

Totaal aantal Berichten: 83
Geregistreerd: 08-02-2010
- Ami Ami8 Break
- ID/DS Dsuper5
- Berlingo Multispace
Tip gevraagd, hoe kan ik de tripoid van de aandrijfas krijgen zonder dat ik de hele zaak verniel???
Ik heb geprobeerd met een poelietrekker en met warmte….
(Ja, de borgclip heb ik gedemonteerd…)












































Totaal aantal Berichten: 25673
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dit kan HEEL ERG vastzitten. Zet hem onder spanning met de trekker en geef de driepoot klappen met een hamer.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>






















Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Met een hydraulische pers .
Opletten op dezelfde plaats terug monteren !!
Heel belangrijk , zal vanavond eens kijken of ik dat filmpje nog kan terug vinden !
Walter.
Meten is weten , gissen is missen



Totaal aantal Berichten: 145
Geregistreerd: 06-03-2009
- 2CV Électrique
- 2CV 2cv
- C5 Tourer 2.0 16v
- ID/DS DS 23 Break bv5
- Ami 6 club break
- Traction Avant 11 BL
- GS/GSA GS Club Break
- ID/DS DS Pallas électrique performance
- C6 (2005-2012) 2.7 HDI
Heb ik eergisteren nog gedaan, aan de auto. Met koperen hamer en stempel tikken op de rand tussen de pootjes in, steeds de trekker op spanning houden. Geduld!






















Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Mooi instructief filmpje. Dit laat zien dat je bij een kruiskoppeling heel goed op moet letten hoe je die ten opzichte van elkaar zet. Dus bv bij een 18 pk 2CV.
Maar dit geldt niet voor de DS: de homokineet aan de wielzijde bestaat uit 2 kruiskoppelingen op de goede manier tov elkaar gemonteerd en daardoor is de overbrenging daarvan al eenparig.
Ook de tripoide heeft een eenparige overbrenging.
Volgens mij maakt het daarom niet uit hoe je de tripoide terug zet op de spiebanen.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper






















Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Van de autocrossers met Ds’en had ik begrepen dat dit wel zeer belangrijk was :
verkeerd gemonteerd gingen ze geen twee reeksen mee ......
Maar ik weet ook niet wat dan wel ” JUIST” zou zijn .
daar moet ik nog eens achter aan .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Ik heb er nog nooit op gelet. Gelukkig nog nooit een kapotte aandrijfas gehad en ook geen onbalans problemen.
Maar autocrossen hou ik mij ver van met mijn mooie DS-en.
Ben benieuwd, want het kan altijd beter.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper












































Totaal aantal Berichten: 25673
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Een tripoide is geen kruiskoppeling.
Maar… Heeft Serve zn tripoide nou al los?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>






















Totaal aantal Berichten: 3445
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Egbert schreef:
Ook de tripoide heeft een eenparige overbrenging.
.
Een tripoide geeft geen eenparige rotatie als de as onder een hoek staat, net als bij een kruiskoppeling. De goniometrie die de oneenparigheid beschrijft is precies dezelfde.
Aan de wielzijde zit bij een DS een homokineet. Daarom maakt het niet uit hoe de splines in elkaar worden geschoven.
Alleen bij in- en uitveren verandert de hoek bij de tripoid. In de hoogste stand zelfs aanzienlijk.
Alleen al om die reden mag je in de hoogste stand niet harder dan stapvoets rijden.
Als je de boel snel kapot wilt krijgen moet je in de hoogste stand de kortste bocht gaan rijden met plankgas. De vraag is dan wat het eerste sneuvelt, een tripoid of het differentieel.
Op de splines ontstaan na verloop van tijd inslagplekken op de plek waar de tripiod op de as zit zit. Die kunnen het ding behoorlijk blokkeren. Wat kan helpen is proberen om de tripoid tegen de aandrijfrichting in te verdraaien. Het gaat om een uiterst kleine hoek.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop






















Totaal aantal Berichten: 3445
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Misschien nog een kleine toelichting.
Er zijn tripoide homokineten, maar niet alle tripoides werken homokinetisch.
Bij de DS zijn de leibanen in het huis lineair en niet bolvormig gekromd zoals bij een homokinetische tripoide.
Zet men de as onder een hoek, dan schuiven de kogels langs hun as naar buiten om in de baan te blijven.
Daardoor varieert per kogel de hartafstand tot de as, dus ook de omtreksnelheid, bij het rondgaan onder een hoek.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop


Totaal aantal Berichten: 83
Geregistreerd: 08-02-2010
- Ami Ami8 Break
- ID/DS Dsuper5
- Berlingo Multispace
Bedankt voor de tips, uiteindelijk ben ik naar mijn Citroen specialist gegaan (Ridorff in Stein) die hem met een grotere poelietrekker en nog meer kracht uiteindelijk met beleid los kreeg. Hij heeft ook meteen een nieuwe hoes erop gezet en de tripoid terug gemonteerd














































Totaal aantal Berichten: 43353
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
JanSr schreef:
Aan de wielzijde zit bij een DS een homokineet.
Aan de wielzijde is gedurende de gehele productie, van 1955 tot 1975, altijd een dubbele kruiskoppeling gemonteerd. Pas rond 1977 kwam er via de afdeling onderdelen bij het bestellen van een vervangende aandrijfas een as met een homokineet. Maar die werden dus niet af-fabriek ingebouwd en waren na 1980 ook al niet meer leverbaar.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






















Totaal aantal Berichten: 3445
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Een dubbele kruiskoppeling werkt ook als homokineet.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop