kromme schijven binnen 10.000 km
wim
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 263
Geregistreerd: 31-05-2004

Gepost: 01 september 2017 10:29 PM

Binnen 10.000 km heb ik nu voor de tweede keer kromme schijven. Bij de eerste vervanging heb ik schijven van Ferodo gemonteerd. 7000 km verder en ze waren krom. Meer specifiek, de rechter schijf bleek alleen krom. De eerste gedachte was, zal wel aan de kwaliteit van de schijven liggen, dus vervolgens originele PSA/Citroen schijven en blokken gemonteerd. We zijn nu 3000 km verder en weer zijn de schijven krom (trillen in het sturen en `verend´ rempedaal).Omdat de schijven nu weer krom zijn (nog niet geklokt dus ik weet nu nog niet of een of beide schijven krom zijn).  Naar mijn idee zou de remklauw wel eens de oorzaak kunnen zijn. Nu is een revisie/setje vlot gekocht, maar ook de schijven en blokken moeten weer vervangen worden en het liefst dan voor langere tijd. Zouden er nog andere oorzaken kunnen zijn die zorgen voor kromme schijven.  (Nee, na hard remmen houd ik het rempedaal niet ingedrukt!).
Ter info. De Berlingo HDI heeft nu bijna 260.000 km gereden.

teveel citroenen

Profiel  
 
Citrobenz
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 28-10-2010

- Xsara Picasso
- Ami 8 berline
- Berlingo 1.4 grijs kenteken
Gepost: 02 september 2017 08:42 AM
  [ # 1 ]

Wim ik heb hetzelfde een keer gehad met de Peugeot Partner van mijn zoon.
Toeval of niet maar dat was ook de rechter schijf die steeds krom werd.
Zelf had ik toen een Berlingo van hetzelfde jaartal en heb op een gegeven moment de remklauwen en geleiders omgezet van mijn Berlingo.
Ik dacht dat kan het enige nog zijn.
Maar ook dit hielp niet, weer de schijf krom.
Ik dacht dan kan het eigenlijk alleen maar komen door een kromme naaf wat me onwaarschijnlijk leek.
We hebben toen een complete naaf (incl. wiellager) van de sloop gehaald.
En ja hoor, probleem opgelost. Ik denk dat hij daarna al meer dan 25.000km weer gereden heeft en geen kromme schijf meer gehad.

Overigens kun je die nieuwe schijven die krom geworden zijn wel laten afdraaien. Heb ik ook gedaan.

Succes er mee

Groeten van Henk uit Steenwijk.
doei

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1186
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 02 september 2017 03:31 PM
  [ # 2 ]

Ik heb dit soort problemen vroeger met een BX 1,4 gehad. Nadat ik remblokken met asbest (uit de Franse hypermarché ) had gemonteerd terwijl de schijven nog krom waren was het probleem opgelost.Blijkbaar waren de asbestloze blokken te hard of iets van die aard.

Nou zal dit wel niet de oplossing zijn voor de Berlingo, maar misschien helpt het om zachtere blokken te monteren of inderdaad de oplossing van een andere naaf. Of een naaf krom is kun je natuurlijk eerst meten meten een micrometer.

Profiel  
 
Henk50
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 96
Geregistreerd: 31-08-2008

Gepost: 02 september 2017 09:37 PM
  [ # 3 ]

Ik heb zo iets lang geleden ook meegemaakt (niet PSA). Toen bleek het uiteindelijk een remtrommel te zijn die niet helemaal goed op de naaf paste, dus wat scheef zat. Wat ik hiermee wil zeggen is dat het niet alleen aan de voorrem hoeft te liggen maar dat het blijkbaar ook aan de achterrem kan liggen.

Citroen Berlingo M49 1.6 16v

Profiel  
 
wim V8
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1102
Geregistreerd: 12-06-2011

Gepost: 04 september 2017 08:45 PM
  [ # 4 ]
Henk50 schreef:

Ik heb zo iets lang geleden ook meegemaakt (niet PSA). Toen bleek het uiteindelijk een remtrommel te zijn die niet helemaal goed op de naaf paste, dus wat scheef zat. Wat ik hiermee wil zeggen is dat het niet alleen aan de voorrem hoeft te liggen maar dat het blijkbaar ook aan de achterrem kan liggen.

Als het stuur trilt wel.

Gr. Wim.

Profiel  
 
de Rus
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 19-03-2010

Gepost: 04 september 2017 09:21 PM
  [ # 5 ]

Voor het monteren moet de naaf helemaal schoon zijn, alle roest weg. Ook de nieuwe remschijf moet schoon zijn voor het monteren dus de vette rommel op de schijven moet helemaal weg zijn. Viezigheid zorgt ervoor dat de remschijf zijn warmte niet goed kwijt kan.

Profiel  
 
wim
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 263
Geregistreerd: 31-05-2004

Gepost: 04 september 2017 09:29 PM
  [ # 6 ]

Bedankt allemaal voor het meedenken. De adviezen langslopend. De achterremmen acht ik niet waarschijnlijk. Het trillen zit zoals WimV8 ook al schrijft ook in het stuur. Aan een krommen naaf heb ik helemaal niet gedacht. Komend weekend ga ik het checken en zo nodig vervangen. De vraag is natuurlijk wel, hoe kan een naaf krom geraken. Te hard een stoeprand gepikt of zoiets. Ik heb weliswaar het voorwiellager vervangen, maar dat was ruim 13.000 km daar voor. Dus daar kunnen geen zaken fout gegaan zijn. Tot zo ver bedankt voor de adviezen. ik houd jullie op de hoogte. Mochten er aanvullen zijn ik houd me aanbevolen.

teveel citroenen

Profiel  
 
wim V8
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1102
Geregistreerd: 12-06-2011

Gepost: 04 september 2017 09:31 PM
  [ # 7 ]

Inderdaad, het naaf-vlak waarop de schijf aanlegt moet brandschoon en helemaal glad zijn.
Eén klein vuiltje roest of wat ook van bijv. kwart mm laat de schijf al trillen.

Gr. Wim.
.

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 05 september 2017 03:48 PM
  [ # 8 ]

Al remmend door een flinke plas water kun je dit probleem ook snel weer krijgen. De meeste plassen liggen aan de rechterkant van de weg.

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
wim
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 263
Geregistreerd: 31-05-2004

Gepost: 10 september 2017 03:01 PM
  [ # 9 ]

schijf gemeten. Op de buitenzijde een uitslag van 1 mm. Naar het hart van de schijf geen uitslag.  Helaas geen tijd gehad om flens en schijf te demonteren. Komend weekend hopelijk O ja, Alleen weer rechts. Zou dan inderdaad denken aan het probleem beschreven door citrobenz.

teveel citroenen

Profiel  
 
Citrobenz
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 28-10-2010

- Xsara Picasso
- Ami 8 berline
- Berlingo 1.4 grijs kenteken
Gepost: 19 oktober 2017 11:41 AM
  [ # 10 ]

Ben even benieuwd of het probleem al opgelost is en wat de oorzaak was

Groeten van Henk uit Steenwijk.
doei

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook