stationairafstelling injectie (WPHB)
DS technique
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 24-04-2008

Gepost: 28 juni 2017 07:17 AM

Mijn 23 injectie halfautomaat slaat vaak af, bij stationair toerental, en bij wegrijden (inparkeren) van de auto.
ook het straten van de motor bij koude motor vergt vele startpogingen.

Omdat dit beter moet kunnen, heb ik het WPHB opgezocht hoe dit op te lossen.

Ik loop vast bij de afstelling van de afstelling van het stationair toerental.

In WPHB deel I,
staat in hoofdstuk 124-0 de basisafstellingen bij “IV AFSTELLING VAN HET STATIONAIR TOERENTAL” (roze pagina’s).

Echter slaat de motor af bij het uitvoeren van de afstelstappen.

7. De warme motor blijft lopen, na dichtdraaien stelschroef #1 van de luchtklep (links van de motor, onder injectie gallerij)

8. Het afsluiten van de opening 3 op het luchtklephuis (na wegnemen dunne slang naar luchtfilter), laat de motor afslaan, deze smoort (alleen bij handmatig meer geven toeren > 900 rpm maken blijft de motor draaien)

9. zelfs bij helemaal opendraaien stelschoef #2 op het luchtklephuis.

Wat kan hier een oorzaak zijn??

p.s.

Er wordt verwezen voor auto’s van voor 1971 naar handeling D.IE 142-6 van het reparatiehandboek 583-3.

Maar die pagina’s zitten niet in mijn handboeken, ook navraag bij kennis levert geen passende bladen op.
Ben erg benieuwd wat daar in staat vermeld.
Wie heeft deze bladen of weet waar deze te verkrijgen zijn?

Afbeelding Bijlagen
klephuis.jpgfoto_2.jpgfoto_1.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Er gaat niets boven…...

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7275
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 28 juni 2017 08:34 AM
  [ # 1 ]

De gasklep staat in rust altijd ietsje open. Deze dient afgesteld te worden met een voelermaatje: WPHB.
Als de gas klep in rust helemaal dicht staat zal de motor niet draaien als hij warm is. Draai de motor wel “stationair” bij koude motor ?? dan gaat extra luchttoevoer via de bypass cq de extra luchtschuif.
Ook kan de extra luchtschijf defect zijn: hij blijft dan meestal half openstaan: te weinig lucht bij starten = moeilijk starten en teveel lucht bij warme warme motor = afslaan.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 28 juni 2017 09:12 AM
  [ # 2 ]

ik zie LPG….


Over welke brasndstof hebben we het?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 28 juni 2017 09:37 AM
  [ # 3 ]
citroen23 schreef:

De gasklep staat in rust altijd ietsje open. Deze dient afgesteld te worden met een voelermaatje: WPHB.
Als de gas klep in rust helemaal dicht staat zal de motor niet draaien als hij warm is. Draai de motor wel “stationair” bij koude motor ?? dan gaat extra luchttoevoer via de bypass cq de extra luchtschuif.
Ook kan de extra luchtschijf defect zijn: hij blijft dan meestal half openstaan: te weinig lucht bij starten = moeilijk starten en teveel lucht bij warme warme motor = afslaan.

Een kleine aanvulling:
Wat hier uitgelegd wordt is de afstelling van het stationair contact van de D-Jetronic. Als de gasklep dicht of bijna dichtstaat moet de D-jetronic ECU “weten” dat er een mengsel voor stationair gemaakt moet worden, dat “weet” hij via dit contact. Als je iets meer dan een klein beetje gas geeft gaat de ECU weer in het “normale regelbereik”.
De gasklep moet dus bij stationair vrijwel DICHT staan, als je hem open zet weet de ECU er niets van te maken.

De regelschroef die je aangaf is de ECHTE regelschroef van het stationair toerental bij warme motor, via dat slangetje krijg je gefilterd lucht. Als je dat slangetje afsluit komt er geen extra lucht en slaat de motor af, dat is normaal.
Bij koude motor is er nog een “echte luchtschuif” die er voor zorgt dat bij koude motor er extra lucht komt voor een hoger stationair toerental. Inderdaad, als die vastzit in dichte stand blijft de motor niet stationair draaien als hij koud is. Dat regel je dan bij door het stationair toerentel te hoog af te stellen, maar dat lees ik niet. Als hij open vastzit krijg je het stationair toerental niet omlaag bij warme motor.
Ik zou dus eerst even kijken of alles nog goed is, dan het stationair toerental bij warme motor afstellen met de regelschroef en dan kijken wat er gebeurt bij koude motor.
Als hij heel slecht start bij koude motor: Het kan zijn dat je pomp-retour blokkering niet meer werkt. Zet het contact 5-7 keer aan uit, dan werkt de pomp en bouwt hij een beetje druk op, als je dan wel start weet je dat, het kan ook zijn dat het koude start ventiel niet werkt ( dat is een extra injector die bij een echte koude start zolang de startmotor werkt extra benzine inspuit).

 

 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
DS technique
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 24-04-2008

Gepost: 28 juni 2017 12:47 PM
  [ # 4 ]

Dank zover voor de uitgebreide reacties, erg prettig.

Aanvulling:

De auto start altijd op benzine, met als doel om de injecteurs gangbaar te houden.
Ik rijdt af en toe op benzine (momenteel 102 octaan) en merendeel op LPG vanwege de kosten.

Voordat ik een eerste startpoging doe, laat ik de brandstofpomp via contact eerst aantal malen lopen, om voordruk op te bouwen.

De koude start injector werkt naar behoren, koude motor slaat af op stationair toetental, als de stekker wordt afgekoppeld van de injector.

De luchtschuif (met waselement) werkt “vermoedelijk” naar behoren, deze is aantal jaren terug getest op werking.

Ik verdenk na de eerste opmerking dat de gasklep te dicht staat, ik zal dit nogmaals controleren volgens de juiste aftelling met voelermaatje, mogelijk dat hier iets verdraaid is laatste tijd door onderhoud.

De gasklepschakelaar is onlangs ook afgesteld, en werkt zoals het lijkt naar behoren.
Zal deze schakelaar, indien de gasklep versteld moet worden, opnieuw afstellen.

Vind het WPHB wat verwarrend als het gaat om afdichten luchttoevoer tijdens afstellen. Kennnelijk heeft een DS injectie van voor 1971 een ander gasklephuis.
Vervelend is dat hoofdstukken waar naar verwezen wordt bij problemen ontbreken in het WPHB.
Zijn deze bladen later toegevoegd, en hoe is daar aan te komen?

 

Er gaat niets boven…...

Profiel  
 
DS technique
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 24-04-2008

Gepost: 28 juni 2017 12:49 PM
  [ # 5 ]

O ja, belangrijk om te vermelden.

Dit hele afstelverhaal betreft afstelling met benzine.

Ga er van uit als dit goed staat afgesteld, dat de auto ook goed loopt op LPG Smile

Er gaat niets boven…...

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 28 juni 2017 01:07 PM
  [ # 6 ]

Een “latere IE” heeft nog een “decel” circuit, d.w.z. een extra bijpass die ervoor zorgt dat de motor op +/- 2000 tpm blijft “hangen” als je afremt op de motor ( voor minder vervuiling..) . Voor sept 72 was dat er niet.
Zoals gezegd: Voor een goede stationair werking moet de gasklep dichtstaan en de stelschroef gebruikt worden om het toerental te regelen.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 28 juni 2017 02:06 PM
  [ # 7 ]

Bij inbouw van LPG worden vaak de extra lucht slangen en de stationairluchtslangen anders gelegd om gas in die slangen te voorkomen. Daar kan je probleem ook door komen. De stationair lucht komt dan voor de gasklep binnen en kan er niet in doordat de gasklep niet vergenoeg open is. De stelschroef voor stationair doet het dan ook niet…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
DS technique
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 24-04-2008

Gepost: 07 juli 2017 10:39 PM
  [ # 8 ]

Hele zwikje uit het WPHB van A-tot Z doorlopen, bijna alles afgesteld zoals het hoort.
Alleen item waar ik in eerste bericht op uitkwam wil nog steeds niet slagen,zoals het omschreven staat.
De motor blijft afslaan, bij dichtzetten opening 3 (wagens van na 1 maart 1971).
Dus afstelling gedaan voor wagen tot maart 1971(dan slaat motor niet af)
Toch blijft afslaan bij wegrijden zowel op benzine als LPG met grote regelmaat bestaan.

Wie heeft er ervaring met deze specifieke afstelling, met een DS (na 03-1971) die de extra luchtaansluiting heeft aan voorzijde luchtschuif.

Wil binnenkort flinke reis maken naar Schotse Hooglanden, en dan is het afslaan bij wegrijden uit stilstand erg ongewenst.

Er gaat niets boven…...

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook