1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
De merkvreemde alledag van Penny Lane: Sterk Nummer - Weer warm in de winter!
Penny Lane
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9426
Geregistreerd: 06-05-2007

- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- Xantia TD SX
- Berlingo MultiSpace 1.6 16v
- Xantia 1.8i 16v Pallas Break
Gepost: 15 juli 2017 09:17 PM

Jamaar meneer Lane, u rijdt toch welzeker in de winter niet met uw oldtimers in de rondte?

Nee, dat klopt. In de winter rijd ik in andere spullen rond. De afgelopen twee jaar alweer is dat met de Red Dwarf: een Peugeot 205 1.4i Génération. Enneh, da’s heul geen straf! Nu George Vidal zulke mooie conceptschetsen heeft gemaakt is de street cred ook weer helemaal op peil.

Dit autootje kwam toen in 2015 de achteras van m’n toenmalige 106 XS 1.4i in elkaar lazerde en ik te lui was om er een andere onder te zetten. Nog dezelfde avond sierde deze rode rakker de oprit. Voor vijf meier was ik van alle ellende verlost. Wat een perfect wagentje! Netjes onderhouden en het rijdt gewoon erg goed. Trok bij de proefrit een beetje naar links, maar soit: keertje uitlijnen en klaar. Dus eerst maar eens naar Thüringen met dat geval.

In de loop van die rit bleek het linker voorwiellager uitgewoond. Dat en een nieuwe katalysator, klepjes stellen en wat ander gedoe hielp de auto door de APK. En daarna rijden… Alleen moest het oerlelijke standaard stuur er dringend uit. Ik wilde er eigenlijk wel zo’n leuk, ietwat lullig, basic tweespaaks stuurtje in maar ik trof op de sloop een leeggepulkte 205 CTi Roland Garros aan met een knap leren driespaaks stuur. OK, dat mag ook!


Nee.


Ja.

De volgende APK was er alleen een fuseekogelhoesje nodig om ‘m erdoor te krijgen. En daarna op een verloren middag naar de Harz, zonder over oliepeil en betrouwbaarheid te hoeven nadenken… Ook wel eens lekker! Wel van de E10 afblijven natuurlijk. Op de terugrit toch de fabrieksopgegeven topsnelheid van 175 op de GPS gezien op het vlakke stuk, ook best netjes voor een 1.4tje met meer dan 250.000 km achter de kiezen.

Verder is het natuurlijk een doodsaai hok. Het start altijd, het rijdt vlot en zuinig, er past een goeie hoeveelheid spullen in, kortom heel praktisch allemaal. Maar het stuurt stiekem ook best nog strak en omdat-ie zo grappig hoog op de pootjes staat kom je er overal mee. De komende APK is nu al duurder dan de vorige (wisserblad achter vervangen) maar we zullen zien hoe dat afloopt. Klepjes weer gesteld, fris luchtfilter erin en dan maar ‘s kijken wat er nog meer moet. Als dat goed afloopt wordt het denk ik tijd voor een distributiebeurtje: de krukaskeerring is ondicht. Ach nou ja, dan kan-ie ook weer een paar jaar mee, want het is echt Een Sterk Nummer. Geen wonder dat I. er tegenwoordig ook één heeft…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
2d
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7123
Geregistreerd: 30-11-2005

- Axel 12 TRS
- C4 (2004-heden) Cactus Puretech 110 EAT6 Shine
Gepost: 16 juli 2017 09:51 AM
  [ # 1 ]

Zo’n 205 is echt een sympathieke auto. In zekere zin is het een soort 2CV, dit is ook een auto is geweest waar Jan en Alleman mee in hun mobiliteitsbehoeften werden voorzien, zij het in een veel breder spectrum: van kale diesel ‘entreprise’ tot de vermaarde GTI of luxe Roland Garros.

Dat 1.4’tje is ook top natuurlijk! Erg leuk om te zien dat je een 205 nog prima als dagelijkse auto kunt inzetten.

Nb-edit: dit is qua kenteken een generatiegenoot van mijn eerste Berlingo Multispace met hetzelfde blokje: RN-NT-69.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9426
Geregistreerd: 06-05-2007

- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- Xantia TD SX
- Berlingo MultiSpace 1.6 16v
- Xantia 1.8i 16v Pallas Break
Gepost: 16 juli 2017 11:40 AM
  [ # 2 ]

Overigens blijf ik erbij dat de eerste generatie 106 (die veel minder lijkt te rotten dan de tweede generatie én dan de Saxo) ten opzichte van de 205 onderschat wordt. Een 106 is nog iets lichter en stuurt nog iets strakker. Dat is ook écht een prima autootje.

Maar: in een 205 ligt het TU’tje wél ruim genoeg om er aan te kunnen werken en in een 205 kun je echt wel meer spulletjes verplaatsen. Dat de 205 ook nog eens zo sympathiek smoelt, maakt ‘t inmiddels al een beetje een liefhebbersautootje. Ik denk dat ‘t tijd wordt om er één te halen als je er nog goedkoop in wilt stappen. Het dieptepunt lijkt alweer voorbij. Een (goede) GTI is zelfs alweer gewoon duur aan het worden…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 40059
Geregistreerd: 26-02-2005

- C4 (2004-heden) C4 PureTech 110
- C4 (2004-heden) 1.6 16v ambiance bva
Gepost: 16 juli 2017 12:51 PM
  [ # 3 ]

Vergeleken met de 205 vond ik de 106, welke generation dan ook, een waardeloos stuk krantenpapier. Een 205 was een wereldauto, een 106 was echt een pauperhok.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
H@ns
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4969
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 16 juli 2017 06:16 PM
  [ # 4 ]

Die ervaring had ik ook.
Maar dat was met een uitgewoonde 106 leenauto in vergelijking met een 205 GR van m’n vrouw.

Heerlijk karretje die 205. Had wel last van een exfolierende laklaag.
Op een gegeven moment begon wel de nokkenas te rammelen, toen maar ingeruild voor een BX Routiere.

Profiel  
 
Penny Lane
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9426
Geregistreerd: 06-05-2007

- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- Xantia TD SX
- Berlingo MultiSpace 1.6 16v
- Xantia 1.8i 16v Pallas Break
Gepost: 16 juli 2017 08:12 PM
  [ # 5 ]

Hoe het ook zei, ik ben nu bijna op de helft van een wasbeurtje. Ik ben ook aan m’n derde sopje toe en heb net m’n washmitt uitgewassen (op een twee-emmer systeem…) Yep, de Pug is te goor om aan te gluren. Eerste wasbeurt in denk ik een jaar Mr. Green

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
2d
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7123
Geregistreerd: 30-11-2005

- Axel 12 TRS
- C4 (2004-heden) Cactus Puretech 110 EAT6 Shine
Gepost: 16 juli 2017 08:49 PM
  [ # 6 ]

De koreaan heb ik destijds ook (demonstratief) zeker een jaar niet gewassen. Op de koplampen en ruiten na dan. Vond de baas niet leuk. Maar ja, ik moest ‘t zelf betalen..

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9426
Geregistreerd: 06-05-2007

- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- Xantia TD SX
- Berlingo MultiSpace 1.6 16v
- Xantia 1.8i 16v Pallas Break
Gepost: 16 juli 2017 09:12 PM
  [ # 7 ]

Ik ben niet zo’n poetser. Behalve met de DS gek genoeg, het loopt me koud bij m’n rug omhoog omdat ik vandaag over een nat kleilaantje moest met dat ding. Ziet ‘t er meteen weer uit als een field find en dat kan ik met de DS slecht lijen. Met de Peugeot daarentegen… Regent wel schoon toch? Niet dus.

In ieder geval is de korst voor zover verwijderbaar er nu af. Er zitten teerspetters en spatten gele wegenverf op omdat een vorige eigenaar er blijkbaar een keer mee door een bouwput gejakkerd is en dat wil er niet meer af. Ook moet ik weer met steenslagschade aan de gang… Maar eerst dalijk de sponningen nog even uitnemen. Zal ik er ook nog was op zetten?

Het leuke is wel dat je meteen weer ziet dat ‘t koetsje gewoon echt niet gammel is. En dat de remleidingen vóór waarschijnlijk woensdag het predicaat ‘APK afkeur’ gaan krijgen… Maar we zullen zien. Verder ziet het ding er eigenlijk best wel OK uit voor een 20 jaar oud boodschappenwagentje Cool

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9426
Geregistreerd: 06-05-2007

- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- Xantia TD SX
- Berlingo MultiSpace 1.6 16v
- Xantia 1.8i 16v Pallas Break
Gepost: 16 juli 2017 10:48 PM
  [ # 8 ]

Pfoe. Nou. De buitenkant is weer netjes… Jammer dat het nu opvalt dat de binnenkant ook eens gesopt & gezogen moet worden Very Happy

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Nielsje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3773
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 16 juli 2017 11:14 PM
  [ # 9 ]

Gewoon een weekje onder een boom laten staan, dan valt het niet meer op joint

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9426
Geregistreerd: 06-05-2007

- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- Xantia TD SX
- Berlingo MultiSpace 1.6 16v
- Xantia 1.8i 16v Pallas Break
Gepost: 19 juli 2017 11:04 AM
  [ # 10 ]
Penny Lane schreef:

Het leuke is wel dat je meteen weer ziet dat ‘t koetsje gewoon echt niet gammel is.

Dit neem ik terug. Ik wil niet zeggen ‘gammel’ maar er is lokaal wel degelijk sprake van rot. Bodemplaat aan weerskanten over gemiddeld een half metertje (aan één kant zit al een reparatie maar die moet even bekeken worden) en links is het front gaar. Verder moeten er eigenlijk voor het mooie nieuwe stabirubbers in en moet er links en rechts wat gebeuren aan de benzineleidingen voordat eerdaags de peut zo op straat zeikt. Ook met deze wagen kun je kennelijk beter superbenzine tanken…

Ik heb er vrij veel zin in om ‘m te schorsen, het interieur eruit te trekken, het front eraf te trekken en dan te kijken of ‘t allemaal netjes te reconstrueren is. In de tussentijd zou ik dan de Xantia van stal kunnen halen, want ik heb niet veel zin om nog meer auto’s aan te schaffen. Gezien de absolute betrouwbaarheid van de DS (of het gebrek daaraan) is het nodig om een dagelijks ding te hebben en nou ja, dat zou die Xantia moeten kunnen.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9426
Geregistreerd: 06-05-2007

- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- Xantia TD SX
- Berlingo MultiSpace 1.6 16v
- Xantia 1.8i 16v Pallas Break
Gepost: 19 juli 2017 05:37 PM
  [ # 11 ]

Zo, hoppa. De schade een beetje overlegd met Jan.D en besloten dat ‘t in principe wel te doen zou moeten zijn. Dus uit de vaart met dat Krokante Nummer. De Xantia neemt het voorlopig weer over. Vindt de belastingdienst vast lief van mij Laughing

Volgende week ga ik in alle rust eens kijken of ik ‘t front er een beetje fatsoenlijk voorweg kan pakken (niet moeilijk op wat vastgerotte bevestigingen na) en dan zullen we zien wat er tevoorschijn komt. Ook denk ik dat ik toch maar de hele vloerbedekking eruit til om te kijken hoe het er verder daaronder uitziet. Als dat allemaal geen echte drama’s meer oplevert zal ik ook een linker spatbord gaan opsnorren om van die vieze deuk af te komen. Wordt het toch nog een interessant draadje Very Happy

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9426
Geregistreerd: 06-05-2007

- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- Xantia TD SX
- Berlingo MultiSpace 1.6 16v
- Xantia 1.8i 16v Pallas Break
Gepost: 25 juli 2017 07:53 PM
  [ # 12 ]

Oei. Ik ben benieuwd hoe kort dit draadje wordt. Ik heb zojuist voor de aardigheid de grille en koplampen er eens uit gepeld en daarachter woekert het problemen. Het front is links & rechts goed aangetast. Links zit er rot rond de bovenste motorsteun en in de chassisbalk waar de modderkuip erop geschroefd zit en waar de bumpersteunen erop/in zitten. Aan beide kanten liggen de binnenschermen eruit langs de lasnaden buitenom (rechts erger dan links maar het netto effect is hetzelfde). Links moet ik ook héél goed naar de veertoren gaan kijken want de rot in het binnenscherm verdwijnt onder de kit aldaar. En dan aan weerskanten nog een strookje bodemplaat van een meter. Dan nog de benzineleidingen en het rubberwerk in de voortrein.

Kortom, spannend. Morgen eens kijken of de bumper er af te halen is, want de hoeksteuntjes zitten onderhand al 15 van de 20 jaar vastgerot. Gelukkig heb ik een flex. Daarna accu en ruitensproeiertank eruit en dan zien we ‘t verder.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
2d
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7123
Geregistreerd: 30-11-2005

- Axel 12 TRS
- C4 (2004-heden) Cactus Puretech 110 EAT6 Shine
Gepost: 25 juli 2017 08:01 PM
  [ # 13 ]

Hoor de term wel vaker, maar kun je mij uitleggen wat een flex is/doet?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 40059
Geregistreerd: 26-02-2005

- C4 (2004-heden) C4 PureTech 110
- C4 (2004-heden) 1.6 16v ambiance bva
Gepost: 25 juli 2017 08:15 PM
  [ # 14 ]

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
PeuCitro
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 83
Geregistreerd: 17-01-2014

- BX 19 TZD AUTOMATIC
Gepost: 25 juli 2017 08:20 PM
  [ # 15 ]

Flex was een merk, een van de eerste slijptollen.

Profiel  
 
 
1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2019 | adverteren
Facebook