Even voorstellen en natuurlijk een paar vragen….
Martinuittilburg
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 04-06-2017

Gepost: 04 juni 2017 01:38 PM

Hallo iedereen,

Na in het verleden diverse Citroëns te hebben gereden ( 3x BX, 1x AX, 1x Xsara Picasso en een C5), kroop het bloed toch waar het niet gaan kon en moest ik weer terug naar Citroën…
Zeker toen ik mij huidige Xsara Picasso 18.16v uit 2000 tegenkwam, voor een prijs waar je amper een fatsoenlijke 2e hands fiets voor koopt, en daarbij in een staat waarbij het lijkt alsof hij recht uit de showroom komt,zowel exterieur als interieur.
De vorige eigenaresse heeft er ruim 11 jaar naar volle tevredenheid mee gereden en altijd netjes laten onderhouden, maar moest hem van de hand doen om financiële redenen.
Met 168.000 km op de teller is de techniek nu ook nog steeds aardig fris.

Natuurlijk is het niet allemaal lavendelgeur en stokbrood bij deze Franse dame, maar dat wist ik natuurlijk vooraf…
En natuurlijk ook de wetenschap dat ik eventueel terug kon vallen op de expertise en ervaringen van een Citroën forum is dan wel makkelijk.

De problemen:

Motor start prima en draait stationair als een naaimachine, maar zogauw ik ga rijden hoor ik een ratelend geluid, niet bij scherp links of rechts sturen(homokineten), maar gewoon bij gas geven…
Laat ik gas los of bij een constante snelheid is het niet hoorbaar
Iemand een idee?

Volgende probleem : aanjager leidt een eigen leven(digitale) Zowel in de auto stand als hand bediend vind de aanjager dat hij zelf wel uitmaakt hoe snel hij draait….

3e probleem : een achterruitwisser die blijft wissen tot in het oneindige, ware het niet dat hij nu losgekoppeld is…

En als laatste, de displays op het dashboard haperen…. Knipperen heel lichtjes, alsof er een geringe spanningsval is… En diezelfde hapering/spanningsval zie ik in de koplampen bij ingeschakelde verlichting.

Al met al een paar kleine probleempjes dus, die je voor lief moet nemen… Maar die ik natuurlijk wel graag op wil lossen.

Dus als iemand oplossingen weet…. Graag!

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 04 juni 2017 10:13 PM
  [ # 1 ]

Is het geen geluid van de uitlaat? (rammeltje)
Onze Picasso (dezelfde) heeft wel last van pingelen als je bij wat lagere toeren wegrijdt.
Soort geuid van knikkers in de motor…
Is het geluid er ook als je heel behoedzaam optrekt?
Dan kan je dat wel verminderen door tanken van klopvastere benzine (BP ulltimate 98 RON of Firezone competition 102 RON)
Of is het meer het geluid van iets dat aanloopt?

Profiel  
 
Martinuittilburg
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 04-06-2017

Gepost: 04 juni 2017 10:20 PM
  [ # 2 ]

Het klinkt ergens wel een beetje als een trillend hitteschild ja, althans, daar kwam ik daarstraks achter, alleen als het een hitteschild was of een schot in de uitlaat, zou het er ook moeten zijn als ik gas geef tijdens stilstaan, maar het is echt alleen als ik rijd, en dan ook alleen als ik meer dan halfgas geef…
Pingelen heb ik geen last van, auto trekt van onder uit de toeren goed en dat op gewone euro 95

Profiel  
 
Rene Hoekstra
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1794
Geregistreerd: 13-05-2007

- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Gepost: 04 juni 2017 10:58 PM
  [ # 3 ]

Welkom op het forum en veel plezier met de Xsara Picasso, ik heb er eentje gehad en met heel veel plezier mee gereden.

In het uitlaatspruitstuk zit een kruis gelast en deze is los, er staat op het forum ook een plaatje en hoe op te lossen.

Aanjager heeft waarschijnlijk met je contactslot te maken, daar zit een relais die de aanjager van de stroom voorziet, rommel maar eens met de sleutel en kijk of het verschil maakt, of anders de kachel weerstand om de aanjager zelf, op het forum staat omschreven hoe dit te verhelpen is.

3e probleem weet ik niet.

C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).

Profiel  
 
Martinuittilburg
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 04-06-2017

Gepost: 06 juni 2017 08:07 PM
  [ # 4 ]

Ok, in het spruitstuk zit een kruis gelast, duidelijk, maar zou dit dan ook niet gaan resoneren als ik stil sta en vanuit stationair toerental gas geef?
Het begint nl echt pas te rammelen/ratelen als ik begin te rijden…

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 06 juni 2017 09:06 PM
  [ # 5 ]

martin je kan natuurlijk even met een rubberhamertje op de uitlaat tikken, (bij motor uit) hoor je het nu ook, dan weet je het.
voor je kachel, neem even een goede stofzuiger, dus een echte, en niet een of andere kruimeldief:mrgreen: rechts naast de versnelingspook zit een ovaal rooster, zet hier de stofzuiger op, hier achter zit de voeler van de kachel, deze meet de temp in de auto, deze zit vaak vol met stof, wat isolerend werkt, dit komt omdat er ook een propelertje in zit, die dit aan zuigt, de kachelmotor reageert hier op
zit de orgine radio er nog in???

Profiel  
 
Martinuittilburg
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 04-06-2017

Gepost: 07 juni 2017 01:22 PM
  [ # 6 ]

Ja, originele radio zit er nog in, al wil ik die op termijn wel gaan vervangen…
Ik zal inderdaad eens met rubberhamer aan de gang gaan.
Ik kan alleen op het forum nergens terugvinden hoe dit zgn klavertje 4 in de uitlaat gerepareerd kan worden…

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 07 juni 2017 06:11 PM
  [ # 7 ]

Er is ook een filmpje van ophou tube,  een schroef in de kern, is er een of de kern weer lassen,  letop met andere radio, dat er een andere plus draad moet worden getrokken, dit omdat de plus door de bsi gestuurd wordt, en als deze gebruikt wordt, krijg je problemen, met je electronica,  nog gelukt met de stofzuiger?

Profiel  
 
Martinuittilburg
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 04-06-2017

Gepost: 07 juni 2017 09:09 PM
  [ # 8 ]

Dan zal ik eens op YouTube gaan zoeken!
Dat van de radio is me bekend, althans… Gedeeltelijk… Op het forum wordt aan de ene kant gezegd dat je een speciaal koppelkabeltje nodig hebt tussen de radio en de iso kabel, aan de andere kant wordt er gezegd dat je alleen de plus ergens anders vandaan moet halen…toch nog maar even verder snuffelen op het forum dus.
Helaas heb ik nog geen kans gezien om met de stofzuiger aan de gang te gaan, ga ik morgen eens proberen

Profiel  
 
Martinuittilburg
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 04-06-2017

Gepost: 07 juni 2017 09:46 PM
  [ # 9 ]

Nou, ik zoek me helemaal het apelazarus op YouTube, in elke taal die ik ken, met alle mogelijke zoekopdrachten, maar het enige wat ik tegenkom zijn malloten met brulpijpen onder hun xsara’s/Picasso’s…. Pffff
Mocht iemand de link hebben naar het filmpje… Graag!!

Profiel  
 
Rene Hoekstra
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1794
Geregistreerd: 13-05-2007

- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Gepost: 08 juni 2017 08:57 AM
  [ # 10 ]

Citaat van René de moderator:

Ga even 50 rijden in zijn vierde versnelling, en geef dan volgas.
Hoor je ratelende bijgeluiden, dan moet het schotje in het uitlaatspruitstuk even gelast worden.

René heb je nog foto’s van jouw uitlaat spruitstuk?

C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook