Problemen knipperlicht, stuurbekrachtiging blower en elektrische ramen
Patrick8473
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 28-06-2017

Gepost: 28 juni 2017 08:04 PM

Goedenavond,

Mijn naam is Patrick, en ik ben nieuw op dit forum. Gisteren heb ik een Citroën Saxo 1.1 aangeschaft. De auto rijdt perfect en op dat moment was er niks mee aan de hand. Echter bleken er vandaag toch wat probleempjes te zijn.

De knipperlichten doen niks op het moment dat ik de schakelaar om zet terwijl de motor uitstaat maar het contact ingeschakeld staat. Als de motor draait begint hierdoor het acculampje te branden. Deze begint feller te branden als de schakelaar word ingeschakeld. Ook klinkt hier dan een vreemd geluid. De alarmlichten werken wel. Ik had gelezen op internet dat dit misschien ligt aan de alarmlichtschakelaar. Kan dit ook de oorzaak zijn als dit probleem is veroorzaakt doordat ik aan de kabels van de radio heb gezeten?

Een ander probleem dat zich voordoet is dat de stuurbekrachtiging de eerste paar meters het niet doet. Er moet eerst een paar meter gereden worden voordat deze werkt. Dit geldt ook voor de elektrische ramen en de blower. De rest van de elektronica werkt op dat moment wel voor zover ik dit heb kunnen zien.

Het probleem met de knipperlichten is naar mijn idee ontstaan nadat ik aan de stekkers van de radio had gezeten. (Er is geen radio gemonteerd en ik wilde kijken welke stekkers hiervoor nodig zijn)

Graag hoor ik het als iemand een idee heeft hoe ik deze twee problemen kan oplossen.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Profiel  
 
G-ikX
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 222
Geregistreerd: 27-09-2010

- BX 19 DIGIT
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Gepost: 28 juni 2017 09:33 PM
  [ # 1 ]

Ik heb ooit eens een soortgelijk probleem gehad met een Saxo. Na het vervangen van het contactslot waren alle problemen opgelost!

Profiel  
 
Patrick8473
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 28-06-2017

Gepost: 01 juli 2017 09:15 PM
  [ # 2 ]

Bedankt voor je reactie! Maar hoe kan het vervangen van een contractslot al deze problemen oplossen dan? Dit vermijdt ik liever aangezien ik niet twee verschillende sleutels heb voor de auto.

UPDATE: Ik ben er achter gekomen dat het probleem met de stuurbekrachtiging, elektrische ramen en blower opgelost is zodra ik boven de 2000 toeren kom. Dit werkt ook vanuit stilstand.


Nog iemand een idee hoe ik het probleem met de knipperlichten kan oplossen?

Profiel  
 
C-Eend
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 15-05-2007

- Dyane 6 Confort
Gepost: 01 juli 2017 10:37 PM
  [ # 3 ]

Hoi Patrick,

Vanuit het contactslot vinden alle elektrische schakelingen in de auto plaats, dus als daar iets mis gaat kun je vreemde storingen krijgen.
Ik heb soortgelijke problemen gehad met mijn AX, met uitzondering van de stuurbekrachtiging want die zat er niet op…
Na het vervangen van het contactslot, wat ik overigens wel moest doen omdat de sleutel was afgebroken, waren de elektrische problemen ineens ook verholpen.

Het kan overigens ook veroorzaakt worden door een accu met te weinig spanning en een dynamo die niet meer goed werkt.
Je geeft aan dat het acculampje gaat branden als je de knipperlichten aanzet bij draaiende motor, het lijkt erop dat er op dat moment te weinig laadstroom geleverd wordt door de dynamo. Als de motor aan staat mag er namelijk geen stroom uit de accu worden gebruikt maar moet de dynamo genoeg kunnen leveren om alle stroomverbruikers te voorzien, anders loopt de accu langzaam leeg.
Door met draaiende motor met een multimeter de pluspool en de minpool van de accu te meten, kun je controleren of de dynamo goed bijlaadt.
De spanning moet dan rond de 14,2 volt zijn.
Als de spanning lager is dan 12,4 volt werkt de dynamo niet meer goed.

Gaat het acculampje uit wanneer je de knipperlichten aanzet en de motor meer toeren laat maken? De hoeveelheid laadstroom is namelijk o.a. afhankelijk van het toerental.

Gr,
Dennis

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 02 juli 2017 09:43 AM
  [ # 4 ]

Als het om het contactslot gaat, kan ook alleen het achterstuk worden vervangen, dit is het gedeelte van de kabelboom, en het aansluitblokje, je behoud dan gewoon je sleutel, en scheeld heel wat geld, want bij een nieuw contactslot, moet ook weer de boel worden aangemeld,  maar zoals c-eend al schreef, eerst accu belast na meten, en de dynamo testen, en kijk of de min draad vanaf de accu, nog goed op de massa zit, desnoods even los maken, en goed schoonmaken,
Op you tube staan trouwens filmpjes over hoe contactslot, te repareren,  type citroen maakt niet uit om te zoeken, zelfs peugeot is het zelfde,

Profiel  
 
Patrick8473
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 28-06-2017

Gepost: 07 juli 2017 06:13 PM
  [ # 5 ]

Goedemiddag,

Beide bedankt voor de informatie!

Ik kreeg geen melding van nieuwe berichten vandaar mijn late reactie.

@C-Eend: Het acculampje gaat licht branden zodra de motor gestart is. Zodra de knipperlichten worden aangezet gaat deze feller branden. Het toerental heeft echter geen invloed op het acculampje, als ik de knipperlichten aanzet en het toerental op laat lopen dan blijft deze gewoon branden. Ik zal zsm even de accu doormeten. Zal wel even laten weten wat de resultaten hiervan zijn.

@Beremans: Bedankt voor de toelichting, ik zal inderdaad eerst even de accu meten en dergelijke. Daarna ga ik kijken naar het contactslot.


Mocht iemand nog meer ideeën hebben dan is dit natuurlijk altijd welkom!

Profiel  
 
Patrick8473
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 28-06-2017

Gepost: 15 juli 2017 01:25 PM
  [ # 6 ]

Heb inmiddels de accu doorgemeten, de waarden vallen binnen de genoemde grenzen, hieruit kan ik dan opmaken dat de dynamo goed werkt toch?

@Beremans: Kun je misschien wat meer vertellen over het vervangen van een contactslot? Als ik er een bestel op internet, en deze monteer, werkt dit dan niet meteen? En hoe zit het met alleen de achterkant vervangen. Hoe werkt dit?

Profiel  
 
Patrick8473
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 28-06-2017

Gepost: 17 juli 2017 05:28 PM
  [ # 7 ]

Vandaag bezig geweest met het contactslot, heb een nieuwe gekocht. Bij het monteren kwam ik er achter dat een van de stekkers niet is gemonteerd. (Zie foto) heeft iemand een idee waar deze voor is en of dit ook het probleem kan veroorzaken? Ik kan overigens ook geen plek vinden waar ik deze kan inpluggen ..

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook