ABS storing gerelateerd aan de temperatuur onder de motorkap
ToineTh
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 30-07-2012

Gepost: 17 augustus 2017 08:09 PM

Ik ben al een tijdje aan het zoeken op de overige posts rondom de ABS of iemand een vergelijkbaar probleem heeft, maar vindt niets, vandaar deze post.
De auto is een XM V6 automaat (Y3 PRV 4HP18) De ABS geeft een storing als ik een tijdje moet file rijden. Zodra ik weer snelheid kan maken verdwijn de storing.
Dus het gebrek aan rijwind/koeling heeft invloed op het ABS systeem en uiteindelijk ontstaat na circa een kwartier file rijden de storing.

Wie herkend dit en weet een oplossing?
Wordt bv de electronica te warm?
Wordt het ABS blok (links voor)te warm?

Groet Toine.

Groet,
Toine

Citroen XM V6 (1990), Citroen GSA X1 (1984), Fiat Tipo 2.0 GT (1995), Jaguar E-Type V12 FHC S3 (1972), Fiat 500L (1970)

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 18 augustus 2017 09:26 AM
  [ # 1 ]

99% van de ABS problemen bij de XM worden veroorzaakt door de inferieure stekkerverbindingen van de sensors. Voor zitten zachter de plastic binneschermen. Achter ergens bovenop de traverse (gewoon de draadjes volgen).
Openmaken, schoonmaken en met een dikke dot vaseline weer in elkaar zetten.
Als je daar mee bezig bent is het verstandig de weerstand van elke sensor even te meten. Ligt rond de 1000 Ohm.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
ToineTh
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 30-07-2012

Gepost: 28 augustus 2017 09:57 PM
  [ # 2 ]

Dag Jan,

Bedankt voor het meedenken. De stekkerverbindingen zijn het niet, die zitten stevig in de vaseline, maar belangrijker, de te meten weerstand(en) is (zijn) circa 1000 Ohm.
Zo ver ik weet heb ik nog een zelfde ABS computer liggen, dus verwisselen en dan file gaan rijden om te zien of het probleem weg is, is natuurlijk een gemakkelijke weg.
Ik heb deze post echter geplaatst om te horen of anderen dit specifieke probleem herkennen en hiermee te maken hebben gehad, omdat het specifiek met de temperatuur te maken heeft, het zou dus de ABS computer kunnen zijn, ik vraag mij alleen af of de electronicabox waar de ABS computer in zit warm wordt van file rijden, dan wel gekoeld wordt door de rijwind.
Een andere dader kan natuurlijk het ABS blok kunnen zijn dat links voor naast de motor zit. Die krijgt zeker koeling door de rijwind en bij filerijden minder koeling en daarmee mogelijk last van warmte.

Dus als mensen deze storing herkennen hoor ik het graag.

Groet,
Toine

Citroen XM V6 (1990), Citroen GSA X1 (1984), Fiat Tipo 2.0 GT (1995), Jaguar E-Type V12 FHC S3 (1972), Fiat 500L (1970)

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook