Eindelijk weer terug een xm maar ...
Michael simons
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 71
Geregistreerd: 18-03-2014

Gepost: 12 juli 2017 09:54 PM

Hallo beste leden ,

Sinds een week ben ik weer trouw aan een citroen xm.
Het gaat om een 1991 model met 2.1D zonder turbo.

Maar nu komt de vraag ik heb al wat topic afgegaan inverband met leidingen die rot zijn maar mijn vraag is nu van welk martiaal is deze vervadigt die leidingen het gaat om de dunnen leidingen er zitten niet van die grote op zoals een type 2 heeft. Er zit ook geen knopje voor de vering op sport te zetten.

De bedoeling is dat ik ze zelf ga vervangen alles wat rot is of zou gaan rotten.


Alvast bedankt voor me te helpen

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 16 juli 2017 11:25 AM
  [ # 1 ]

Daar is al veel over geschreven in dit forum.
Chyparse levert niet roestende leidingen op maat (diameter en lengte, met wartels en bolletjes).
Het simpelst is om ergens links onder de auto, voor het achterwiel, de leiding door te snijden en daar een losse wartel met zilvesoldeer op vast te zetten. Dan kan je met het nieuwe leidinkje verder naar achteren.
Als je geen sportknop hebt heeft jouw XM geen hydractiefsysteem. Dat scheelt veel ellende.

https://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/1828536/

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Michael simons
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 71
Geregistreerd: 18-03-2014

Gepost: 18 juli 2017 11:36 PM
  [ # 2 ]

hallo beste

bedankt voor de reactie
ik ben zowiezo opzoek naar rollen met leiding want ik wil alles vervangen omdat ik het niet betrouw daar op die achter ass.

maar nu moet ik weten wat voor leiding dit is zoals type rvs bv of koper ?
tis maar ik weet niet wat ik hier voor mag gebruiken ?
en ook voor veiligheids kwestie.

de leidingen kan ik zelf leggen en maken ik heb zo een apparaatje dat is het probleem niet.

groetjes michael

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 19 juli 2017 01:50 PM
  [ # 3 ]

Chyparse verkoopt leidingen in de benodigde diameters.
Ik meen dat het om kunifer gaat.
Met de standaard koperen remleidingen zou ik net niet aandurven, alleen al vanwege de systeemdruk van 170 bar.
Verder heb je te maken met verschillende diameters: 3,5 en 4,5 mm.
De meeste felsapparaten zijn lang niet altijd geschikt om de “Citroen-bolletjes” in de leidingen te felsen.

Daarom is het te overwegen om de benodigde leidingen bij (bijvoorbeeld) Chyparse op maat te bestellen.
Voor de achterbrug bijvoorbeeld leidingstukjes van 50 cm, drie stuks van 3,5 en één van 4,5 mm.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Michael simons
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 71
Geregistreerd: 18-03-2014

Gepost: 21 juli 2017 11:49 PM
  [ # 4 ]

hallo bedankt voor de snelle reactie.

ik ga hier zeker en vast wat mee doen.

we hebben niet stil gestaan , vorige week heb ik al volop gesleuteld aan de xm.

wat hebben we al zoal vervangen de accu , radiateur die lekte dus een nieuwe erin.
alle veerbollen en acumulatorbol vervangen dus alles van bollen is nieuw en veert weer als een zijde zacht tapijt :)
de remslangen voor , schijven en blokken voor, groot onderhoud, vanbinnen alles netjes afgewerkt want er lagen meters kabel in van instalatie boxen tulp kabels oei oei zelf het achteraf in geplasate electriesche lederen interieur lagen de kabels levensgevaarlijk over de vloer bij de pedalen.
ook de kabels waren niet gesoldeerd maar gewoon in elkaar gestoken ? en met wat tape bij elkaar gehouden.
dit is nu netjes aangesloten en met een zekering mocht er sluiting optreden.
duidelijk was de vorige eigenaar best makkelijk in alles rond de wagen.
veel scotblokjes gevonden en allemaal eruit ge .......  en alles netjes gesoldeerd en terug orgineel gemaakt:)


wat nog te doen .......... veel maar ik heb er ook heel veel plezier van.

nog te doen andere velgen die eronder zitten zijn stalen deze wil ik vervangen door speed line velgen die hier te koop staan.
de lampjes van het instrumentenpaneel paar kapot.
zwarte hemel monteren met zonnen klepjes met lampjes in en achter hendels met leeslampjes in.
hoede plank met zonnen netjes deze is kapot van mij.
rv stadslicht en unit is weg.
de claxons vertonen een hoestje.
distributie riem met waterpomp.
koppeling set.
R A deur gaat niet open iets met de stangetjes of het slot.
de leidingen bij de achter as.
onderkant schoonmaken en in de steenslag spray zetten.


laten keuren voor oldtimer dit jaar in België geld de regel dit jaar nog auto’s die 25 jaar of ouder zijn kunnen nu nog als oldtimer ingeschreven worden na dit jaar niet meer dan geld 30 jaar.

en voor de rest heel goed onderhouden en veel plezier van hebben.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook