1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
C4 II als occasion; weinig aanbod?
Camus
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 19-08-2013

Gepost: 25 juni 2017 11:26 AM

Sinds vier jaar rijden we vrolijk met onze Renault Clio uit 2000 door het land en in de zomer naar Frankrijk. Destijds gekocht omdat we een minimale inkomsten hadden en toch een auto nodig hadden. Eigenlijk voor een half jaar, maar hij beviel zo goed en was nog goed onderhouden dat we hebben gehouden hebben. Afgelopen jaar toch wel veel onderhoud en ook nu moet er weer wat vervangen worden. We rijden nog door en laten ons niet uit het veld slaan voor een reparatie à € 150,-, maar we kijken toch verder.

Zelf wil ik graag een slag groter dan de Clio, dus ik heb de C4 op het oog (mijn vriendin aast op een Corsa, Polo of Fabia). De nieuwe versie staat bij de ANWB als betrouwbaar te boek. Ik zie echter maar weinig aanbod staan en ook de Citroendealer hier in Nijmegen vertelde me dat een C4 niet vaak als occasion wordt aangeboden.

Dan toch mijn vraag: waarom? Prijs/kwaliteit niet in verhouding? Is het model (hatchback compacte middenklasse) niet meer in trek bij de Nederlandse burger?

Hebben jullie anders misschien andere tips? Ik zoek een degelijke wagen, slag groter dan een Clio, voor +/- 15.000 km per jaar en niet ouder dan 10 jaar (liefst van na 2009).

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 25 juni 2017 11:46 AM
  [ # 1 ]

Tsja, de C4 II lijkt me wel een goede keuze, maar hij is nooit echt goed verkocht. Over waarom dat zo is kun je alleen maar speculeren. Misschien is hij wat te gewoontjes voor een Citroën, en kopen mensen toch liever een Golf of Astra als ze een gewone auto willen?
Ik zou je persoonlijk aanraden geen EGS-bak te nemen, mocht je dat overwegen. Ik vind ze zelf in ieder geval voor geen meter schakelen. De THP-motor, die helaas niet helemaal probleemloos is, valt in de c4 dan ook meteen af.
Verder even over verschillende uitvoeringen: Uit mijn hoofd zijn de Business, Collection, Selection en Tendance zo goed als hetzelfde, en zijn dat wel leuke uitvoeringen voor leuke prijsjes. Een Exclusive is uiteraard nóg leuker Wink.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
GSPallas
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 372
Geregistreerd: 09-09-2010

- DS 3 SoChic 1.2 VTi
- DS 5 Business Executive
Gepost: 25 juni 2017 07:05 PM
  [ # 2 ]

Tja, ondergewaardeerde auto denk ik;

Ik rijd nu tijdelijk een C4 en ik moet zeggen dat dat apparaat enorm plezierig en comfortabel rijdt; de 120PK zijn meer dan voldoende voor deze voiture. Maar ja, .. het is geen koppendraaier

en zoals Feije ook aangeeft: EGS laten staan, m.i. beetje te risicovol

Volvo V60 Cross Country en een DS3 1.2 VTi

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 25 juni 2017 08:26 PM
  [ # 3 ]

Die 120 pk VTI motor heeft ook z’n problemen he… en met handbak maakt ie een boel toeren op de snelweg bij 130

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
vtske
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1881
Geregistreerd: 03-02-2012

- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Gepost: 25 juni 2017 08:48 PM
  [ # 4 ]

Ik begrijp hier dat negatieve over die EGS bak niet, vind ‘t zelf lekker rijden, niet te vinden in occasie, sorry hoor keuze zat en ze zijn gewoon goed.
Zelf rij ik een C4 EHDI 1600 112PK Exclusive 2011 met de EGS bak, 78000km op de teller en ‘t normale onderhoud (doe dit wel om de 10000km) persoonlijke keuze. Deze motor is de beste keuze betreft degelijkheid souplesse en rijgenot. Citroen bied me nu een overname bod van €6600 euro krijgen ze hem niet voor.

September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 25 juni 2017 08:50 PM
  [ # 5 ]

Tsja, de diesels zijn denk ik de beste motoren in die c4. Veel meer keuze dan VTI en THP is er bij de benzinemotoren niet. Of zijn die driecilinders een stuk beter?
De VTI is in ieder geval al betrouwbaarder dan de THP.
EDIT: Ik vond die EGS niet zo prettig, maar ik denk dat je zelf ook wel vaak genoeg hebt gelezen wat mensen er slecht aan vinden Wink. Kort samengevat: hij schakelt heel traag en het wegrijden is, euhm, wennen. Vooral als je langzaam wilt rijden, tijdens het parkeren bijvoorbeeld. Het rijdt heel anders dan een conventionele automaat. De beste manier om erachter te komen of je het een fijne bak vindt is door ergens een proefrit te regelen Wink.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
GSPallas
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 372
Geregistreerd: 09-09-2010

- DS 3 SoChic 1.2 VTi
- DS 5 Business Executive
Gepost: 25 juni 2017 10:08 PM
  [ # 6 ]
waterman schreef:

Die 120 pk VTI motor heeft ook z’n problemen he… en met handbak maakt ie een boel toeren op de snelweg bij 130

Ik rij nu ook in een 120PK diesel, echt een fijne motor in de C4,
(dezelfde motor in de DS5 kon me overigens niet echt bekoren)

die 120PK VTI is op snelheid nogal een herrieschopper

Volvo V60 Cross Country en een DS3 1.2 VTi

Profiel  
 
Camus
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 19-08-2013

Gepost: 25 juni 2017 11:12 PM
  [ # 7 ]

Dank allen voor jullie reacties. Als ik het goed begrijp is er geen prettige benzine motor te krijgen? VTI teveel herrie en hoog in de toeren, THP niet betrouwbaar.

Profiel  
 
PBO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 663
Geregistreerd: 23-05-2004

- C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive
- CX 25 GTI Turbo 2
- ID/DS DS 21 Pallas
- ZX 1.4i Avoriaz
Gepost: 25 juni 2017 11:19 PM
  [ # 8 ]

Volgens mij is bij de 1.6 VTI (en ik meen ook de 1.4 VTI) een verhoogd olieverbruik punt van aandacht. Of de auto voor jouw doeleinden te veel herrie maakt, zou je middels een proefrit moeten uitvinden. Hangt er dus vanaf waar je de auto hoofdzakelijk gebruikt (stad, binnenweg, snelweg).

C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive (2008), CX 25 GTi Turbo 2 (1988), DS 21 Pallas (1972), ZX 1.4i Avoriaz (1996)

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 26 juni 2017 12:57 AM
  [ # 9 ]

Dat hoge olieverbruik is bij de THP ook een probleempje, maar helaas heeft die nog wel meer dingetjes. Wel een heerlijke motor om mee te rijden, vooral met een in de c4 niet leverbare handbak. Ik denk dat je misschien nog wel het beste een (latere) driecilinder kunt hebben, maar ik weet niet hoe het met de betrouwbaarheid daarvan zit. Zijn wel hele fijne motoren, en ze zijn zelfs vrij zuinig (1:15 of zo? Zuiniger schijnt ook te kunnen. Een zuinigere auto begint bij je rechtervoet Wink).
EDIT: Als ik wat rondgoogle lijken de problemen met het olieverbruik van de VTI nog wel wat mee te vallen. Als je het toerental op de snelweg niet erg vindt - en als het interieur goed geïsoleerd is hoeft dat niet zo’n probleem te zijn - denk ik dat dat de beste motor is.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
vtske
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1881
Geregistreerd: 03-02-2012

- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Gepost: 26 juni 2017 07:38 AM
  [ # 10 ]

Volgens mijn bronnen in de auto en autosport sector, is momenteel bij PSA de Pure tech motor 1.2 130pk 3cyl. de beste benzinemotor zowel bij Citroen als Peugeot.
Dit is ook mijn keuze momenteel om over te schakelen op benzinemotor en automaatbak.

September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6255
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 26 juni 2017 09:26 AM
  [ # 11 ]

De 130PK Puretech 1.2 doet het inderdaad geweldig in de C4.

Profiel  
 
Rene Hoekstra
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1794
Geregistreerd: 13-05-2007

- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Gepost: 26 juni 2017 12:09 PM
  [ # 12 ]

Hier staan er wel een paar

https://www.devosauto.nl/occasions/?pagina=5&sort_op=merk_model_uitvoering

C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).

Profiel  
 
Camus
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 19-08-2013

Gepost: 26 juni 2017 09:01 PM
  [ # 13 ]
vtske schreef:

Volgens mijn bronnen in de auto en autosport sector, is momenteel bij PSA de Pure tech motor 1.2 130pk 3cyl. de beste benzinemotor zowel bij Citroen als Peugeot.

Voor het eerst in 2014 in een C4. Pfoe, dat wordt nog even wachten dan tot de prijs wat gedaald is. Of dan toch maar wat extra uitgeven?

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 26 juni 2017 09:17 PM
  [ # 14 ]

Tsja, zo’n driecilinder lijkt zo’n €4000 duurder dan een vergelijkbare 1.6 VTI. Als je met de extra herrie van een VTI kunt leven zou ik dat doen. Zo niet, dan zul je inderdaad moeten wachten, die €4000 extra moeten uitgeven of, slik, op zoek moeten naar alternatieven…

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Camus
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 19-08-2013

Gepost: 26 juni 2017 10:47 PM
  [ # 15 ]

Brrr, een alternatief is een Duitser ben ik bang! Binnenkort toch maar even op zoek naar een VTI in de buurt. Die zal vast minder herrie geven dan de Clio die we nu hebben, dus een voortuitgang is het sowieso.

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook