Optie-keuzes bij nieuw model C4 Picasso
vast goed
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 04-09-2017

Gepost: 04 september 2017 10:05 AM

Hallo allemaal,

Ik overweeg een C4 Picasso PT130 Shine te nemen als leasewagen, na eerdere prima ervaring met een vorig model Picasso (2008) en omdat de kinderen ook de komende jaren het huis nog niet uit zijn Smile.

Nu heb ik wat vragen over de nut & noodzaak van een paar opties, wellicht dat hier ervaringsdeskundigen zitten:
- bij pack safety & drive assist zitten o.a. geluidswerende zijruiten. Is dat effect merkbaar en de moeite waard?
- in hoeverre zijn de JBL-luidsprekers een verbetering ten opzichte van de standaard luidsprekers?
- wat zijn de ervaringen met de DAB+radio? Ik woon in het midden van het land.

- ik wil af en toe mijn racefiets of mtb meenemen, maar geen aanhanger/caravan. Zijn er fietsdragers die op de achterklep van deze (korte) Picasso passen?

Iemand verder nog tips over wat wel/niet te kiezen?

Alvast dank voor de reacties!

Profiel  
 
vast goed
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 04-09-2017

Gepost: 08 september 2017 11:01 PM
  [ # 1 ]

Ik had toch wat meer reacties verwacht op een Citroën forum…

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 09 september 2017 11:47 AM
  [ # 2 ]

Ik zal maar eens een pging wagen je vragen te beantwoorden, maar ik heb zelf nog nooit in dat model c4 Picasso gereden. Dat eerste punt zou ik dus niet weten. Verder:
- JBL-geluidssysteem klonk op Citromobile erg goed (ervan uitgaande dat de c4p die daar stond het had. Was een topmodel, dus ik denk het wel). Ik zou gewoon kijken of je kunt proefrijden met eentje die het niet heeft. Als dat geluidssysteem je niet goed genoeg is zou ik voor JBL gaan Wink.
- Ik ben nog steeds niet zo overtuigd van DAB+. Vond het maar matig klinken (vooral de hoge tonen). Het is wel mooi dat er veel zenders bij zitten, en daarom zou ik het toch wel willen (alleen maar vanwege Arrow Classic Rock Laughing). Maar als je niet bent zoals ik en vindt dat er normaal gesproken genoeg goede dingen op FM-radio zijn heb je er niet zo veel aan Wink.
- Er zijn gewoon universele fietsdragers die op de trekhaak moeten passen toch? Of bedoel je die niet?

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 09 september 2017 12:05 PM
  [ # 3 ]

Geluidswerende ruiten: altijd doen!
Ik heb ze in de C5 ph2 gehad en toen ik bij de dealer uit mijn c5 zonder in de c5 met stapte was t echt een wereld van verschil qua geluid en dus beleving van comfort!
Vooral op de snelweg was t merkbaar!

Profiel  
 
Basfeijen
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 601
Geregistreerd: 16-03-2011

Gepost: 09 september 2017 02:39 PM
  [ # 4 ]
Feije schreef:

- Ik ben nog steeds niet zo overtuigd van DAB+. Vond het maar matig klinken (vooral de hoge tonen). Het is wel mooi dat er veel zenders bij zitten, en daarom zou ik het toch wel willen (alleen maar vanwege Arrow Classic Rock Laughing). Maar als je niet bent zoals ik en vindt dat er normaal gesproken genoeg goede dingen op FM-radio zijn heb je er niet zo veel aan Wink.

Arrow Classic Rock is wederom failliet gegaan ofzo en zit dus sinds een week of twee niet meer op DAB+ Laughing
verder ben ik juist ontzettend enthousiast over DAB+. ik heb het nu enkele weken in mijn auto zitten en ik wil nooit meer terug, wat een ONWIJS verschil in kwaliteit vergeleken met FM.

Verder zou ik je ook het JBL systeem aanraden en zéker voor de geluidswerende ruiten gaan, daar heb je echt plezier van! Succes met de verdere overwegingen en houd ons op de hoogte wanneer je nieuwe C4P voor de deur staat natuurlijk Very Happy

doei

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 09 september 2017 02:49 PM
  [ # 5 ]

Verdorie je hebt gelijk! Ze zijn wel aan het onderhandelen om terug te komen, maar voorlopig is het vervangen voor Groot Nieuws Radio Confused. Nogal een verschil…
In mijn ervaring heeft DAB+ weliswaar meer treble dan FM, maar is dat treble vervormd door de nogal lage bit rates van DAB+. En hier in het zuidwesten van Friesland was de ontvangst eerder iets slechter dan beter dan FM (onder een aquaduct door bv, maar heel veel verschil zat er niet in). Meer zenders blijft natuurlijk wel een argument, dus ik zou het nog steeds best willen.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
vast goed
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 04-09-2017

Gepost: 15 september 2017 11:22 AM
  [ # 6 ]

Gisteravond een proefrit gemaakt. Tsja, ik vind het geen rijdersauto, maar hij rijdt/reist wel makkelijk. En de kinderen passen er allemaal makkelijk in.

De keuze zou toch gaan voor een businessuitvoering icm wat opties.
Wat wel jammer is, is dat de jbl niet meer op de business te leveren is. Een losse subwoofer kan wel, maar het is afwachten of de leasemaatschappij dat goed vindt.

Een fietsdrager aan de achterklep werd afgeraden.

Profiel  
 
Herben
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 266
Geregistreerd: 27-04-2007

- C1 VTi 72 S&S Feel
- C5 C5 Aircross 1.6 Puretech EAT8 Shine
Gepost: 15 september 2017 08:04 PM
  [ # 7 ]

Tja, wat is een rijders auto ? Dat je met 130 over een rotonde kunt of dat je 600 kilometer kunt sturen en topfit uitstapt ?
Ik vind de Picasso voor een MPV zeer goed sturen en koersvast, maar het is geen sportauto uiteraard ....

Profiel  
 
vast goed
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 04-09-2017

Gepost: 12 oktober 2017 09:59 PM
  [ # 8 ]

Laat ik hier ook nog maar een verslagje neerzetten van mijn keuzeproces, waarbij ik een Picasso, Octavia en Scenic heb proefgereden en vergeleken.

- Picasso: wat een lekkere ruime wagen. Door de opbouw en zit heb je overzicht over de weg en binnen een riante plek. Het rijden gaat heel rustig, stil en comfortabel. Tegenover de rust staat dan wel dat je in rotondes of scherpe bochten wat meer helt. Niet dat je ze niet snel kan nemen, maar voor het fijne is rustiger beter. Het is eigenlijk gewoon een boot Smile Het dashboard ziet er niet zo heel mooi uit, maar is wel heel compleet en doet verder wel wat het moet doen.

- Octavia 1.0 DSG: o ja, zo leuk is strak rijden, en dan ook met het gemak van een automaat. Daar wordt je toch wel blij van. Ergonomisch past deze auto mij ook. De drie kinderen op de achterbank echter… Hoe graag ik ook wil, de ruimte is te weinig. Alles kan natuurlijk, maar ik wil dat de middelste ook goed kan zitten. En alleen de jongste vind dat nu geen probleem (omdat hij wat knopjes/schermpjes in de auto interessant vindt), maar juist hij gaat de komende jaren veel groeien. Met pijn in het hart valt de octavia toch af.

- Grand Scenic: is dit dan de mix van de ruimte van de picasso en het strakkere weggedrag van de octavia? Ergens wel, de scenic rijdt strakker. De ruimte is ook wel ok, al blijven de tafeltjes achter de voorstoelen behelpen. Dat heeft Renault ook al onderkend door als (kostenloze) optie aan te bieden om de tafeltjes wég te laten. De kinderen zijn verrukt over het knopje waarmee je de achterbank elektrisch kan neerklappen. Maar het ruimtegevoel is wel minder dan in de Picasso. En op het stukje snelweg terug naar de dealer valt me op: wat een windgeruis!

Dan het kiezen: vanwege de mindere ruimte op de achterbank bij de korte Scenic zou ik voor de Grand Scenic kiezen. Bij de Picasso is dat niet nodig. Maar heeft de Picasso dan niet te weinig kofferruimte voor het gezin? Bij nakijken blijkt tot mijn verrassing dat de Picasso meer dm3 inhoud heeft dan de Grand Scenic (zonder 2e achterbank). Of de ruimte onder de dubbele bodem ook is meegenomen weet ik niet zeker, maar de ruimte in de achterbak is dus geen argument om voor de scenic te kiezen. De Grand Scenic is natuurlijk wat duurder dan de korte, waardoor er minder budget overblijft voor speeltjes dan bij de Picasso. Weegt dat op tegen het net wat strakkere weggedrag van de Scenic? Meestal rij ik rustig en op de snelweg, dan is de Picasso juist heel comfortabel, én beduidend stiller. Bovendien is de 110Tce-motor van de Scenic minder krachtig dan de 130pk van de Picasso, terwijl de picasso ook nog eens 150kg lichter is. En in mijn samenstelling € 20/maand goedkoper. Ik merkte: ik was aan het argumenteren waarom ik toch de picasso moest kiezen. Dus ik had de keuze al gemaakt: de komende jaren ga ik lekker varen met deze Franse boot!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook