Rijgeluid onplezierig hard
gjvdh
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006

- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Gepost: 24 mei 2017 11:47 AM

Dag mede forummers,

Dit is in de categorie iets minder duidelijke klachten… Ik heb bijna 3,5 jaar een DS5 hybride als leasewagen. Prima wagen, rijdt altijd lekker. Maar ik heb toch een klacht over het geluid dat de wagen maakt tijdens het rijden. Ik heb sterk het idee dat de wagen veel stiller was toen ik hem nieuw uit de showroom reed. Het zou kunnen liggen aan de banden, 2 jaar geleden de zomerbanden er weer op laten zetten. Toen viel me al op dat er meer contactgeluid van de banden was dan voorheen. Daar had ik gelijk wat van moeten zeggen, maar ik dacht het zou wel aan mij liggen.

Ik merk nu dat bij ongeveer 70 km/u een rrr geluid (sorry, beter lukt me niet om het te omschrijven) van achter komt. Bij de 80 wordt het al duidelijker. Boven de 90 km/u begint het geluid constanter te worden en wordt een soort brom. Het lijkt net alsof er geluidsdemping mist, alsof de achterbank er ff omgeklapt is. Ik weet niet of het in de aandrijving zit of dat er iets met de banden is. Om te kijken wat het nou is heb ik de achterbank als eens neergeklapt, met open raampjes gereden… Ik kom er niet goed achter. Gas loslaten of gas geven in de 80-90 km/u range (daar is het het duidelijkst waar te nemen) maakt voor het geluid niet veel uit. Het is gewoon zonde, want ik vind de wagen zeer onplezierig rijden.

Er komt bij dat de diesel stationair blijft lopen en volgens mij in een verhoogt stationair toerental loopt. Ik denk dat dit er los van staat. Tijdje terug had ik dit ook, maar dan met een storingsmelding erbij. Dat was toen verholpen, nieuwe distributieriem. Nu geen storing, maar de diesel slaat niet meer af. Slaat gelijk aan als ik op de startknop druk, gaat pas weer uit als ik de wagen afzet.

Ik kan niet duidelijk zeggen waar het geluid vandaan komt, nog kan ik het niet mooi omschrijven. Ik heb een afspraak gemaakt bij de garage, maar ik zou het fijn vinden als ik het iets duidelijker zou kunnen uitleggen, in de hoop dat het issue beter verholpen kan worden. Iemand nog tips waar ik op moet letten of kan vragen aan de garage waar ze naar moeten kijken? Ik ben bang dat deze klacht te vaag is op deze manier voor de garage.

Profiel  
 
G-ikX
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 222
Geregistreerd: 27-09-2010

- BX 19 DIGIT
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Gepost: 24 mei 2017 07:47 PM
  [ # 1 ]

Misschien zijn de achterbanden gecupt, dwz. er zijn door de combinatie van type schokdemping/band/bandenspanning vlakjes ontstaan op het loopvlak die een behoorlijk afrolgeluid kunnen geven.
Een andere mogelijkheid is een wiellager wat versleten is en daardoor lawaai maakt.

Profiel  
 
gjvdh
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006

- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Gepost: 24 mei 2017 07:57 PM
  [ # 2 ]

Thnx. Klinkt niet als een hele moeilijke zoektocht voor de garage.

Profiel  
 
GSPallas
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 372
Geregistreerd: 09-09-2010

- DS 3 SoChic 1.2 VTi
- DS 5 Business Executive
Gepost: 24 mei 2017 08:37 PM
  [ # 3 ]

Wielen/banden links rechts wisselen geeft in dat geval in eerste instantie verbetering ....

Volvo V60 Cross Country en een DS3 1.2 VTi

Profiel  
 
guy.v2
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 129
Geregistreerd: 31-01-2017

- Jumper jumper3 euro 4 2.2hdi puma
Gepost: 24 mei 2017 09:17 PM
  [ # 4 ]

rij tot 100 per uur en zet hem in zijn vrij
motor laten draaien
laat die eens uit bollen tot die ongeveer aan 50 per uur
en luister eens of je nog het verdachte lawaai waarneemt

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7690
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 25 mei 2017 06:57 AM
  [ # 5 ]

Ik gok op cuppen. Voel eens met je hand over het loopvlak van de banden. Dit moet mooi glad voelen. Als de vlakken in het profiel niet aansluiten zijn de banden gecupt en dit kan voor zeer vervelende bijgeluiden zorgen.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
gjvdh
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006

- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Gepost: 25 mei 2017 11:46 AM
  [ # 6 ]

Bedankt heren. Hier kan ik wat mee.

Van 100 naar 50 laten uitrollen, maar niet in z’n vrij. Het is een automaat (robot bak). Maakt niet veel uit, komt van de achterkant, waar de elektrische aandrijflijn zit. Het geluid is niet anders dan optrekken of constante snelheid. Bij een probleem met lagers zou ik denk ik eerder geluid bij alle snelheden horen. Dat gelijkmatig harder wordt met optrekken of zachter wordt / anders van toon bij uitrollen.

Aan de banden gevoeld, misschien zit er onregelmatigheid in de binnenste banen. Niet zo duidelijk als de plaatjes en uitleg die ik op internet vond over cupping. Ik vond het ook niet makkelijk te voelen, vanwege de banen die er tussen zitten. De banden magen ook best wat contact geluid, maar misschien ben ik een snob. Cupping kende ik niet, dus in ieder geval weer iets geleerd via dit mooie forum.

Ik heb in ieder geval wat meer info voor de garage, doel bereikt.

Profiel  
 
paulaarts
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 71
Geregistreerd: 11-12-2016

- Xantia 18i 16V
- Xantia 20i 16V
- (Grand) C4 Picasso 20i 16V
- C5 20i 16V (C5 versie III)
- DS 5 hybride
Gepost: 29 mei 2017 07:29 PM
  [ # 7 ]

ik vind geluid van de auto irritant en of dat nu motorgeluid is dan wel bandengeluid. voor mij liefst zo stil als mogelijk. zelf verdiep ik me goed op internet in het soort banden alvorens ik overga tot de aanschaf. voor mij staat het aantal decibel dat ze produceren op de eerste plaats en vervolgens de remweg bij nat weer en het verbruik en slijtage op de laatste plaats. er zit soms wel tot 4 a 5 decibel verschil in het soort banden en dat is erg veel. los daarvan speeld de kwaliteit van het wegdek en het soort asfalt natuurlijk ook een belangrijke rol in het produceren van herrie.
mijn ervaring is dat de dealer veelal met michelin of ander bekend merk komt. hun banden keus “in soort” is beperkt

maar als je de indruk hebt dat er meer geluid van achter komt dan zou dit inderdaad ook aan het elektrische systeem kunnen liggen. ik blijf het de moeite vinden om goed uit te zoeken alvorens het rijgenot overslaat in irritatie.

Profiel  
 
Segerfan
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 333
Geregistreerd: 16-08-2006

- DS 5 So Chic
- DS 5 Jubeleum editie
Gepost: 30 mei 2017 07:52 AM
  [ # 8 ]

Ik moet toch reageren op wat jij zegt. Dus jij vindt comfort belangrijker dan de veiligheid voor anderen en die van jezelf? Ik hoop toch echt dat je dit niet meent. Liever een langere remweg dan een beetje meer geluid. Sad

Profiel  
 
paulaarts
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 71
Geregistreerd: 11-12-2016

- Xantia 18i 16V
- Xantia 20i 16V
- (Grand) C4 Picasso 20i 16V
- C5 20i 16V (C5 versie III)
- DS 5 hybride
Gepost: 30 mei 2017 05:50 PM
  [ # 9 ]

Segerfan,

jammer dat direct een conclusie getrokken wordt dat veiligheid in zijn totaliteit voor mij en ook nog in mijn ogen voor andere belangrijker is dan confort. echt beetje jammer.
los van het feit dat het en afweging is die iedereen voor zichzelf uitmaakt. ik denk dat zo 50% van alle automobilisten gaat voor een gunstige banden prijs laat staan dat ze ook weten wat de testresultaten ervan zijn.

als je goed hebt gelezen dan lees je ook duidelijk aan dat “IK” die mening heb.
wellicht een aanname maar ik ga ervan uit dat jij je ook verdiept in de testresultaten van een bandentest. als je dan ook naar de rem resultaten kijkt bij alle banden met een minder aantal decibel ontlopen die elkaar niet veel tav van banden met een korte remweg. nog sterker het is een individuele afweging die je moet maken tussen de test resultaten en de prijs.

ik moet wel kwijt dat het echt enorm verschil maakt qua herrie in de auto als je banden hebt die minder decibel produceren en ik ervaar dat als bijzonder prettig (is dat niet ook een vorm van veiligheid). tja en wellicht is met een snelheid van 100 km/h mijn remweg 1 mtr langer (zie testresultaten) dan die van jou. dat ontken ik niet. salut

Profiel  
 
guy.v2
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 129
Geregistreerd: 31-01-2017

- Jumper jumper3 euro 4 2.2hdi puma
Gepost: 30 mei 2017 06:47 PM
  [ # 10 ]

testresultaten :
dat moet je met veel zout nemen!!!  diverse factoren hebben,spelen daar en belangrijke rol in

banden met een korte remweg :
dan moet je zeker niet voor en km vreter band (harde compound) gaan om maar geen merken te noemen

geluid van de auto irritant:
sorry neem dan de fiets of zet u en muziekje op

Profiel  
 
Segerfan
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 333
Geregistreerd: 16-08-2006

- DS 5 So Chic
- DS 5 Jubeleum editie
Gepost: 31 mei 2017 09:37 AM
  [ # 11 ]
guy.v2 schreef:

geluid van de auto irritant:
sorry neem dan de fiets of zet u en muziekje op

 

Ik had al oordopjes willen voorstellen. Smile

Profiel  
 
gjvdh
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006

- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Gepost: 20 juni 2017 04:35 PM
  [ # 12 ]

Wagen terug van garage. Nieuwe achterbanden erop, weg herrie. Dat rijd weer lekker. Het was inderdaad cupping.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook