1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Portier BX wil niet open
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 15 juni 2017 04:50 PM

Het portier LA van mijn BX wil niet meer open, noch van buitenaf, noch van binnenuit. Omdat het deurpaneel er moeilijk af gaat als het portier dicht is én om te kijken hoe alles zit, heb ik het portier RA deels ontmanteld, ondanks grote voorzichtigheid helaas toch niet geheel zonder schade.

(Voor ik verder ga: de foto toont de gesloten stand. A = (stang naar) portiergreep buiten, B = naar knopje, C = naar solenoïde, D = naar portiergreep binnen.)

Knopje B krijg ik niet omhoog, niet met de afstandsbediening en niet met de hand. Omdat ik ervan uitging dat je de solenoïde altijd met de hand kunt “overrulen”, leek het mij dat het probleem in het slot zelf moet zitten. Echter, ik meen na het gebruik van de afstandsbediening geen “naklik” te horen bij het portier LA. Mijn vraag: kan een (kapotte) solenoïde zodanig blokkeren dat het portier ook niet open wil als je het knopje omhoog probeert te trekken? In dat geval zou het probleem dus niet in het slot zelf zitten. 

Afbeelding Bijlagen
Slot_BX.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 16 juni 2017 07:43 AM
  [ # 1 ]

Niemand? Dan maar eens proberen of ik het portier LA zonder al te veel schade open kan krijgen en dan kijken of het wisselen van de elektromagneet effect heeft.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 16 juni 2017 09:22 AM
  [ # 2 ]

Kennelijk heeft niemand dat nog bij de hand gehad…
Er zijn natuurlijk 2 mogelijkheden:
-De solenoide werkt niet en blokkeert daarmee het slot.
-Het slot is geblokkeerd en daarom werkt de solenoide niet.

Als ik me niet vergis kan je het stangetje van de solenoide wel losmaken en daarmee een mogelijke blokkade opheffen.
Eerlijk gezegd verwacht ik niet dat de solenoide de boel kan blokkeren…
Maar ik heb de anatomie van de slotbediening even niet in m’n hoofd…

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9122
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 16 juni 2017 09:29 AM
  [ # 3 ]

Als de solenoide halverwege z’n slag staat, kan hij wel alles blokkeren.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 16 juni 2017 09:48 AM
  [ # 4 ]

Dank voor de reacties, mannen. Inderdaad is de vraag wat de oorzaak is en wat het gevolg. Het lastigste is vooralsnog het demonteren van het paneel zonder de witte bevestigingspennen af te breken of andere schade aan te richten. Ik houd u op de hoogte.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 16 juni 2017 09:50 AM
  [ # 5 ]

Ik weet niet of je hier wat aan hebt (voor de beeldvorming, maar je had al een mooie foto)?

Die pennen van de bekleding breken altijd wel af. Moet je altijd op reserve hebben Wink

Afbeelding Bijlagen
slot_bx.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 16 juni 2017 10:12 AM
  [ # 6 ]

Ik ken die illustratie uit het werkplaatshandboek, maar hij brengt me net als mijn eigen foto weinig verder. Over die schade: gisteren heb ik RA ook de onderplaat een scheurtje bezorgd, wat erger is dan dat die losse witte dingen afbreken. Ik weet nu wel waar de bevestigingspunten zitten en kan misschien met WD40 voorkomen dat ik ook links schade aanricht.

Profiel  
 
Gepost: 16 juni 2017 10:39 AM
  [ # 7 ]

Het lijkt mij onvermijdelijk de deurbekleding te molesteren als je het slotmechaniek via deze weg wilt bereiken als het portier gesloten is. Ik vraag me alleen af of het niet mogelijk is het mechanisme van bovenaf te bereiken, al zul je daar wel het kleine raampje voor moeten verwijderen. Dat is geen fijne klus, maar als het goed is kun je er dan wel bij zonder je bekleding te slopen. Succes!

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 16 juni 2017 11:20 AM
  [ # 8 ]

Gisteren heb ik het al geprobeerd met een lang haakje; als je het raamrubber weghaalt kun je aardig in de buurt komen. (De elektrische raambediening werkt gewoon, dus ik kon het raam openzetten.) Helaas lukte ontgrendelen ook langs die weg niet, maar misschien moet ik wat langer klooien. Tegen de bekleding verwijderen met een gesloten portier zie ik inderdaad wel op.

Aanvulling:

Zojuist nog even geprobeerd: op de AB drukken en tegelijkertijd aan het knopje trekken, om zo de solenoïde te ‘helpen’, maar helaas.

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 16 juni 2017 02:36 PM
  [ # 9 ]

Daarnet nog een uur in de weer geweest met mijn haakje en een lange schroevendraaier, maar tevergeefs. Vervolgens aan de buitenkant van de auto een stethoscoop op het portier gezet, ter hoogte van de solenoïde. Rechts, waar alles werkt, hoor je dan de harde tik, gevolgd door een soort naklik, links hoor je niets, ook geen poging. Dit zou erop wijzen dat de solenoïde dood is en dat deze, zoals René schrijft, in een geblokkeerde stand staat. Ik vind het wel vreemd dat ik hem dan niet met de hand (door aan het knopje te trekken) door die blokkeerstand heen krijg. Er lijkt me weinig anders op te zitten dan de bekleding eraf te halen, wat niet alleen een nachtmerrie is, maar ook geen garantie dat ik het slot daarna wél open krijg.

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 17 juni 2017 06:31 PM
  [ # 10 ]

Progressie!

1. Op voorwaarde dat je raam naar beneden kan en het raamrubber verwijderd is, kun je het geblokkeerde portier, met de bekleding er nog op, met een niet te korte schroevendraaier open krijgen door het aangegeven palletje omhoog te duwen, in de stand waarop het op de foto staat. Sesam, open u! (De foto is van het rechter portier, maar dat maakt niet uit.)

2. Om het paneel met de bekleding er zonder schade af te krijgen doet WD40 wonderen. (Had ik dat bij het rechter paneel ook maar gebruikt…) Er zijn zes bevestigingspunten, plus natuurlijk de drie schroeven waarmee de armsteun vastzit.

3. De Kiekert van mijn linker portier is waarschijnlijk kapot en zit in ieder geval muurvast. De kleinere Vachette is van mijn rechter portier. Aan de overbodige gaten in dat portier te zien is deze achteraf geplaatst. Pas op: de stangetjes zijn niet helemaal hetzelfde en mogelijk ook niet even lang, maar dat heb ik vandaag niet meer opgemeten.

Een nuttig bestede halve middag!

Afbeelding Bijlagen
Kiekert_Vachette.jpgBevestigingspunten_paneel.jpgPalletje_slot.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Gepost: 17 juni 2017 08:36 PM
  [ # 11 ]

Ajeto! De schade bleef zo beperkt tot een hoop gepeins en gepiel en helaas een beetje aan de bekleding en natuurlijk een overleden elektronische deurvergrendelaar. Maar je hebt het voor elkaar!

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 17 juni 2017 09:19 PM
  [ # 12 ]

Ja, nu nog wat witte dopjes en een solenoïde zien te krijgen, de beschadigingen van het paneel zien weg te werken en het raammechanisme wat soepeler te laten lopen en we zijn klaar! Misschien valt de Kiekert zelfs nog wel te repareren.

Profiel  
 
Gepost: 17 juni 2017 09:28 PM
  [ # 13 ]

Daar kun je wel aankomen, bijvoorbeeld via Nanko (dit forum), de Snoekfabriek (Pascal van Merkenstein) of Garage80. De raamrubbers inspuiten met siliconenspray, de bewegende delen van de schaar (raammechanisme) opnieuw in het vet zetten en de motor van je raambediening openen en van nieuw vet voorzien (of een ander erop). Wat voor scheur(tje) zit er in het paneel zelf en vooral waar?

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 17 juni 2017 10:54 PM
  [ # 14 ]

Ik heb even geen foto, maar soms trek je de kop van de pen door de plaat heen, waardoor deze beschadigd raakt. Ik zit erover te denken of hier en daar een strook dubbelzijdig plakkende tape niet beter is. Het blijft misschien geen twintig jaar plakken, maar vervangen, en dan zonder schade, is eenvoudig.

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 22 juni 2017 10:36 AM
  [ # 15 ]

- Inmiddels een werkende Kiekert op de kop getikt. Hij ziet eruit als de Vachette uit bericht 10, dus ik moet misschien een gaatje bij boren, maar er staat wel “Kiekert” op.

- Het witte isolatiespul dat over het hele portier zit, is er ook af; zelfs met gebruik van stickeroplosser nog een heel karweitje. Bij een autoschadebedrijf een nieuwe strook gekocht van 250 x 50 cm; dat moet ruim voldoende zijn voor de twee achterportieren. (Eigenlijk zit het spul op een rol van misschien wel 10 meter, maar ze wilden gelukkig een stukje voor me afknippen.)

- Ik zou graag het advies van HvdL opvolgen en ook het motortje smeren, maar ik wil/durf niet de hele raamconstructie eruit te halen. Als ik de twee schroefjes van de portiergreep buiten beschouwing laat, zit deze vast op de punten 1 t/m 8. Ik had gehoopt dat als ik 9, 10 en 11 zou losdraaien, ik de motor er zo af zou kunnen halen, maar nee. Iemand een advies hoe of wat, of zal ik het motortje maar laten zitten?

Afbeelding Bijlagen
Bevestiging_raamconstructie_800_x_600.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook