Olie in koelvloeistofreservoir
Rvd-945
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 25-02-2014

Gepost: 16 mei 2017 07:04 PM

Vandaag ontdekte ik olie in het koelvloeistof reservoir.
Het betreft een Berlingo (2003, DW8, JWY) huidige blok heeft ongeveer 180K gelopen.
Sinds enige tijd gaf de koelvloeistof niveau sensor af en toe problemen, maar niveau bleef redelijk op peil.
Wel is het olie niveau de laatste maanden van “max” naar het midden gezakt.
Auto loopt prima!!!

Mogelijke boosdoeners zijn (denk ik) koppakking en olie koeler.
Is de olie koeler eenvoudig ” uit te sluiten”?

Grt.
Roger
Citroën Berlingo (2003, DW8), Volvo V70 (1997, 2,5 Turbo, automaat)

Profiel  
 
wim V8
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1102
Geregistreerd: 12-06-2011

Gepost: 16 mei 2017 08:41 PM
  [ # 1 ]

Hoe lang heb je de auto?
Kan ook van een lekke koppakking zijn bij de vorige eigenaar.
Oude kv restant hebben ze er toen in laten zitten, beetje bijgevuld en klaar.
Controleren kan door kv aftappen, spoelen met de tuinslang, vullen met water, olie op peil en lekker rijden en het hele spul in de gaten houden. Dus in de gaten houden of er weer olie in het schone koelwater komt.

Van max naar midden is 0,5ltr.

Oliekoeler controleren kan door deze buiten te sluiten van het kv systeem door de slangen door te verbinden, met een pijpje of zo, het koelsysteem te spoelen met tuinslang en verder zoals boven beschreven. De oliekoeler koelwateraansluitingen kan je door verbinden aan elkaar met mooie heldere slang zo kan je zien of daar olie in komt, wel eerst de koeler goed uitspoelen zodat de oude zooi er uit is.

Anders is het de koppakking.

Het zouden ook de cilindervoetpakkingen kunnen zijn maar dat weet ik niet zeker hoe dat zich houd bij deze blokken, een andere forummer zou dat kunnen beantwoorden.

Gr. Wim.

Profiel  
 
Rvd-945
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 25-02-2014

Gepost: 16 mei 2017 08:57 PM
  [ # 2 ]

Wim,

Bedankt voor je reactie.
Ik heb de auto ruim 3 jaar. Ongeveer een jaar geleden heb ik de kleppen laten stellen bij een ” ouderwets” revisie bedrijf.
Zij hebben toen ook de D-riem en waterpomp vervangen, dus een oude lekkage sluit ik uit.

Koelleidingen op de warmte wisselaar afkoppelen is een goede manier op de warmte wisselaar uit te sluiten.

Grt.
Roger
Citroën Berlingo (2003, DW8), Volvo V70 (1997, 2,5 Turbo, automaat)

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook