2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
Uitval toerenteller, brandstofmeter, thermometer etc
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 10 augustus 2017 12:08 PM
  [ # 16 ]

Die diagnosesteker zit tussen de stuurkolom en de middenconsole, aan de onderkant van het dashboard. Maar ik weet eigenlijk zeker dat daar niet de oorzaak zit.
Dat de verlichting op de steker van de trekhaak functioneert zegt niets. Een van die pinnen kan gebruikt worden voor 12V voeding en daar zal die ene losse draad voor bedoeld zijn.

Wat weet je tot nu toe? Eigenlijk niet veel meer dan dat de kortsluitstroom meer dan 4A is (50W/12V=4,2A). Dat klopt want een zekering van 15A slaat door.

Zowel dat aircorelais als de diagnosesteker zijn geen componenten die vermogen vragen. In een eerdere post geef je aan een raar zoemend/piepend geluid te horen. Ik zou beginnen dat te lokaliseren.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
HuubT
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 05-08-2017

Gepost: 10 augustus 2017 02:23 PM
  [ # 17 ]

Dankjewel Wim, ik zal daar eens naar zoeken en de bedrading bij de trekhaak checken.

Profiel  
 
HuubT
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 05-08-2017

Gepost: 11 augustus 2017 03:25 PM
  [ # 18 ]

Inmiddels de brom/piep gevonden. Komt bij te trekhaak stekker vandaan. Wat kan zo’n geluid maken?
(Overigens hoorde ik dat geluid al vóór het gedoe met de zekering)
Het geluid is er als de binnenverlichting aan is. Op zich raar dat de binnenverlichting werkt, want die zou ook op de kapotte zekering zitten.

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 11 augustus 2017 03:29 PM
  [ # 19 ]

Grote kans dat het geluid wordt veroorzaakt door de kortsluiting zelf.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1186
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 11 augustus 2017 04:21 PM
  [ # 20 ]

Alleen de besturingsunit zit achter de betreffende zekering, de plafondverlichting zelf zit achter zekering 27.

Meestal wordt de trekhaak aangesloten in de ruimte achter het linker opbergvakje in de kofferbak, ik zou daar even kijken. Als dat niets oplevert kijken in de stekkerdoos van de trekhaak zelf.

Waarschijnlijk kun je ergens wel een schroei- of smeltplek vinden.

Profiel  
 
HuubT
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 05-08-2017

Gepost: 16 augustus 2017 05:06 PM
  [ # 21 ]

Het raadsel wordt nog complexer: Want de binnenverlichting wordt wèl bestuurd door de unit, die unit krijgt dus ergens anders stroom vandaan! Maar waar?
Ik zie geen overigens geen linker opbergvakje in de kofferbak. Is dat er bij de Berline?

Nog iets raars met de elektriciteit: De stoelen worden elektrisch bediend.
Dat werkt alleen als de deur open is (Dus als de binnenverlichting schakelaar “aan” is). Direct als de deuren gesloten zijn (zelfs als het licht nog brand) werken ze niet en klinkt er een brom/piepend geluid uit de relais onder de stoel.
De voeding komt blijkbaar van de binnenverlichting schakelaars!
Deze stoelen zijn er door de vorige eigenaar later ingezet. Het lijkt me dat alle bedrading er af fabriek in zit, maar kan er een verschil zijn tussen oudere en nieuwere modellen?

Ik heb in 19 jaar met 4 verschillende XM’s van alles meegemaakt (meestal eindigde dat op een trailer van een bergingsbedrijf). Voordeel is dat de auto nu gewoon rijdt, nadeel is dat de oplossing nog ver weg is Wink

De trekhaak heb ik over laten zetten van mijn vorige XM, moet maar eens contact opnemen met de monteurs van die installatie.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 16 augustus 2017 05:25 PM
  [ # 22 ]

Eigenlijk een doodnormale XM storing, zoals er vele zijn. Ik denk dat ik wel zo’n beetje alle elektrische storingen met een XM gehad heb, ik sta niet verbaasd.

Wat nog niet helder is: bouwjaar en ORGA nummer. Dat zoekt wat makkelijker voor de kenners. VIN wil ok helpen.
In jouw geval is dat zoemende geluid bij de trekhaakstekker hoogst verdacht.

Ik zou alles wat met de trekhaak te maken heeft even lossnoeien (eerst even nummeren met tape).
Dan zou alles het weer normaal moeten doen.
Ook verdacht is de draadbundel van de achterklep. Daar breken draadjes, soms steekt er een ader uit en die kan ergens contact (dus sluiting) maken (er zitten ook achterlichten op die klep). Lekker bewerkelijke klus.
Door die breuk kan er ook een aardfout ontstaan. Aardfouten zijn lastig te vinden en geven onverwachte effecten.

XM’s, je moet er van houden.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 16 augustus 2017 06:00 PM
  [ # 23 ]
HuubT schreef:

Nog iets raars met de elektriciteit: De stoelen worden elektrisch bediend.
Dat werkt alleen als de deur open is (Dus als de binnenverlichting schakelaar “aan” is). Direct als de deuren gesloten zijn (zelfs als het licht nog brand) werken ze niet en klinkt er een brom/piepend geluid uit de relais onder de stoel.
De voeding komt blijkbaar van de binnenverlichting schakelaars!
Deze stoelen zijn er door de vorige eigenaar later ingezet. Het lijkt me dat alle bedrading er af fabriek in zit, maar kan er een verschil zijn tussen oudere en nieuwere modellen?

Het is lang geleden dat ik me hierover heb drukgemaakt, maar het klinkt logisch dat de stoelbediening gekoppeld is aan de timer van de binnenverlichting. Er zit sowiso een timer die er voor zorgt dat bij uitgeschakelde motor en sleutel uit het contactslot de verbruikers, zoals verlichting na 20 minuten worden uitgeschakeld.

Qua bedrading is er voor de stoelbediening geen verschil tussen type 1 en 2.
Per stoel is er één voeding voor de stelmotoren. Dat brommen zullen wel die motoren zijn want er zitten geen relais.

Alles wat je schrijft wijst gewoon op een kortsluiting in het trekhaakelektriek. Dat komt ‘gelukkig’ ook bij andere auto’s als XM’s voor.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
HuubT
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 05-08-2017

Gepost: 16 augustus 2017 06:01 PM
  [ # 24 ]

Naar omstandigheden blij om te horen dat het “doodnormaal” is -)
Ik heb het ORGA nummer opgezocht: 7814 (Kom ik uit op 1 april 1998)

Die draadbundels naar de achterklep lopen links en rechts in zo’n zwart bescherm slangetje. Bescherming gewoon open knippen?

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 16 augustus 2017 06:04 PM
  [ # 25 ]

Welnee! Kunststofstrip aan het hemeltje boven de achterbank lostrekken. Dan zie je links 1 en rechts twee stekers in de gaten. Die lostrekken en je hebt de achterklep elektrisch losgekoppeld.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
HuubT
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 05-08-2017

Gepost: 16 augustus 2017 06:06 PM
  [ # 26 ]

Oké, bedankt Wim!

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1186
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 17 augustus 2017 10:24 AM
  [ # 27 ]
HuubT schreef:

Ik zie geen overigens geen linker opbergvakje in de kofferbak. Is dat er bij de Berline?


Sorry, ik heb een break, lijkt me dat ze er bij een berline niet in zitten.

HuubT schreef:

Nog iets raars met de elektriciteit: De stoelen worden elektrisch bediend.
Dat werkt alleen als de deur open is (Dus als de binnenverlichting schakelaar “aan” is). Direct als de deuren gesloten zijn (zelfs als het licht nog brand) werken ze niet en klinkt er een brom/piepend geluid uit de relais onder de stoel.
De voeding komt blijkbaar van de binnenverlichting schakelaars!
Deze stoelen zijn er door de vorige eigenaar later ingezet. Het lijkt me dat alle bedrading er af fabriek in zit, maar kan er een verschil zijn tussen oudere en nieuwere modellen?

De stoelen krijgen origineel inderdaad voeding via een relais in de ruimte onder de middenconsole tussen de voorstoelen. Dit relais wordt gestuurd door de verlichtings timer (+) en de deurcontacten (-). Zolang het licht aan is en de deur open zou de stoel bediend moeten kunnen worden. Ik weet dit omdat ik het helemaal heb uitgepuzzeld bij het ombouwen van de elektrische stoelen van mijn vorige naar mijn huidige XM. De voedingsrelais onder stoelen worden nu niet bekrachtigd. Op het moment dat het contactslot aan gezet wordt krijgen de stoelen voeding via de relais onder de stoel en niet meer via het relais onder de middenconsole.

Als jouw stoelen achteraf door een doe het zelver zijn ingebouwd kan ik me niet voorstellen dat deze het zo heeft gedaan, ik ben er best wel even mee bezig geweest om dit uit te puzzelen en het is veel gebruikelijker dat dit aanvullende relais achterweg wordt gelaten.

Als het wel is gebeurd zoals het hoort (de doelstelling van deze schakeling is namelijk dat je de stoelen voor of achteruit kan schuiven bij het openen van een deur en dat dat niet langer kan dan het timer relais van het licht dat toestaat (15 min volgens mij) dan snap ik niet waarom jouw relais brommen onder de stoel. deze relais hebben namelijk maar 1 doel en dat is de stoel te voorzien van 12V voeding bij het omdraaien van je contactsleutel.

(sorry WimB, ik wil niet eigenwijzer zijn dan de moderator, meer er zit echt onder elke elektrische stoel een relais voor de voeding)

Ik sluit me verder aan bij WimB en JanSr dat het advies is om de trekhaak bedrading te onderzoeken.

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 17 augustus 2017 01:34 PM
  [ # 28 ]
Ed P schreef:

sorry WimB, ik wil niet eigenwijzer zijn dan de moderator, meer er zit echt onder elke elektrische stoel een relais voor de voeding

Niks eigenwijs. Ik heb al een paar jaar geen XM meer dus ik doe een beroep op mijn geheugen. Wink

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1186
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 17 augustus 2017 04:00 PM
  [ # 29 ]

Als je elektrische schema’s wil hebben, ik heb de werkplaatshandboeken in het Engels, 8 pdf’jes bijna 100 Mb (dit zijn alleen de elektrische schema’s). Als je mij een pb stuurt met je mail adres wil ik ze je wel mailen.

Spring nou niet meteen een gat in de lucht, want de goede schema’s er uit halen is al een puzzel en omdat het achter verschillende zekeringen zit moet je nogal wat bij elkaar zoeken.

Als er is gebeund aan jouw auto dan staat dat natuurlijk op geen enkel schema en helpt ook geen enkel schema jou.

Ik blijf erbij, schroef eerst die trekhaak aansluitdoos nou eens los. Daar bromde het even voordat de zekering doorsloeg.

Tweede verdachte is inderdaad de kabelboom in de achterklep.

Profiel  
 
HuubT
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 05-08-2017

Gepost: 17 augustus 2017 06:27 PM
  [ # 30 ]

Allemaal weer dank voor het meedenken. Erg prettig om die steun te ervaren!
Ed, gaaf die schema’s, ik ga er in spitten.
Als er een droog momentje is dit weekend, haal ik die bedrading van de trekhaak los..

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook