiger en iets beter voor mijn gezondheid).

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 15 mei 2017 09:44 PM
  [ # 25 ]

Jeumig wat gaat dit topic hard…ik zou in ieder geval eens kijken en proefrijden met die XM die je gevonden hebt.

ShockWave_Omega schreef:

1200 euro voor een distributiewissel? Is die riem ingelegd met diamantjes of zo?

Dat komt dus doordat je nergens bij kunt bij zo’n 2.5TD. Het is een heerlijke motor, fijner dan menig moderne diesel die ik gereden heb…maar hij heeft zo zijn nadelen helaas.


Dit plaatje geeft aardig weer waarom die ditributiewissel zo duur is bij een 2.5TD…het is vol onder de kap.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
ShockWave_Omega
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 15-05-2017

Gepost: 15 mei 2017 09:54 PM
  [ # 26 ]

edit mod: citaat van het direct voorafgaande bericht verwijderd

Mwa het motorruim van de 2.1 diesel ziet er ook aardig vol uit hoor.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43069
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 15 mei 2017 09:56 PM
  [ # 27 ]

Ik heb heel wat cilinderkoppen en koppelingen van de xm 2.5TD mogen vervangen. Wat een verschrikkelijk secreet van een auto…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 15 mei 2017 10:01 PM
  [ # 28 ]

Bij de D12 viel het nog wel mee. Die motor heeft Citroën uiteindelijk zelfs in de Xantia weten te lepelen! Maar nu ga ik off-topic…

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4722
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 15 mei 2017 10:03 PM
  [ # 29 ]

Nou ja, daar noem je wat! Xantia’s hebben de naam echt super betrouwbaar te zijn.
Wel een maatje ‘kleiner’ dan de XM, dat wel.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 15 mei 2017 10:05 PM
  [ # 30 ]

Die van mij doet het nog Laughing. Maar die is dan weer niet echt minder complex dan de XM. Vooral de onderdelenvoorziening is wat beter denk ik, maar als (beginnend) Xantialiefhebber moet ik eerlijk bekennen de XM fijner te vinden…
EDIT: http://www.autotrader.nl/auto/citroen-xantia/2000/wageningen/8baqd/citroen-xantia-20-hdi-leer-inruil-mogelijk/
Dit is wel een mooie zo op het eerste gezicht, maar ik zou nog wel proberen wat van de prijs af te lu…kletsen. €1650 voor een Xantia met drie ton is veel.
EDIT 2: Kan het kloppen dat een Xantia HDI 110 wel 1 op 18 kan rijden!? Autoweek-gebruikers schijnen dat er gemiddeld mee te rijden.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
 
2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook