irritant kraakje
Roger aka creative20
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 21-05-2017

- DS 5 1.6 THP Sport Chic
Gepost: 14 augustus 2017 04:31 AM

Sinds de aanschaf van mijn 1.6 THP 200PK sterke DS5 (2012 -23.000KM) zit er een irritant kraakje in de auto. Meestal hoorbaar bij het nemen van een drempel, maar soms hoor ik hem ook als ik een bocht neem. Rubbers en ophanging zijn nagekeken (ik ga er van uit dat dat goed gebeurd is door de dealert) en de diverse rubbers ingespoten. Toen heb ik de schokdempers laten controleren omdat ik daar toch een vreemd onderbuik gevoel bij had. En jawel hoor, de conclusie was dat de achterste schokdempers een score lieten zien van 50% (voor 89 & 90%). Ah, en ik vond het al zo vreemd hoe dat de wagen zich op een hobbelige weg gedroeg, maarja, de vering van een Citroen / DS is toch anders dan van andere merken dus twijfelde ik er niet direct aan.
Nu dus wel. Dus die zijn nu vervangen (met dank aan een ander topic, de verbeterde versie dempers zijn gemonteerd), ik hoop daarmee ook het irritante kraakje kwijt te zijn.
Mocht dat niet het geval zijn dan zijn de volgende stappen:
1) met doeken tussen de rechter portieren te rijden om uit te sluiten dat het om wrijvingsgeluiden van de portieren / carrosserie gaat.
2) alle bekleding van de rechterbinnenzijde te demonteren om te kijken of ik daar wat als oorzaak kan vinden.

? Iemand vergelijkbare ervaringen?
?? Iemand een idee / instructie hoe ik de binnen bekleding netjes kan verwijderen?

Merci.

Profiel  
 
DickW
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 48
Geregistreerd: 02-01-2015

Gepost: 16 augustus 2017 12:09 PM
  [ # 1 ]

Ook soortgelijks gehad, om gek van te worden in deze stille en kraakvrije 200 THP auto.

Geluid, meer knokkend geluid dan kraak, kwam van rechtsvoor richting handschoenenkastje (bij jou ook ?) Rustig rijden over klinkers, stuurbewegingen en bij het nemen van drempels etc. goed hoorbaar.

Garage kon niets vinden, alles ingespoten etc etc.

Totdat ik het geluid ook hoorde toen ik de motor startte (stil stond)

Geluid werd veroorzaakt door motorophangrubber rechtsvoor. Deze is door de garage volgespoten met vet, geluid definitief verdwenen !

Wellicht het overwegen waard, service van de Citroen garage !

Profiel  
 
Roger aka creative20
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 21-05-2017

- DS 5 1.6 THP Sport Chic
Gepost: 17 augustus 2017 12:49 PM
  [ # 2 ]

Dag Dick,

bedankt voor je reactie. Het geluid komt van rechts, Hert is heel lastig om te bepalen waar het vandaan komt, voor mij gevoel rechter deurstijl tot achterbak en dan ergens halverwege tot onderaan de zijkant. Dat zou mijn beste gok zijn. Het is echt een zacht kraakje, knokkend geluid is het zeker niet. Idd wel om gek van te worden. Veel tijd om er aan te besteden heb ik niet, maar als de tijd er is ga ik zeker verder met de speurtocht

Profiel  
 
C4yourself
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 29-06-2007

- DS 4 1.6 THP EGS 155 So Chic
Gepost: 06 september 2017 10:50 PM
  [ # 3 ]
DickW schreef:

Geluid werd veroorzaakt door motorophangrubber rechtsvoor. Deze is door de garage volgespoten met vet, geluid definitief verdwenen !

Mijn DS4 knapte er ook van op.Smile

Profiel  
 
Roger aka creative20
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 21-05-2017

- DS 5 1.6 THP Sport Chic
Gepost: 19 oktober 2017 08:17 PM
  [ # 4 ]

Dag dick,

geweldig!! Rubber laten invetten en na een dag is het geluid grotendeels (95%) weg, dus dat moet hem geweest zijn. Als het kraakje toch weer terug laat komen ga ik vragen of ze de motersteun / rubber willen vervangen. Bedankt voor de TIP!!!

Groet Roger aka creative20

Profiel  
 
DickW
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 48
Geregistreerd: 02-01-2015

Gepost: 23 oktober 2017 07:26 PM
  [ # 5 ]

Ik heb de auto al een paar jaartjes.

Destijds, toen ik mijn verhaal vertelde, stond er toevallig een Technical Support Manager van Citroen mee te luisteren. Hij was op bezoek bij de dealer.

Zelf waren ze met een soortgelijk geval bij een andere DS5 drie weken bezig geweest voordat ze het gekraak gevonden hadden.

Hij had goede hoop dat dit gekraak ook bij mijn auto door het motorrubber veroorzaakt zou worden. Na een uurtje kon ik de auto ophalen, probleem opgelost, dealer een doos met gebak rijker, soms moet je het treffen, in mijn geval een schot in de roos !

Profiel  
 
Roger aka creative20
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 21-05-2017

- DS 5 1.6 THP Sport Chic
Gepost: 12 december 2017 04:10 AM
  [ # 6 ]

mmm, minder nieuws, het kraakje (of eigenlijk KRAAK) was na enkele weken al weer terug. Lig nu via Citroen NL in de clinch met de dealert (en over niet alle te lange tijd ook met Citroen NL vrees ik…). Zijn reactie: dit behoort tot de producteigenschappen van een DS 5! Nou, als je je eigen waar zo afkraakt dan wte ik het wel. Ik ben nog steeds best blij met mijn DS5 maar de kans dat er ooit nog een opvolger komt wordt wel kleiner met al de malheur die ik het afgelopen jaar gehad heb. En op 4 januari loopt de garantie termijn af… ik mag hopen dat ik er niet te veel mankementen aan krijg want dan ben ik zwaar de pineut.

Profiel  
 
Segerfan
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 333
Geregistreerd: 16-08-2006

- DS 5 So Chic
- DS 5 Jubeleum editie
Gepost: 12 december 2017 08:58 AM
  [ # 7 ]

Of een volgende keer een andere dealer kiezen. Mijn dealer zou tot het uiterste gaan om zijn klant(en) tevreden te houden.

Profiel  
 
PSA
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 582
Geregistreerd: 03-11-2005

- GS/GSA GSpecial 1015
Gepost: 12 december 2017 09:09 AM
  [ # 8 ]
Roger aka creative20 schreef:

ik mag hopen dat ik er niet te veel mankementen aan krijg want dan ben ik zwaar de pineut.

Met een 1.6 THP (geen HTP dus Wink) heb je wel een behoorlijk grote kans dat er ‘wat’ zal gaan komen. Inspuitpomp, turbo, kettingrek, interne vervulling. Ze doen vrijwel allemaal mee met 1 van deze issues; ook bij kilometrages onder de ton.

 

Profiel  
 
Roger aka creative20
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 21-05-2017

- DS 5 1.6 THP Sport Chic
Gepost: 23 januari 2018 02:01 PM
  [ # 9 ]

De motorsteun is inmiddels vervangen, ging niet van harte, maar na ene klacht ingediend te hebben bij Citroen NL hebben zij de kosten overgenomen. Na het vervangen van de motorsteun, kraakje weg, pfffffffffff, wat een opluchting. De auto is inmiddels uit de garantie en nu maar hopen dat er niet al te veel aan komt, want het loopt snel in de papieren als ik de rekeningen zo zie langskomen.Gelukkig heb ik voor de beurten mijn mannetje dus dat is betaalbaar maar alles wat met computers en elektronica te maken heeft zal toch snel dealer werk worden…. Sad. Voor de rest ben ik best tevreden, comfortabel, luxe en bijzonder. Tot zover de update.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook