3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
De merkvreemde alledag van Penny Lane: Sterk Nummer - Laswerk klaar, nu de rest
Penny Lane
Moderator/Redacteur
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8174
Geregistreerd: 06-05-2007

- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- Xantia TD SX
Gepost: 09 augustus 2017 08:06 PM
  [ # 31 ]

De RX10 is prima op kleur gebleken. Het is RAL3000 ‘Feuerrot’ geworden en dat lijkt inderdaad heel erg veel op Rouge Vallelunga. De auto zit inmiddels weer in elkaar. De deuk in het linker voorspatbord is weer redelijkerwijs strakgetrokken, maar dat moet nog afgelakt worden. Daarna moeten de benzineslangen voor en achter nog vervangen worden. Ik wil er eigenlijk ook nieuwe stabirubbers in, maar ik moet nog even kijken of die nog fatsoenlijk te regelen zijn. Je zou verwachten van wel… Dan is het nog een kwestie van koplampen stellen en dan zou ‘t apparaat weer normaal door de keuring moeten kunnen komen. Voor nu gaat de auto even in stalling om materiaal en tijd te verzamelen.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
Moderator/Redacteur
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8174
Geregistreerd: 06-05-2007

- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- Xantia TD SX
Gepost: 10 augustus 2017 08:27 PM
  [ # 32 ]

O ja, en het ruitensproeiertankje was gaan lekken. Vrij veel zelfs. Inmiddels ligt er daarom één van de sloop klaar om gemonteerd te worden. En ja, die is gecontroleerd op dicht zijn.

Voor de tweede 205 in de vloot, namelijk die van I., heb ik een knipperlichtunit meegenomen omdat daar het ophangoogje van de koplamp uit gebroken is. De 205 heeft namelijk een mechanische beladingsstand (lees: een kantelmechaniekje) op de koplampen; een slim systeempje wel, maar het scharnierpunt moet niet uit je knipperlicht breken want dan ligt de koplamp los in het front. Dat wordt dit weekend dus even accu eruit, ruitensproeiertankje eruit, koplamp eruit, knipperlicht/kantelmechaniek-gebeuren vervangen en dan de boel er weer in en koplamp(en) stellen. Werkje van niks eigenlijk. Dat de lijm van het knipperlichtlensje op de vervanger het heeft opgegeven is veel vervelender, want schoonmaken en dichtkitten is meer werk dan monteren…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
Moderator/Redacteur
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8174
Geregistreerd: 06-05-2007

- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- Xantia TD SX
Gepost: 12 augustus 2017 05:23 PM
  [ # 33 ]

Zo, de vervangende knipperlichtunit/koplampdrager zit er in. Eerst natuurlijk de boel eruit. Gelukkig ziet het er bij de 205 van I. qua roest in het front stukken beter uit dan bij de Red Dwarf:

De knipperlichtunits zijn dus een klein beetje verschillend geworden: het draaipunt van de koplamp ligt eruit en ook het klemveertje is van z’n plek gekomen. Gelukkig stond er op de sloop een groene 205 Génération van ORGA 7508 = 30 mei 1997 (toch twee maanden jonger dan die van I en die van mij) waar een goede unit in zat. Het enige nadeel was dat het glaasje eraf kwam. Die wordt er normaal op gesmolten, maar blijkbaar gaat dat niet altijd geweldig goed. Transparante Polymax fixt dat.

Het gaat er dus om, dat zo’n koplamp voorzien is van een clever hevelsysteempje waarmee je ze lager kunt stellen als je belading aan boord hebt. Als dat stuk gaat ligt de koplamp los in je front en dat is APK-technisch niet helemaal verantwoord.

Nu moet ik eigenlijk nog een keer op zoek naar een net interieurtje voor het blauwe beest van I, want dat begint gammel te worden. Helaas zijn de 205jes nogal stevig opgeruimd bij m’n favoriete sloperij, dus het wordt even neuzen. Dat van een 205 Forever is hetzelfde op de gedeelde achtertbank na (die wel gewoon past) dus dat zou ook een optie zijn. Als iemand iets weet…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
Moderator/Redacteur
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8174
Geregistreerd: 06-05-2007

- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- Xantia TD SX
Gepost: 18 augustus 2017 11:09 PM
  [ # 34 ]

Zo, de komende week zullen we, als alles goed gaat, ‘s zien of de rode 205 door de keuring komt. Daarna mag-ie de dienst van de blauwe 205 van I. overnemen omdat daar een ander subframe vóór onder moet (rot) én een andere achteras (linker ADALs verrot). Buiten dat moet er een nieuwe dynamo in (spanningsregelaar en/of koolborstels verrot) en is het waarschijnlijk aan de orde om er een andere radiateur in te hangen. Ook ligt de koppelingskabel verkeerd. En dan nog een boel RX5/RX10 eronder strijken. Kortom, de blauwe 205 moet ook een poosje van de weg af.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
Moderator/Redacteur
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8174
Geregistreerd: 06-05-2007

- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- Xantia TD SX
Gepost: 19 augustus 2017 12:11 PM
  [ # 35 ]

Dus. Op de zeiknatte oprit een nieuwe dynamo in de 205 fietsen. Mensen, doe het NIET. De boel zat natuurlijk hopeloos vast én je moet van ondere af die dynamo erin frotten om ‘m dan tegelijkertijd van bovenaf vast te zetten. Nu zit het hele verhaal vast op een kabeloogje waarvan ik weer geen passende vervanging lijk te kunnen krijgen. En kabeloogje. Hoe moeilijk kan het weer zijn.

Beunen op zaterdagochtend op een zeiknatte oprit. Doe het NIET.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5372
Geregistreerd: 23-03-2007

- Xantia 1.8i 16v
Gepost: 20 augustus 2017 10:17 AM
  [ # 36 ]
Penny Lane schreef:

Beunen op zaterdagochtend op een zeiknatte oprit. Doe het NIET.

Derk

Very Happy

Hoe bekend!

Profiel  
 
Penny Lane
Moderator/Redacteur
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8174
Geregistreerd: 06-05-2007

- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- Xantia TD SX
Gepost: 20 augustus 2017 01:14 PM
  [ # 37 ]

Uiteindelijk heb ik er een te groot soldeeroog met een waterpomptang op vast geknepen. Niet netjes, maar het werkt. Volgende stap: subframe(s) regelen.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
Moderator/Redacteur
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8174
Geregistreerd: 06-05-2007

- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- Xantia TD SX
Gepost: 28 augustus 2017 09:18 PM
  [ # 38 ]

Het voorste subframe voor de blauwe 205 ligt inmiddels een vervanger voor. Nu de achterste nog. Ik denk dat ik eens contact opneem met peugeot205totaal in Lutten. Ik aas eigenlijk op een gereviseerd achterbrugje: de kans dat je met een as van de sloop volgend jaar meteen wéér kunt is me eigenlijk net effe te groot. 205jes zijn inmiddels allemaal 20 jaar oud en gaan nu ook eigenlijk allemaal door hun hoefjes Rolling Eyes

Inmiddels is de rode 205 weer voorzien van een niet-lekkend ruitensproeiertankje, een nieuw brandstoffilter en het daarbij horende slangenwerk. Aan de achterkant moet dat slangengebeuren nog gedaan worden. Met een beetje mazzel kan dat via de inspectiedoppen onder de achterbank. Als ik me niet vergis is-ie dan in ieder geval eerst weer APK-klaar. Dat zou fijn zijn, want dan kan de blauwe een poosje uit de vaart om de wielophanging aan te pakken.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
Moderator/Redacteur
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8174
Geregistreerd: 06-05-2007

- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- Xantia TD SX
Gepost: 07 september 2017 06:32 PM
  [ # 39 ]

Zo. Dat is één.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
H@ns
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4564
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 07 september 2017 09:18 PM
  [ # 40 ]

Hééééé, dat is mooi! very good

Profiel  
 
Penny Lane
Moderator/Redacteur
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8174
Geregistreerd: 06-05-2007

- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- Xantia TD SX
Gepost: 07 september 2017 09:55 PM
  [ # 41 ]

Maar nu die blauwe nog. Er ligt al een voorste subframe klaar maar ik moet nog even een knappe achteras gaan scoren. Daarna zou dat blauwe geval in een weekendje ook weer helemaal prima moeten zijn.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
Moderator/Redacteur
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8174
Geregistreerd: 06-05-2007

- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- Xantia TD SX
Gepost: 10 november 2017 08:39 PM
  [ # 42 ]

Als ik het goed begrepen heb is er een achteras in aantocht. Dat is mooi. De rode 205 heeft de deinst van de blauwe zolang overgenomen, maar de rode is inmiddels ook aan een achteras toe. Dus als de blauwe weer normaal veert & stuurt kan de rode mooi de stalling in zodat ik daar ook weer even rustig een asje voor zou kunnen gaan organiseren.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
Moderator/Redacteur
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8174
Geregistreerd: 06-05-2007

- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- Xantia TD SX
Gepost: 16 november 2017 10:17 PM
  [ # 43 ]

De as ligt er, en het is een goeie. De complete remmen kunnen zelfs gewoon blijven zitten, zo netjes is alles. Morgen gaat de blauwe 205 op de brug om de oude as zover af te koppelen. Dan kan komend weekend de ‘nieuwe’ as eronder worden gezet.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
Moderator/Redacteur
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8174
Geregistreerd: 06-05-2007

- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- Xantia TD SX
Gepost: 17 november 2017 10:31 PM
  [ # 44 ]

De achteras ligt er onderuit. Werkje van niks eigenlijk bij een 205:

- Stel de auto op een brug op. In dit geval werd dat een vierkoloms Koni, dus de achterkant moest op bokjes.
- Achterbank neerklappen, vloerbedekking uit de kofferbak halen, twee plastic dopjes in de kofferbakvloer eruit wippen. Pedaalknecht op het rempedaal zetten.
- Reservewiel er onder vandaan. Het rek waar het reservewiel in hangt moet er ook af. Aan de rechterkant druk je een plastic blokje uit het ophangoog (dat blokje gaat dan stuk natuurlijk want het plastic is na 20 jaar heel breekbaar geworden) en dan kun je dat rek zo uithaken.
- De tussenpijp en de einddemper moeten er onder vandaan.
- Achterwielen eraf.
- Remtrommels eraf, remschoenen eraf, handremkabels uit de ankerplaat trekken.
- Onder de auto: de strop in het midden om de torsiebuis moet uit elkaar (dop 16), remslangen moeten eraf (in dit geval: doorknippen en vervangen).
- Stophout onder de as leggen, anders maakt-ie straks een doodsmak op de brug. Een transmissiekrik eronder kan natuurlijk ook, maar die heb ik niet Mr. Green
- In de kofferbak: Door de twee gaten waar de plastic dopjes uit komen kun je elk een moer lossen (dop 16). Vóór in de kofferbak zitten links en rechts elk nog twee moeren (ook dop 16).
- Mogelijk heeft de as nog wat overtuiging met een breekijzertje nodig.
- Nu kun je de as er makkelijk onderuit laten zakken & bij het oud ijzer mikken.
- De ringen van de achterste draadeinden even uit de bodem vissen met een magneetje.

Montage gaat volgens het Haynes principe: omgekeerd aan demontage. Maar dat komt morgen wel. Normaal gesproken staat-ie morgen aan het eind van de middag wel weer op de wielen. Dat kan wel sneller maar het is wel weekend natuurlijk Cool

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
Moderator/Redacteur
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8174
Geregistreerd: 06-05-2007

- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- Xantia TD SX
Gepost: 18 november 2017 04:18 PM
  [ # 45 ]

Zo. De as zit er weer onder. Nu nog even een compleet uitlaatsysteempje scoren en eronder zetten en dan kunnen we ‘s kijken of er iemand zo gek is om er weer een jaartje APK op te plakken.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2017 | adverteren
Facebook