1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Citroen saxo 1.4 schudt enorm en houdt in.
keesijp60
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 295
Geregistreerd: 27-03-2013

Gepost: 21 augustus 2017 01:05 PM

Beste


Ik heb een saxo gekocht, ik had eerst een peugeot 106 1.1, deze rijdt toch wel wat soepeler en veert lekker.

De wagen is compleet rotvrij, nieuwe apk tot augustus, en 114.k op de teller. Echter de wagen doet wat vreemd, hij begin zomaar ineens te schudden, alsof ik een grote bult op de band heb, de pook schudt mee, gas loslaten is het meteen weg en wat gas bijgeven ook, maar bij 80 ongeveer gaat ie ook duidelijk inhouden, en schudden natuurlijk.

stationair doet ie het goed, en heb een nieuwe distributie riem gemonteerd, en ja die staat goed met paspinnen, en op 68 hz.

Ik ga het een en ander eens meten, zoals de koudestart sensor, de bobine nakijken, bougies, en uitlezen en zo.

weet iemand welke uitlezer ik moet hebben? er zit een vierkante stekker binnen in de wagen boven de bodem links, dus niet in het vakje bij zekeringen, wagen is uit 1997.

dank alvast.

 

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 21 augustus 2017 01:44 PM
  [ # 1 ]

Voor Citroëns uit die tijd heb je een Lexia nodig om ze uit te lezen. Je kunt hem dan helemaal uitlezen, maar je hebt wel een computer/laptop met Windows XP nodig… Zijn op dit forum verschillende draadjes over te vinden.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
keesijp60
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 295
Geregistreerd: 27-03-2013

Gepost: 21 augustus 2017 02:53 PM
  [ # 2 ]
Feije schreef:

Voor Citroëns uit die tijd heb je een Lexia nodig om ze uit te lezen. Je kunt hem dan helemaal uitlezen, maar je hebt wel een computer/laptop met Windows XP nodig… Zijn op dit forum verschillende draadjes over te vinden.

Ahh oke, Ik heb op aanraden van iemand de bougies op 0.4 gezet, nu is het zo dat ie wel doortrekt, maar schudt soms nog, gekke is, dat dit gebeurt als ik gas wat laat vieren, dan begint ie te schudden en stopt dan ook weer, als ik gas geef dan stopt het meteen, maar voordat ik de bougies heb afgesteld ging ie inhouden bij 80 ongeveer, de bobines van deze wagens zijn een probleem, en ik ben electronicus dus weet alles van microcontrollers, en hoe gevoelig ze zijn voor transients, ik gok dat tranients diodes bij de stuurbruggen van de bobine wel eens kan helpen, deze transienst zijn het hevigst bij een niet goed afgesloten uitgang van de bobine zoals defecte kabel en of niet aangesloten boegies, never de motor laten draaien zonder de bougies dus.

Andere mogelijke oorzaak, als ik de motor opkrik dan zie ik de steun van de distributie kant omhoog komen, er zit een spleet tussen bovenste rubber en de arm als de motor weer op zijn plek hangt, de andere kant is dat niet zo, de wagen komt zowat gelijk mee omhoog.

Na controle gezien, nieuwe bobine en kabels, nieuwe remschijven, nieuwe aandrijfassen, en zo te zien vrijwel nieuwe zuurstofsensor op uitlaat, (lambda).

Mogelijk was dit al langer aan de hand, de warmloop inrichtig is oke, de bougies zijn schoon en isolater is wit, bij alle.

vriendelijke groet

kees

 

Profiel  
 
keesijp60
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 295
Geregistreerd: 27-03-2013

Gepost: 23 augustus 2017 12:34 PM
  [ # 3 ]

Hoy Allemaal.


De bougies nu gezet op 0.7 zoals normaal, nu houdt ie weer in en gaat de motor schudden, ik kan eens met een ocilloscoop
kijken naar de lambda sensor of de signalen oke zijn, het lijkt van wel want de auto is gewoon zuinig.

hier ook een foto van de bougie, hij is wel brandschoon met een mooie witte isolator, misschien zelfs te schraal.

dus nakijken, de benzine toevoer, een andere bobine proberen, ik hoor dat de bobines nogal eens stuk gaan, dus overslaan, dat zie je helaas alleen in donker. en uitlezen met juiste lezer.

Wat ik ook merk, de 1.1 peugeot was veel sneller dan deze saxo 1.4 de saxo is sloom maar als je onder 80 blijft rijdt ie wel
lekker rustig, geen motor geschudt, o ja, motor steun toch eens loshalen, de arm heeft speling tussen het rubbervan deel aan carosserie, en motor slaat wat als je gas geeft en loslaat, dat voel je heel goed aan de pook.

duss misschien dat een lampje van onze medelezers brand, ik ga een en ander eens nameten.

vrg kees

Afbeelding Bijlagen
DSC_0804.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
keesijp60
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 295
Geregistreerd: 27-03-2013

Gepost: 23 augustus 2017 01:20 PM
  [ # 4 ]

Ik zag dat dit bij mijn saxo ui 1997 niet aanwezig was, maar wel een vierkante bijna op de bodem.

https://www.outilsobdfacile.com/location-plug-connector-obd/Citroen-Saxo

Ik zag wel deze stekker op de bodem.

https://www.marktplaats.nl/a/auto-onderdelen/citroen-onderdelen/a1013150976-citroen-psa-com-usb-interface-scanner-psacom-kabel-uitlezen.html

is er een verloop voor of andere ideeén, 400 euro is wat veel.

Kan ik de knipper techniek gebruiken bij deze? dan kom ik ook wel verder.

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 23 augustus 2017 01:52 PM
  [ # 5 ]

https://link.marktplaats.nl/m1194784242
Zoiets. Je kunt ze zelfs wel goedkoper vinden, maar pas wel op dat je een goede hebt (er is veel Chinese namaak in omloop die niet altijd goed werkt). En je hebt dus een antieke laptop oid nodig… Het is wel de manier. Een knipperkastje zal niet meer werken bij een Saxo, die kun je denk ik nergens op aansluiten.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
keesijp60
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 295
Geregistreerd: 27-03-2013

Gepost: 23 augustus 2017 02:02 PM
  [ # 6 ]
Feije schreef:

https://link.marktplaats.nl/m1194784242
Zoiets. Je kunt ze zelfs wel goedkoper vinden, maar pas wel op dat je een goede hebt (er is veel Chinese namaak in omloop die niet altijd goed werkt). En je hebt dus een antieke laptop oid nodig… Het is wel de manier. Een knipperkastje zal niet meer werken bij een Saxo, die kun je denk ik nergens op aansluiten.

Wel deze heb ik gezien, maar mnijn stekker is heel anders, die is vierkant en zit vrijwel op de bodem in de hoek pedaal. ik heb geen aansluiting in het vakje bij de zekeringen.

Raar eigenlijk.

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 23 augustus 2017 02:11 PM
  [ # 7 ]

Vreemd. Heb je er een foto van?

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
keesijp60
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 295
Geregistreerd: 27-03-2013

Gepost: 23 augustus 2017 03:14 PM
  [ # 8 ]

deze foto,s laten een oranje aansluiting zien, verder vind ik niets.

In een van de vorige linken staat volgens mij wel de uitlezer ervoor.

vrg kees

Afbeelding Bijlagen
DSC_0810.jpgDSC_0809.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
keesijp60
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 295
Geregistreerd: 27-03-2013

Gepost: 23 augustus 2017 03:23 PM
  [ # 9 ]

Opgelost, ik heb een verloop nodig, van OBD versie 1 naar 2


moet dus een ODB1 reader hebben. mijn buur heeft wel een kastje voor zijn audi.
maar weet niet hoe uitwisselbaar alles is.


vrg kees

Afbeelding Bijlagen
citroen_peugeoet_30_pin_obd1_-_16_pin_obd2.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 23 augustus 2017 03:29 PM
  [ # 10 ]

Nou in principe kan dat wel, maar die OBD-stekkers stonden nog in de kinderschoenen in de tijd van die Saxo. Mijn Xantia uit ‘96 kun je niet uitlezen met een standaard OBD-lezer (hoewel het dus wel de goede aansluiting is), maar een faceliftmodel Xantia ineens wel. Gewoon proberen, je ziet vanzelf hoe ver je komt Wink.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 23 augustus 2017 04:03 PM
  [ # 11 ]

Niet teveel energie insteken. Met OBD begin je niet veel bij deze auto’s en zelfs een Lexia geeft niet heel veel informatie. Kijk of de brandstofdruk van de pomp voldoende hoog is en of alle injectoren schoon en in orde zijn.

Wanneer de motor bij gas geven/loslaten teveel kantelt, en dus de pook sterk meebeweegt, moet je kijken naar het rubberlager wat aan de achterkant van de motor in de steun gemonteerd zit waar de rechter aandrijfas doorheen loopt. Grote kans dat dat rubber gaar is en dat daar teveel ruimte zit.

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
keesijp60
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 295
Geregistreerd: 27-03-2013

Gepost: 23 augustus 2017 04:25 PM
  [ # 12 ]
GW-tje schreef:

Niet teveel energie insteken. Met OBD begin je niet veel bij deze auto’s en zelfs een Lexia geeft niet heel veel informatie. Kijk of de brandstofdruk van de pomp voldoende hoog is en of alle injectoren schoon en in orde zijn.

Wanneer de motor bij gas geven/loslaten teveel kantelt, en dus de pook sterk meebeweegt, moet je kijken naar het rubberlager wat aan de achterkant van de motor in de steun gemonteerd zit waar de rechter aandrijfas doorheen loopt. Grote kans dat dat rubber gaar is en dat daar teveel ruimte zit.


Ik ga dat eens nakijken, en ook brandstof filter, dan met de oscilloscoop de lamdasensor of de frequentie en spanning klopt, is ie erg laag dan krijgt ie te weinig prut.

het kantelen van de motor kan natuur ook vervelend doen, welllicht also zo,n motor erg schudt hij misschien wel een pingel signaal krijgt of zo. ik merkte ook wel eens dat het lijkt alsof ik hem kan laten schudden op ook andere snelheden, spelen met de gas deed het dan verdwijnen, of naar zijn 5 schakelen ging ie schudden en naar 4 niet, en of wat gas bijgeven stopte ie soms ook, maar soms erger.

Heb een goedkoop lezertje besteld met de kabel, gewoon bij de chinezen, zie wel wat er van komt.

Ik heb gehoort dat ik op de plaatje onder de motorkap ODB compliant zou moeten staan.

Verder de bobine, deze schijnt wel eens vervelend te gaan doen wegens cracks, daarin gaat ie dan overslaan naar elkaar en dat geeft natuurlijk rare effecten.

ik hou je op de hoogte, ik ben electronicus en kan pic programmeren dus weet ook wat ervan.

Ik vind de oldtimers toch wel leuker, maar deze wagens zijn wel enorm veel prettiger om te rijden.

Profiel  
 
keesijp60
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 295
Geregistreerd: 27-03-2013

Gepost: 23 augustus 2017 05:04 PM
  [ # 13 ]

Oke


Ik zag dat de motorsteun aan de distributiekant naar beneden hangt, er zit zo,n cm ruimte, als ik de motor opkrik gaat ie daar dus flink omhoog, dat is misschien een reden dat de zaak schudt, de rubber
lager is oke, daar ligt het zo te zien niet aan, maar als de motor schuin ligt kan je wel problemen krijgen natuurlijk.

dus zaak even losschroeven, en kijken of bout niet gebroken is.

En ja, is er ergens een uitleg over tectileren, deze wagen is namelijk nog heel erg gezond maar wel roest in oppervlakkige zin, en ik heb rx5 en zo.

een loshangende stekker bij de dynamo?, misschien een voorbereiding op latere versies, en ze hebben een pijp in de kat gezet, zo te zien was ie daar rot, dus de kat zal leeg zijn, maar hij is wel goedgekeurd
raar. uitlaat is ook niet geheel gezond meer ook achterste stuk opgelapt en zo..

vrg kees

Profiel  
 
keesijp60
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 295
Geregistreerd: 27-03-2013

Gepost: 23 augustus 2017 05:45 PM
  [ # 14 ]

Steun verwijderd en gekeken, rubber aan zijkanten is gebroken, maar de rubber waar de bout in zit is nog heel en onbeschadigt, de motor hangt in dat rubber, en zolang hij niet de carosserie raakt, wat het geval is denk ik dat de zaak nog goed is, dat rubber aan de zijkanten kan ik nog wel gebruiken, doet niet zo heel veel behalve dan zorgen dat ijzer niet tegen carosserie komt wat lawaat geeft.

er zit een plastic kap op, ik kan eens kijken of daaronder schade is als het tenminte er af kan dan, misschien is de bout wel het rubber ingezakt..

denk toch wel dat fout motorisch is en de regeling eromheen, dus ga ik meten en zoeken, de druk meten van de benzine dat doet de computer toch, tenmiste als de druk te laag is dan geeft dat een melding.

Even bijvermelden dat de wagen vanaf 2011 tot nu slechts 10.000 km gereden heeft, waarvan waarschijlijk de laatste jaren niets meer, de wagzen zat onder de tuinresten, en bladeren van de bossen, oude benzine kan een probleem geven dus filter kan dicht zitten.

Werk zat nog om te vinden, een voor een.

vgr

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 23 augustus 2017 08:39 PM
  [ # 15 ]

Als je vermoedt dat het filter verstopt zit dan is je brandstofdruk waarschijnlijk ook te laag. Bij deze auto wordt de kat niet door een tweede lambdasonde gecontroleerd, maar als de kat leeg is, zal het ding altijd teveel brandstof verbruiken.
Ook met die chinese stekker gaat er niets werken, dit is een OBD die nog niet aan regels gebonden was en zal nergens compatibel mee zijn.

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook