1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Citroen BX 14 TE 1990 Motorvragen
hellum
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 37
Geregistreerd: 18-06-2017

- C5 C5 PH1
Gepost: 19 juni 2017 10:30 PM

Hoi allemaal,

Een paar weken geleden heb ik een Citroen BX uit 1990 gekocht als tweede auto, voor in de winter en het ophalen van onderdelen voor mijn Ford Capri.

Nu zijn er twee problemen met de auto:
Allereerst is gisteren de slang vanaf het thermostaathuis naar de kachelradiateur gescheurd, iemand enig idee waar ik een nieuwe kan krijgen? Zijn ze voor alle bx’en gelijk?

Tweede punt is; de originele motor is in de soep gelopen en er is een peugeot 205 blok ingekomen. Daar is een tijd mee gereden, totdat de carburateur problemen begon te geven, toen is er het injectiesysteem van een peugeot 309 op gekomen.(Tenminste, dat vertelde de vorige eigenaar en aangezien hij netjes alle problemen heeft toegelicht, heb ik geen reden daar aan te twijfelen.)

De motor start nu heel erg moeilijk (ik verdenk de brandstoftoevoer), met wat start pilot is het altijd raak. Ook heb ik het originele spruitstuk ed. er bij gekregen. Nu is mijn vraag; wat is verstandig om te doen, de motor weer origineel maken (zover mogelijk) en de carburateur laten reviseren, of dit wat er nu op zit repareren?

Groeten, Gerard

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 20 juni 2017 11:43 AM
  [ # 1 ]

Voor die gescheurde slang denk ik dat het krijgen van een nieuwe slang niet je grootste probleem is. Gewoon eentje nemen die ongeveer even lang is en dezelfde diameter heeft, dan neem ik aan dat dat wel goed zit. Ik weet alleen niet of je makkelijk bij die kachelradiateur kunt komen. Bij de Xantia en ZX moet het dashboard er dan uit, maar ik weet dat dat niet bij elke Citroën nodig is.
Tweede punt: ik neem aan dat het allemaal van dezelfde serie motoren komt (TU, XU, whatever) en dat het dus in principe niet zoveel uitmaakt van welke Peugeot of Citroën de onderdelen komen, als ze maar zo’nzelfde motor hebben. De 309 en 205 lijken technisch op elkaar, dus dat zal sowieso geen probleem vormen. Ik denk eigenlijk niet dat het injectiesysteem zélf problemen geeft, maar dat je het meer in de benzinetoevoer naar het injectiesysteem toe moet zoeken. Zit er misschien ergens iets verstopt? Of, nog een mogelijke factor: draait je startmotor wel goed rond?

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 20 juni 2017 12:02 PM
  [ # 2 ]

Een BX 14 uit 1990 heeft origineel een TU3-motor met monopointinjectie en 75 pk.
Dit blok ligt in meerdere modellen uit de PSA-groep, dus ook in de P205 en P309.
Er is dus genoeg uitwisselbaar.

Alleen denk ik dat je het inspuithuis verwar met een carburateur.
Het lijkt mij namelijk niet waarschijnlijk dat het originele blok ooit vervangen is door een 205-blok met carburateur.

Daarnaast kan het slecht starten meerdere oorzaken hebben.
Als je al Startpilot moet gebruiken, is er mogelijk te kort benzine.
Oorzaken: slechte benzinepomp of brandstofdrukregelaar,vervuilde injector enz.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Basfeijen
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 601
Geregistreerd: 16-03-2011

Gepost: 20 juni 2017 12:27 PM
  [ # 3 ]
hellum schreef:

totdat de carburateur problemen begon te geven, toen is er het injectiesysteem van een peugeot 309 op gekomen.

dan heb je nu geen carburateur meer toch? hoef je die ook niet te laten reviseren.
Ik heb bij mijn 309 met 1.4i de bougies, bougiekabels, rotor, verdelerkap en bobine vervangen voor alles bij elkaar nog geen €70 via autodoc.nl Laughing
Kost allemaal geen drol en is goed te doen zelf (zelfs ik kan het). Als je dit doet heb je praktisch alles van je ontsteking in één keer uitgesloten en het is meteen een stukje onderhoud. Als je toch onderdelen gaat bestellen kun je misschien ook je brandstoffilter meenemen? kost ook geen drol Smile

ohja en voor die slang: zoek even naar Garage80 op google!

doei

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 20 juni 2017 12:30 PM
  [ # 4 ]

Het is zeker geen overbodige luxe om te doen wat Bas zegt.

Maar vergeet niet alle problemen, die veroorzaakt kunnen worden door componenten in en rond het injectiehuis, zoals stappenmotor, gaskleppotentiometer enz.

Even de ECU (laten) uitlezen op opgeslagen foutcodes!

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
mbender
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007

- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Gepost: 20 juni 2017 12:50 PM
  [ # 5 ]

De onderdelen voor de monopoint injectie worden echt een probleem en schaars na +- 25/30 jaar zijn er geen NOS onderdelen alleen Chinese namaak.

De kans dat er een andere TU blok in is gekomen lijkt mij sterkt, de motoren zijn bijna hetzelfde alleen voor de BX moet de hydraulische pomp worden aangesloten

Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973

Profiel  
 
hellum
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 37
Geregistreerd: 18-06-2017

- C5 C5 PH1
Gepost: 20 juni 2017 02:07 PM
  [ # 6 ]

Even ter verduidelijking: er zit nu injectie in. Maar ik heb er ook een aantal originele(?) onderdelen bij gekregen (oa. inlaatspruitstuk, mechanische brandstofpomp en een Weber carburateur).

Heeft het zin een flesje injectorcleaner te kopen? (in de zin: werkt het?)

De brandstoftoevoer bestaat uit een universele brandstofpomp (5 bar) en een regelbare drukregelaar (staat op 3 bar), hoewel niet origineel, zou dat toch moeten werken. Ik maak vanavond wel even een paar foto’s ter verduidelijking.

Als ik het goed begrijp kan ik het beste even een nieuwe brandstofpomp kopen. Wat voor pomp en drukregelaar hoort hier origineel in (of zou het beste passen)?

Slang heb ik ondertussen gevonden en besteld.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 20 juni 2017 02:19 PM
  [ # 7 ]
hellum schreef:

De brandstoftoevoer bestaat uit een universele brandstofpomp (5 bar) en een regelbare drukregelaar (staat op 3 bar), hoewel niet origineel, zou dat toch moeten werken.

Huh?

Een BX met het TU-blok heeft de brandstofpomp origineel in de tank.
De drukregelaar zit in het monopointhuis en regelt op 1,1 bar.

Is toch echt wat anders dan er nu gemonteerd zit.

En die mechanische pomp en carburateur horen waarschijnlijk bij het 205-blok, maar zeker niet bij het originele blok.

Edit; weet niet wat je ervoor gegeven hebt, maar ik krijg sterk de indruk dat dit wel een erg bij elkaar gebeunde combinatie is.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
hellum
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 37
Geregistreerd: 18-06-2017

- C5 C5 PH1
Gepost: 20 juni 2017 02:38 PM
  [ # 8 ]
René Jongejan schreef:

Edit; weet niet wat je ervoor gegeven hebt, maar ik krijg sterk de indruk dat dit wel een erg bij elkaar gebeunde combinatie is.

Heel erg weinig (in de woorden van een kennis: “Daar heb je nog geen fiets voor”). En die indruk had ik ook al, vandaar dat ik eerst wilde weten wat origineel is, deze zooi moet er gewoon vanaf, dit moet voor zover mogelijk weer origineel.

Ik zal aankomend weekend de tank er uithalen en kijken wat daar nog van de originele pomp zit.

René Jongejan schreef:

En die mechanische pomp en carburateur horen waarschijnlijk bij het 205-blok, maar zeker niet bij het originele blok.

Dan gaan die bij het oud ijzer.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 20 juni 2017 02:40 PM
  [ # 9 ]

Even de zitting van de achterbank van zijn plek, dan kan je al bij de brandstofpomp.

Gewoon het draaiende deel van het 309-blok hergebruiken.

En alles aan inlaatzijde van een origineel BX-blok begaan, inclusief ECU en kabelboom

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
hellum
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 37
Geregistreerd: 18-06-2017

- C5 C5 PH1
Gepost: 20 juni 2017 03:47 PM
  [ # 10 ]

Dat is dus:
- Brandstofpomp
- ECU
- Injectieunit
- Kabelboom

Vergeet ik nog iets?
Ik begin in ieder geval met de brandstofpomp, ik zie ze er voor aan dat ze een dikke pomp hebben gepakt om de originele te overbruggen (dat die er nog in zit).

 

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 20 juni 2017 04:01 PM
  [ # 11 ]

Dubbelrelais

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
macsimski
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 07-08-2008

Gepost: 20 juni 2017 08:18 PM
  [ # 12 ]

als ik je verhaal zo lees is de gescheurde koelwaterleiding die ene die onder de verdelerkap doorloopt om het blok heen naar een buis die achter het kleppendeksel langsgaat. klopt dat? daar kun je prima een generieke slang voor gebruiken. als het een van de twee s-bochten zijn die door het schutbord heengaan, is het lastiger. daar zitten zulke scherpe bochten in dat je dat met een stuk rechte slang niet voor elkaar gaat krijgen. misschien dat iemand nog een oplossing weet, anders is met koperen bochtjes en slangklemmen nog wat te maken.

de groeten van simon

Profiel  
 
hellum
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 37
Geregistreerd: 18-06-2017

- C5 C5 PH1
Gepost: 20 juni 2017 08:37 PM
  [ # 13 ]

Klopt dat is inderdaad de slang die kapot is. Dat is toch de aanvoer naar de kachel? Kan ik die ook tijdelijk afdoppen?

Profiel  
 
macsimski
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 07-08-2008

Gepost: 21 juni 2017 08:43 AM
  [ # 14 ]

eh ja? welke slang bedoel je nu? ik heb een tijd lang rond gereden met van die gepanserde vinylslang met van die kruislingsvezels onder de verdelerkap door. dat ging prima. afdoppen weet ik niet. het lijkt me dat als je de kachel uitzet, deze op bypass staat en er dus wel vloeistof door moet lopen.

de groeten van simon

Profiel  
 
Gepost: 22 juni 2017 10:43 AM
  [ # 15 ]

De kachelslang kortsluiten kan wel, bijvoorbeeld voordat de slangen door het schutbord gaan (er zit daar een rubber met twee slangen boven elkaar). Een beetje beunen kan er nog wel bij, als ik het verhaal zo lees, hahaha. Sluit die slangen voordat ze naar de kachelkraan gaan op elkaar aan en je hebt weer een kringloop. Succes met de verherbouwing onder de motorkap. Als het niet te lastig is, plaats eens een fotootje. Eens kijken of we alle verschillende delen herkennen.

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  
 
 
1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook