1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Eigenaar geworden van een Citroen XM
Patrick Kessels
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 364
Geregistreerd: 22-12-2012

- CX CX25GTI turbo 2 met VEMS
- CX Citroen CX25 Prestige Automatic + John Gold Cruise
Gepost: 15 juli 2017 02:20 PM

Hallo allemaal

Sinds kort ben ik ook eigenaar van een XM. De auto heeft alleen een paar kwaaltjes.
Zo ben ik bezig met de centralevergrendeling van de wagen die niet sluit wel reageert maar na sluiten meteen weer open gaat.
Bijrijderskant maakt het geheel ook een ratelend geluid ? Iemand hier bekend mee ? En me eventueel aan een oplossing kan helpen.
Verder heeft de vorige eigenaar aan de bestuurderskant het complete raammechanisme eruit gehaald kwam erachter ruit zakte en deurbekleding verwijdert dat er niks meer in zit. Is dit ook verkrijgbaar ? Het is een XM type 2 bouwjaar 96.

Alle reacties zijn welkom.

Groeten Patrick

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 15 juli 2017 04:01 PM
  [ # 1 ]

Beide problemen komen wel vaker voor dacht ik. Dat probleem met de cv heeft er ongetwijfeld mee te maken dat het systeem denkt dat die bijrijdersdeur niet dichtzit. Kan geloof ik komen doordat het slot iets te zwaar gaat, maar ik zou het natuurlijk meer achter dat ratelende geluid zoeken.
Raammechanismes voor zo’n XM serie 2 zijn heel lastig te krijgen omdat ze altijd stukgaan. Ik ben bang dat je een paar honderd euro verder bent voor je dat probleem hebt opgelost…

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1186
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 15 juli 2017 10:00 PM
  [ # 2 ]

Welkom bij de club.

het ratelen is idd het rechter slot dat niet goed dicht gaat waardoor de rest weer opengaat en dan opnieuw een poging doet op slot te gaan, het heeft te maken met het rechter slot dat moeilijk sluit, gangbaar maken dus.

Een tweedehands raammechanisme moet te vinden zijn ook al is het niet altijd even makkelijk.

Profiel  
 
arnobruin
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 16-07-2013

- CX 2400 IE pallas Automatic
- ID/DS 23 Pallas
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V Exclusive
Gepost: 15 juli 2017 11:15 PM
  [ # 3 ]

zit er verschil tussen een type 1 en 2 raam mechanisme

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 16 juli 2017 01:53 AM
  [ # 4 ]

Ja. Wat het precies is weet ik ook niet, maar dat van een serie 2 gaat vaak stuk en dat van de serie 1 niet.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Patrick Kessels
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 364
Geregistreerd: 22-12-2012

- CX CX25GTI turbo 2 met VEMS
- CX Citroen CX25 Prestige Automatic + John Gold Cruise
Gepost: 16 juli 2017 08:46 AM
  [ # 5 ]

Hallo Ed.

Heb nu dat hele Servo gedeelte eruit liggen maar aan zicht met de sleutel draait het slot niet zwaar.
Zit er dan evengoed iets niet goed ? En waar zitten de punten wat ik dan moet smeren ? Is siliconenspray of WD 40 hier
goed zat voor ?

Groeten Patrick

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1186
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 16 juli 2017 09:29 AM
  [ # 6 ]

Alle bewegende delen, siliconenspray of sloten olie is prima.

Als je met je hand (sleutel) de sloten dicht doet ratelt hij dan ook? Als het rechter slot zwaar gaat ratelt hij niet als je het rechter slot met de sleutel dichtdoet en wel als je het bij het linker slot doet.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 16 juli 2017 11:17 AM
  [ # 7 ]

Over raammechanismen is veel te vinden in dit forumdeel.
Algemeen:
-Type II raammechanismen hebben een geïntegreerd one- touch systeem. Ze zijn behoorlijk inferieur vergeleken met type I.
Daarom vind je tweedehands vrijwel geen type II.

De systemen zijn uitwisselbaar met de volgende kanttekeningen:
-Alle boutjes zitten op dezelfde plek.
-Type I heeft een apart one-touch kastje. Daarvoor is ook plek in de deurpanelen van Type II. Als je de hand weet te leggen op zo’n Type I met kastje is het erg handig om er ook het kabelboompje bij te hebben, want de stekkers zijn anders.
-Het uitzoeken van die aansluitingen viel mij destijds alles mee. Daar is een topic over.
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/1846154/

Het slotensysteem van de XM heeft twee meldingen voor deur open: De ene via het binnenlicht contact in de deurstijl en de andere in het slot zelf. Dat tweede geeft de melding voor het display. Raadselachtig waarom dat zo ingewikkeld moest.
Niet zelden is dat dingetje in het slot brak. Nieuw slot is het simpelst.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Leeuwis
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 516
Geregistreerd: 23-09-2008

- ID/DS D Special
Gepost: 16 juli 2017 01:17 PM
  [ # 8 ]

Reparatie van een raammechanisme is niet heel moeilijk en ook niet duur, koop een fiets remkabelsetje (universeel) van de gamma, mechanisme op de werkbank, goed kijken hoe het in elkaar zit voor je de boel uit elkaar haalt. Je gebruikt alleen de binnenkabel uit het setje, de originele buitenkabels worden hergebruikt, even goed in de olie zetten. De aangegoten busjes passen met wat mieren in het plastic glijdertje waar het raam aan zit, voor de geschroefde busjes moet je het wiel op de aangedreven as iets aanpassen zodat de kabel netjes in de groef loopt. Belangrijk is dat de kabel goed op spanning staat. Ik heb de geschroefde busje nadat ze goed zaten gefixeerd met 2 componenten hars.

Kosten ongeveer 12 euro, tijd ca 2 uur

Niels

Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1186
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 16 juli 2017 04:21 PM
  [ # 9 ]

Tja, maar er zit geen raammechanisme in begrijp ik, valt er niet veel te repareren…

Profiel  
 
PBO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 663
Geregistreerd: 23-05-2004

- C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive
- CX 25 GTI Turbo 2
- ID/DS DS 21 Pallas
- ZX 1.4i Avoriaz
Gepost: 16 juli 2017 09:54 PM
  [ # 10 ]

Toen mijn serie 2 raammechanisme stuk ging heb ik deze laten vervangen door eentje uit een serie 1. Ben je wel de one-touch bediening kwijt maar heeft wel probleemloos gefunctioneerd.

C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive (2008), CX 25 GTi Turbo 2 (1988), DS 21 Pallas (1972), ZX 1.4i Avoriaz (1996)

Profiel  
 
Patrick Kessels
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 364
Geregistreerd: 22-12-2012

- CX CX25GTI turbo 2 met VEMS
- CX Citroen CX25 Prestige Automatic + John Gold Cruise
Gepost: 17 juli 2017 09:18 AM
  [ # 11 ]

Hallo Ed en Pbo.

Klopt inderdaad er zit helemaal niks meer in. Er zit een dikke rode stekker in die ligt los denk dat daar het zaakje op aangesloten dient te worden. De centralevergrendelingservo is open geweest en hierin lag een gebroken ringetje wat vernieuwd is waardoor schijnbaar nu alles weer goed schuift en ook het geheel zijn positie haalt en de switch wat erin zit nu kan bedienen. Vandaag heb ik een dag vrij was eigenlijk niet gepland maar ga hem er samen met mijn buurman weer in knutselen dus hou jullie op de hoogte. Krijg nu overigens diverse aanbiedingen van raammechanismes bijvoorbeeld van wat jullie schrijven serie 1 is dat makkelijk om te bedraden met behulp van een tussestekker of iets dergelijks ? Schakelaars zijn overigens hetzelfde als in mijn 2 CX’en zie ik en 1 van de CX en heb ik destijds ook een raamautomaat ingebouwd kon er zo in worden gezet geld dat hiervoor ook ? zo’n kastje wat in de CX past heb ik nog liggen.

Graag wederom jullie advies

Groeten Patrick

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1186
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 17 juli 2017 10:19 AM
  [ # 12 ]

Ik heb het zelf nooit gedaan, zoals JanSr schrijft schijnt het wel te doen te zijn.

Profiel  
 
Patrick Kessels
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 364
Geregistreerd: 22-12-2012

- CX CX25GTI turbo 2 met VEMS
- CX Citroen CX25 Prestige Automatic + John Gold Cruise
Gepost: 17 juli 2017 11:49 AM
  [ # 13 ]

Hallo allemaal.

Momenteel bezig met de vergrendeling echter wat opvalt hij stuurt alleen maar een op signaal
dat wil zeggen motortje in het slot draait bij alles wat we doen maar een kant op wat ook het ratelen
langzaam verklaart hij heeft al een eindpunt wordt nog een keer aangestuurt zou de andere kant op moeten
draaien maar door dezelfde richting wil hij nog verder en begint te ratelen. Zou dit in het aansturingsgedeelte kunnen
liggen van de CV en waar vindt ik in de wagen deze module ? Is het repareerbaar of beter vervangen ?

Groeten Patrick

Profiel  
 
Patrick Kessels
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 364
Geregistreerd: 22-12-2012

- CX CX25GTI turbo 2 met VEMS
- CX Citroen CX25 Prestige Automatic + John Gold Cruise
Gepost: 17 juli 2017 05:12 PM
  [ # 14 ]

Goedemiddag allemaal.

Zo na wat uitmeet werk eindelijk erachter en een werkende centrale deurvergrendeling.
Uiteindelijk was de Kiekert onder het Dashbordkastje de boosdoener. Deze vervangen
door een uit de CX en voilla werkend. Nu de gehele zaak weer terugbouwen. Op naar het
volgende

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1186
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 17 juli 2017 05:13 PM
  [ # 15 ]

Goed bezig!

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook