1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
THP motor Citroën
Citronbleu
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 02-07-2017

Gepost: 04 juli 2017 09:13 PM

Ik wil een Citroën DS4 aanschaffen met de 163 PK sterke THP motor en 6 traps automaat (geen EGS). De auto stamt van februari 2013. Is dit type motor al wel betrouwbaar? Er zijn berichten dat de eerste THP’s storingsgevoelig zijn, valt mijn motor daar ook onder? Buiten dat: Is de 6- traps automaat een betere keuze dan de EGS MBT. brandstofverbruik en prestaties, of zit daar weinig verschil in?
Gr. Citronbleu

Profiel  
 
Lucas
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5557
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 04 juli 2017 09:30 PM
  [ # 1 ]

Eigenlijk moet je alle 4-cilinder THP motoren mijden als de pest. De problemen zijn nooit echt opgelost en op enige coulance hoef je ook niet te rekenen.

Profiel  
 
Feije
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1151
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 04 juli 2017 10:17 PM
  [ # 2 ]

Inderdaad laten staan. Die iets latere THP’s zijn inderdaad minder slecht dan de eerdere, maar ik zou ze nog steeds niet vertrouwen. De driecilinder-THP’s schijnen wel goed te zijn.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Gepost: 05 juli 2017 12:02 AM
  [ # 3 ]
Profiel  
 
Feije
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1151
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 05 juli 2017 12:17 AM
  [ # 4 ]

Ik zie nu dat je ook vraagt naar de verschillen tussen de volautomaat en de EGS. Qua verbruik is het misschien een iets mindere optie, maar neem alsjeblieft de volautomaat. Die EGS-bak rijdt op z’n zachtst gezegd niet zo prettig, en het verschil in verbruik zal bij een moderne volautomaat zoals die in de DS4 niet zo groot zijn.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
GSPallas
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 368
Geregistreerd: 09-09-2010

- DS 3 SoChic 1.2 VTi
- DS 5 Business Executive
Gepost: 05 juli 2017 08:18 AM
  [ # 5 ]
Lucas schreef:

.....en op enige coulance hoef je ook niet te rekenen.

Onzin, ik had een C5 met een THP, deze is 2 keer onder volledige coulance hersteld; enige voorwaarde die er is is dat de auto volgens het boekje door de dealer onderhouden is; (5 jaar oud).

EGS: Ik zou hem niet willen hebben, vreemde schakelmomenten kunnen tot gevaarlijke situaties leiden, bijvoorbeeld bij het oprijden van rotondes. Als je met een redelijk snelheid aan komt rijden en de automaat nog net op schakelt terwijl je dan bijvoorbeeld net gaat remmen om vaart te minderen om de rotonde op te rijden dan duurt het terugschakelen door de automaat soms net te lang zodat je niet goed weer op snelheid komt om de rotonde op te rijden .. als je begrijpt wat ik bedoel

P3008 GT-line 1.6 e-THP EAT6 en een DS3 1.2 VTi SC

Profiel  
 
vtske
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1720
Geregistreerd: 03-02-2012

- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Gepost: 05 juli 2017 01:14 PM
  [ # 6 ]

Als echte Citrofiel vind ik de haat-liefde verhalen, over de EGS Bak ondanks jullie (vermoed ik toch)ook, Citrofielen blijken te zijn wel spijtig.
Na 6 jaar deze te rijden, met in ‘t begin ook m’n bedenkingen, geniet ik met volle teugen van deze Auto en hoop dat ik deze nog lang kan en mag rijden, ik vind ze nu op z’n best met 78000km op de teller.

September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane, Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x, BX 19D, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo.
Aug1989-tot heden) BX TRD Turbo, Xsara 19D SX Break, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.

Profiel  
 
Lucas
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5557
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 05 juli 2017 08:43 PM
  [ # 7 ]
GSPallas schreef:
Lucas schreef:

.....en op enige coulance hoef je ook niet te rekenen.

Onzin, ik had een C5 met een THP, deze is 2 keer onder volledige coulance hersteld; enige voorwaarde die er is is dat de auto volgens het boekje door de dealer onderhouden is; (5 jaar oud).

EGS: Ik zou hem niet willen hebben, vreemde schakelmomenten kunnen tot gevaarlijke situaties leiden, bijvoorbeeld bij het oprijden van rotondes. Als je met een redelijk snelheid aan komt rijden en de automaat nog net op schakelt terwijl je dan bijvoorbeeld net gaat remmen om vaart te minderen om de rotonde op te rijden dan duurt het terugschakelen door de automaat soms net te lang zodat je niet goed weer op snelheid komt om de rotonde op te rijden .. als je begrijpt wat ik bedoel

Helaas is dat geen onzin. Ik ken uit eerste hand een aantal gevallen van ook totale motorschades bij deze motoren waarbij Citroën geen of slechts (te) beperkte coulance heeft verleend, ook bij volledig dealeronderhouden auto’s.

Profiel  
 
vtske
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1720
Geregistreerd: 03-02-2012

- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Gepost: 05 juli 2017 09:35 PM
  [ # 8 ]

Van horen zeggen, eerste serie THP motoren, afkomstig (en of samenwerking) waren van BMW ?

September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane, Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x, BX 19D, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo.
Aug1989-tot heden) BX TRD Turbo, Xsara 19D SX Break, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.

Profiel  
 
Feije
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1151
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 05 juli 2017 09:53 PM
  [ # 9 ]

En samenwerking met BMW ja, en dat waren de VTI’s ook. Maar die zijn gelukkig niet zo problematisch.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Gepost: 05 juli 2017 10:20 PM
  [ # 10 ]
Profiel  
 
V-zesserke
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 395
Geregistreerd: 27-08-2010

- DS 3 Sport Chic 1,6 e-Hdi 112
- DS 4 Sportchic 2.0 Blue HDI 180
Gepost: 08 juli 2017 09:08 AM
  [ # 11 ]

Dat deze familie motoren de nodige problemen heeft gehad daar kun je moeilijk omheen, maar dat ze anno 2017 nog steeds zo slecht zijn?? Mijn buurman die een vrij hoge positie heeft bij PSA zei me dat er al heel wat verbeterd is en de problemen veel minder zijn maar het nog niet geheel vlekkeloos is. Hij wist me ook te zeggen dat de nieuwe familie PureTech motoren ook zijn probleempjes heeft.
Als deze problemen nog steeds niet (grotendeels) van de baan zijn dan heeft PSA echt een gigantisch groot probleem, de dieselmotor is meer en meer aan belang aan het verliezen ten voordele van de benzinemotoren. Volvo wil er zelfs helemaal van af en ook bij PSA zien ze volgens mijn buurman een zware verschuiving richting benzine.
En daar sta je dan als fabrikant met in het schap voor een groot deel verschrikkelijk slechte benzinemotoren, je kan je handel dan maar beter opdoeken!
Staan of komen er in de showroom prachtige creaties zoals de Ds7 waar je dan in een interieur gaat zitten waar je meer als U tegen mag zeggen en dan zit er zo’n door en door slechte THP motor in. Als fabrikant teken je dan toch je eigen doodvonnis, of niet?
Dan kunnen ze nog beter omschakelen naar Opel-motoren Mr. Green.

Profiel  
 
Feije
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1151
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 08 juli 2017 05:30 PM
  [ # 12 ]

Waarschijnlijk bedoelt hij vooral die nieuwste generatie viercilinder THP’s, bijvoorbeeld die met 165pk die nu in de c4 Picasso ligt. Die generatie wordt door Citroën tot dusver alleen nauwelijks geleverd. Bijna alles heeft nu alleen de driecilinders. Wat zijn de problemen daarmee eigenlijk? Ik dacht dat ze wel prima waren, maar je buurman suggereert nu wat anders…hebben die motoren dezelfde problemen als de viercilinders?

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
V-zesserke
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 395
Geregistreerd: 27-08-2010

- DS 3 Sport Chic 1,6 e-Hdi 112
- DS 4 Sportchic 2.0 Blue HDI 180
Gepost: 09 juli 2017 03:14 PM
  [ # 13 ]

Nee, het gaat hier wel degelijk over de PureTech motoren dus de 3 cilinders. En dat zijn overigens prima motoren, als je kijkt naar het vermogen en koppel dat deze motoren leveren uit dergelijk klein blokje dan denk ik dat dit toch wel heel knap gedaan is van PSA!!
Mijn buurman zei helemaal niet dat het geen goede motoren zijn, tegendeel zelfs maar daarom is alles nog niet perfect. Deze motoren zijn voorzien van een distributieriem die in een oliebad loopt, dat is ook zo bij de Ford EcoBoost motorengeneratie en ik dacht dat de VAG-groep dit ook al toepaste.
Bij VAG heeft men trouwens gelijkaardige problemen gehad als PSA/BMW met hun Thp motorenfamilie, rekkende distributiekettingen, vervuilende cilinderkoppen. Echter ere wie ere toekomt VAG heeft hier drastischer op gereageerd en zelfs het ganse concept met ketting overboord gesmeten en vervangen door een tandriem in een oliebad. Eerst vond ik het een vreemde oplossing een kunststof riem in een oliebad, maar goed het zal ook wel voordelen hebben veronderstel ik en je vindt er hier wat meer info over.
http://www.amt.nl/techniek/nieuws/2011/3/tandriem-in-oliebad-verlaagt-wrijving-10112319
Ook ik dacht vroeger wel eens dat kettingen toch een duurzamere oplossing was t.o.v. een tandriem, echter willen Ford en VAG er niet meer van weten.
https://www.autoblog.nl/ford-en-volkswagen-nooit-meer-distributiekettingen
Nu zouden er echter eventueel stukjes van die riem in het oliecarter kunnen geraken en dit tot in de aanzuig van de oliepomp met alle gevolgen van dien. Of het bij alle motoren is of enkel bij een bepaalde serie door b.v. fabricagefout van de riem weet ik ook niet. Ik blijf die 3 cilinder sowieso een prachtig motortje vinden maar het blijft een complex stuk techniek en hoe je het draait of keert hoe complexer hoe groter de kans op kwaaltjes. En ik denk daarbij aan mijn zalige V6 in mijn al even zalige Xantia Activa, al bij al geen te complex stuk techniek maar o zo betrouwbaar (op de bobijnen na dan…..)
Over dat fraaie stuk techniek met 3 cilinders staat er op YouTube trouwens een mooi filmpje, let ook eens waar die distributieriem zich bevind.
https://youtu.be/1RSVaL-905g

Profiel  
 
V-zesserke
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 395
Geregistreerd: 27-08-2010

- DS 3 Sport Chic 1,6 e-Hdi 112
- DS 4 Sportchic 2.0 Blue HDI 180
Gepost: 09 juli 2017 04:00 PM
  [ # 14 ]

Zelf ben ik trouwens nog altijd in voor een Ds3 Performance ook al heeft die een motor uit de Thp-familie, ik ga het er daar niet om laten. Sowieso een waarborgcontract voor de maximum duur mogelijk afsluiten en hem extra goed verzorgen. Hiermee wil ik zeggen ermee rijden zoals het hoort en dus rustig warm rijden, niet steeds met een eco- gedachte rijden maar het boeltje ook eens behoorlijk laten werken. Verder zorgen dat je een goede dealer vind wat tegenwoordig (en heel erg jammer!!) al niet meer zo evident meer is, en dat je het onderhoud extra aandacht geeft, zo zal een oliewissel om de 10000 km’s hem meer goed doen als slecht veronderstel ik.
Of ga ik uiteindelijk dan toch maar voor die Pure Tech 130??

Profiel  
 
Feije
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1151
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 09 juli 2017 04:00 PM
  [ # 15 ]

Kijk, dat is nog eens flink wat informatie over die Puretechs! Ik vind het inderdaad fijne motoren en technisch zijn het hoogstandjes natuurlijk. Ik vond de 110pk met handbak bij 80 in 5 alleen niet zo prettig. Dat deed ik liever in 4, dat trilde wat minder. Met automaat was het een geweldige motor en ik wil ook nog eens in de 130pk met zesbak rijden…
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/232717/
In dit draadje over de viercilinders valt ook het één en ander te lezen. Volgens mij zouden we het vijftien jaar geleden racemotoren noemen met zulke dunne zuigertjes en überhaupt kleppen die gekoeld worden…op zich nog een wonder dat het een ton goed gaat eigenlijk Confused.
Dat eerste linkje van je: “Tests met de Conti Oil Runner hebben vastgesteld dat de oliebad-riemaandrijving 240.000 km meegaat, en dat is doorgaans een motorleven lang.” Zal ik een cynische opmerking hier maar even achterwege laten? Laughing

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
 
1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2020 | adverteren
Facebook