Hoi allen,
Sinds een tijdje heb ik volgend probleem met mijn C4 Picasso van 2010, 1600 benzine:
Als de wagen ‘s ochtends gestart is stottert hij. (precies of hij krijgt niet genoeg benzine)
Nadat ik stilletjes gas gegeven heb, mindert dit. Eenmaal ik begin te rijden kan ik niet veel gas geven, of hij begint terug te stompen (inhouden). Als ik op die moment meer gas geef gaat het storingslampje van de motor branden en begint de ventilator zeer hard te blazen, en blijft toch wel 5 a 10 minuten nablazen als ik hem stil leg. Deze storing blijft er dan een tijdje opstaan. Als ik dan rustig rijd, zonder op te trekken, zodat hij niet te fel stompt verdwijnt bij de volgende start het lampje.
Dacht aan bougie’s ofzo? Heb al 2 bussen injectiecleaner erin gekapt, maar dit blijkt niet te helpen.
Bedankt voor de eventuele reacties.




























Totaal aantal Berichten: 9488
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Franky1977 schreef:C4 Picasso van 2010, 1600 benzine
Een 1.6 VTi dus.
Gezien het feit dat ook de koelventilator gaat draaien, terwijl de motor nog niet op bedrijfstemperatuur is, denk ik in de richting van de temperatuursensor in het koelsysteem.
Deze zit in het thermostaathuis.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Bedankt voor uw reactie, maar kan dat stotteren/inhouden iets te maken hebben met de koeling? Auto trekt niet deftig op.




























Totaal aantal Berichten: 9488
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Yep, als de motor nog koud is moet het brandstof/lucht-mengsel rijker zijn.
Wanneer de temperatuursensor dan al een waarde afgeeft die hoort bij een (te) warme motor, gebeurt dat dus niet en zal de motor om die reden inhouden.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Het rare is dat het lampje enkel gaat branden als ik het gaspedaal goed indruk, als ik heel rustig vertrek, kan ik de ganse dag gewoon rijden, rustig weliswaar. Wanneer ik voel dat de auto stompt, los ik de gas en geef rustig terug gas. Op deze manier komt die storing niet, en blaast de ventilator ook niet hard. Dan werkt alles eigenlijk normaal. totdat ik per ongeluk teveel gas geef, dan is het weer van dat. Lampje aan, ventilator blaast hard, auto stottert.



















Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
frank als de motor warm is moet, ie wel haast weer goed lopen, ondangs dat de sensor dan niet reageerd, want het is vaak of choke, of niet, het kan ook zijn dat de opbrengst van je benzinepomp niet meer optimaal is, dit of de pomp is op, of benzinefilter zit dicht. met een maatbeker kan je de opbrengst meten, 1 liter per ..sec, moet je even googelen, het is best een hoop omdat er natuurlijk druk op staat.




























Totaal aantal Berichten: 9488
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Beremans, op de moderne motoren zit helemaal geen choke meer.
Het motormanagementsysteem verrijkt automatisch het mengsel zolang de motor nog niet op bedrijfstemperatuur is.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986



















Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
ja ik weet het,een beetje ouderwets ingesteld he al is het prenciepe gelijk, maar alleen 50+ weet nog wat choke is, somige daar gelaten natuurlijk.