1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Turbo staat stil?
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 22 juni 2017 04:10 PM

Zojuist op de brug gewest met de c5 2.0 HDi om uit te zoeken waarom er geen turbodruk is in de luchtslangen rond de intercooling.
Nergens een lek gevonden of een losgeschoten slang.
Dus lijkt het er op dat de turbo stilstaat, terwijl die geacht wordt te draaien.

Daarom maar op zoek naar een vervanger.
Wie heeft ervaring met deze rotklus?
Ik las ergens dat iemand het ding er uit schroeft en niet het subframe laat zakken, maar de rechter aandrijfas er uit haalt.
De vraag is uiteraard wat het meeste werk is.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4862
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 22 juni 2017 05:31 PM
  [ # 1 ]

Weet je zeker dat ie niet draait Jan? Kan het zijn dat de wastegate open blijft?

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 23 juni 2017 09:18 AM
  [ # 2 ]

Ik kon maar even op de brug. Bij draaiende motor en flink gasgeven was geen luchtstroom te bespeuren.
Ik veronderstel dat de lucht uit de wastegate niet ongemerkt passeert.
Ik zat op de brug in de auto en heb het dus niet zelf kunnen zien/horen.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1253
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 23 juni 2017 09:50 AM
  [ # 3 ]

Lucht uit de wastegate gaat rechtstreeks de uitlaat in, dan zou je theoretisch gezien geen druk opbouw hebben bij je turbine wiel. Vraag blijft dan, als de wastegate open blijft staan kan dan bij vollast van de motor alle uitlaatgas gebypassed worden door de wastegate waardoor de turbo ‘stil’ blijft staan.

*2cv6 special 1986*

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 23 juni 2017 10:00 AM
  [ # 4 ]

Klinkt plausibel.
Hoe krijg ik die wastegate onder controle?

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1253
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 23 juni 2017 10:04 AM
  [ # 5 ]

Als je de lexia eraan hangt en de turbodrukken uitleest? Er zal toch een verschilwaarde aangegeven moeten worden bij een functionerende wastegate.

*2cv6 special 1986*

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 23 juni 2017 10:10 AM
  [ # 6 ]

Dat is nou het nare. bij mijn type C5 werkt de Lexia niet naar behoren. Slechts enkele motorfuncties en de vering zijn uit te lezen.

Maar: er IS geen turbodruk, dus er valt ook weinig uit te lezen. lijkt mij.
De regeling van die waste gate gebeurt pneumatisch, als ik het wel heb. Dat ziet de Lexia dus niet.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1253
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 23 juni 2017 10:33 AM
  [ # 7 ]

Dat klopt maar daarom zei ik ook als hij zou functioneren, iets wat hij blijkbaar niet doet dus.
Wastegates kunnen ook elektrisch aangestuurd worden, maar de c5 pneumatisch als ik me niet vergis. Kun je zelf vinden op service.citroen

*2cv6 special 1986*

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4862
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 23 juni 2017 12:19 PM
  [ # 8 ]

Ik weet niet hoe het met deze auto zit, maar met mijn XM TCT werkte de wastegate met een krukje waar een stangetje naartoe ging en die was los gekomen waardoor de wastegate volledig geopend bleef staan.

De reparatie was heel eenvoudig, stangetje weer vast maken en hij ging weer als de brandweer.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3527
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 23 juni 2017 12:20 PM
  [ # 9 ]

Wat wel eens gebeurt is dat het lager van de turbo vastplakt ( door slijtage). Kun je niet de inlaatkant loshalen en kijken of je de turbine met de hand kunt bewegen? Wastegate is een drukdoos met een stangetje en een klep. Die kleppen gaan nooit helemaal dicht en als ze open staan krijg je geen druk maar draait je turbine toch nog een beetje. Veel druk in de inlaat is wastegate open, dus 0 druk zou dicht moeten zijn. Kan zijn dat de stang vastzit ?

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 23 juni 2017 04:40 PM
  [ # 10 ]

Net bij een dealer aan de dagbox geweest. Ook daar: Alles wijst er op dat de turbo niet draait.
Dus begonnen met onderdelenzoeker.
Benieuwd.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4862
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 23 juni 2017 05:11 PM
  [ # 11 ]

Meestal kun je er aan de zuigzijde wel bij om te voelen of hij vast zit.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 23 juni 2017 05:26 PM
  [ # 12 ]

Ok, ga ik proberen. Maar wat als hij niet vastzit?

En als hij wel vastzit, wat is dan de oorzaak. M.a.w., waarom zit de volgende niet ook snel vast?

Deze auto heeft altijd netjes zijn beurten gehad. Ik verwacht geen carter vol bagger.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4862
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 23 juni 2017 06:18 PM
  [ # 13 ]

Ik verwacht dat als hij vast zit, dat het lager is gesneuveld. Zo’n turbo draait bijna 200.000 rpm en heeft smering en koeling nodig. Als dat even in gebreke blijft is het einde oefening.

Dus lijkt het me belangrijk om de smering en koeling te controleren voor je een andere monteert.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 24 juni 2017 11:18 AM
  [ # 14 ]

Tsja, ik zie nog niet direct hoe of wat ik kan controleren aan die olieleidinkjes heen en terug naar de turbo.
Deze auto heeft altijd netjes zijn beurten gehad.
Het ding gebruikt nog steeds geen olie (dus nooit met te weinig olie gedraaid.)

Vanaf topsnelheid zwaar in de remmen en dan direct motor af in elk geval nooit zolang ik er mee rij.

Voorshands wordt het dus de oude er af schroeven en de vervanger er weer op.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1253
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 24 juni 2017 11:52 AM
  [ # 15 ]

Meestal wordt aangeraden bij het vervangen van de turbo ook de olieleiding vervangen, ook om het oliezeef schoon te maken. Dit zodat je zeker weet dat de aanvoer van olie 100% is. Je krijgt tijdens de verbranding toch te maken met roetdeeltjes in de olie, ik kan me zo indenken dat dit toch slijtage oplevert na een X aantal km’s, deze laatste factor wordt natuurlijk ook deels bepaald door onderhoud en gebruik. Hoeveel km zit deze turbo erin als ik vragen mag? Meestal wordt gegeven dat een turbo na 160.000km begint in te minderen op de te leveren opbrengst, ik ben eens benieuwd wat de levensduur was van deze turbo.

*2cv6 special 1986*

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook