Motor probleem Berlingo
benson
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 03-07-2005

Gepost: 12 augustus 2017 08:15 PM

heb een Berlingo (2) uit 2003, tijdens een rit van denemarken naar Nl veel problemen met de temperatuur.
In de file ging regelmatig het lampje ” Motordiagnose”  branden, de motor was flink heet en ging pingelen. Door de verwarming aan te zetten en de ramen open kreeg ik de motor onder de 90 graden en ging het controle lampje uit en kon ik doorrijden.

Echter bij Utrecht ging het helemaal mis, motor sloeg af tijdens het rijden na herstart op vluchtstrook nog een maximale snelheid van 80. Later weer uitgeslagen en na herstart en steeds volgas geven bij de start weer vol vermogen en 120 per uur.

Koelvloeistof is prima in orde, wat is nu het echte probleem? Vandaag gestart en alle problemen lijken weg. Heb alleen een ander geluid is misschien de Katalysator defect?
Wie heeft raad en advies.

C-15RD
Berlingo 1.6

Profiel  
 
wim V8
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 856
Geregistreerd: 12-06-2011

Gepost: 12 augustus 2017 08:54 PM
  [ # 1 ]

Ik zou als eerste de computer laten uitlezen bij de citroen dealer.
Als het goed is staan alle gebeurtenissen netjes opgeslagen in zn brein.
Beter dan al dat zelf zoeken.

Gr. Wim.

Profiel  
 
kilian
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 96
Geregistreerd: 22-05-2006

Gepost: 13 augustus 2017 01:37 AM
  [ # 2 ]

Koelwatertemperatuur te hoog in de file en niet tijdens het rijden kan duiden op een radiateur fan die niet inschakelt. In de 22 jaar dat ik mijn ZX rijdt heb ik dat twee keer meegemaakt. In beide gevallen was de temperatuursensor die de fan schakelt kapot. Die zit bij mij op de ingang van de radiateur. De onmiddelijke aktie is dan inderdaad de kachel vol open zetten en de kachelventilator op max. Zeker niet doorrijden zolang de temperatuur te hoog is, want er kan ernstige schade aan de motor ontstaan. Als je iets tijd hebt kun je de connector van de sensor loshalen en deze kortsluiten door er bijvoorbeeld een zekering in te steken. Je moet dan de pootjes van de zekering iets bijknippen, zodat die in de connector past. De fan zal dan constant draaien. Op die manier ben ik een keer uit Frankrijk thuisgekomen. Bij elke pauze de zekering even uit de connector getrokken, om te voorkomen dat de accu leeggetrokken werd. Eenvoudigste manier om te checken of de radiateurfan ingeschakeld wordt is de motor stationair te laten draaien en de watertemperatuur in de gaten te houden. Schiet die door in het rode en de fan gaat niet draaien, dan weet je dat je het daar moet zoeken. Tot uitvallen van de motor is het bij mij nooit gekomen, dus ik hoop dat je niet meer schade hebt. Wat je beschrijft vind ik nogal akelig.

Profiel  
 
jantje1948
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7131
Geregistreerd: 21-04-2006

- SM 2,7IE/airco
- Xantia 2-0i 16v SX
Gepost: 13 augustus 2017 10:51 AM
  [ # 3 ]

Bij mijn weten heeft een defecte cat geen invloed op de water temperatuur.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i.

Profiel  
 
benson
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 03-07-2005

Gepost: 13 augustus 2017 09:40 PM
  [ # 4 ]

Bedankt voor de reacties. Heb vandaag nog even gekeken maar het probleem meld zich tot nu toe niet meer aan.
Begreep van een bekende dat die hetzelfde probleem heeft gehad met zijn Berlingo en dat Citroen er niet direct iets mee kon. Bij het uitlezen van de computer bleek net als bij mij niets te zijn opgeslagen over een probleem.
Nu was het bij hem, bleek later de brandstofpomp.
Maak morgen een afspraak met de garage, hoop dat zij wel wat vinden.

C-15RD
Berlingo 1.6

Profiel  
 
paso
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8850
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 13 augustus 2017 10:15 PM
  [ # 5 ]

Benzine of diesel?

http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
Talbot Matra Rancho X 1983, Simca Matra Rancho Base 1979, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Citroën C8 2.0 Hdi + 2.2 Hdi 2003, Porsche 944/1 1984, Honda Transalp 600V 1987

Profiel  
 
benson
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 03-07-2005

Gepost: 16 augustus 2017 01:45 PM
  [ # 6 ]

Het is een benzine Berlingo. De computer analyse bij de garage gaf helemaal niets aan meldingen en storingen.
Mogelijk is het de brandstofpomp, thermostaat, inspuiting of een ander defect waarschijnlijk aan de computer mogelijk moest deze vervangen worden. Alle 3 wilde ze gaan vervangen en dan een verder onderzoek doen naar de computer.
De kosten zijn deze auto niet waard.
Dat wordt dan waarschijnlijk een andere auto.

C-15RD
Berlingo 1.6

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2017 | adverteren
Facebook