1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
gefluit vanonder de motorkap
lorrrr
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 06-09-2017

Gepost: 07 september 2017 10:46 PM

Goeiedag!
Ik rijd met een citroen jumper van 2006.  Sinds vorige week heb ik ondervonden dat de riem (?) een fluitend geluid maakt. De vorige eigenaar zou deze vervangen hebben op 80 000km. Ondertussen staan er iets meer dan 100 000 op de teller. De laatste weken zijn er veel km’s bij gekomen aangezien we momenteel in Slowakije op reis zijn. Ik vroeg me dus af of iemand me verder zou kunnen helpen opsporen wat het probleem is. Indien ik wat water over de riem giet stopt het geluid voor enkele ogenblikken. Ook als de motor wat heeft gereden is het geluid niet meer te horen. Het geluid is ook enkel te horen als de kap openstaat. Iemand met tips of info? Alles is welkom!

Alvast bedankt.

hier kan u het geluid beluisteren:
https://youtu.be/-XDE5jKROso

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9852
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 08 september 2017 12:10 AM
  [ # 1 ]

Dat lijkt er op dat een geleiderol of de spanrol smering nodig heeft.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
lorrrr
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 06-09-2017

Gepost: 08 september 2017 09:20 AM
  [ # 2 ]

bedankt voor het snelle antwoord. is het mogelijk deze zelf te smeren zonder te veel te hoeven demonteren? of laat ik dit over aan een specialist?

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9852
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 08 september 2017 10:51 AM
  [ # 3 ]

Vervangen is verreweg het beste. Wordt vaak gedaan bij distributieriem vervangen.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
lorrrr
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 06-09-2017

Gepost: 08 september 2017 11:33 AM
  [ # 4 ]

wat moet er dan juist vervangen worden? de geleider, lager of riem? heb je een idee van wat die zou mogen kosten als de werken worden uitgevoerd in garage? zelf herstellen vraag enige kennis van zaken veronderstel ik, en is dus niet mogelijk?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25369
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 08 september 2017 12:17 PM
  [ # 5 ]

Als je de spanrol vervangt moet alles open. Meestal doe je dan alle rollen en de riem en waterpomp meteen.
Het werk maakt het duur. ik denk 400 euro.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
lorrrr
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 06-09-2017

Gepost: 08 september 2017 12:29 PM
  [ # 6 ]

ik las ergens dat wanneer het gefluit stopt als je er water overgiet. het kan zijn dat de spanning van de riem fout is. maar dat is hier niet het geval?

Profiel  
 
lorrrr
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 06-09-2017

Gepost: 08 september 2017 12:36 PM
  [ # 7 ]

ik las ergens dat wanneer het gefluit stopt als je er water overgiet. het kan zijn dat de spanning van de riem fout is. maar dat is hier niet het geval?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25369
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 08 september 2017 01:24 PM
  [ # 8 ]

Dat kan ik zo niet zeggen. Maak de bescherm kap maar eens los en kijk.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
lorrrr
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 06-09-2017

Gepost: 08 september 2017 02:27 PM
  [ # 9 ]

ik heb me wat verder geïnformeerd en volgens mij (zie link naar filmpje) gaat het dus over multi-riem ipv distributieriem. aangezien ik deze kan bevochtigen zonder een beschermkap weg te halen.  zou ik dit tijdelijk kunnen oplossen met wd40?

ik weet niet of dit er iets mee te maken kan hebben. als ik de motor start en ik draai het stuur zover mogelijk tikt de servo. Dit verdwijnt na dat de pomp voldoende kracht heeft opgebouwd.

filmpje:
https://youtu.be/-XDE5jKROso

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25369
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 08 september 2017 02:36 PM
  [ # 10 ]

Nee dat is normaal.

Je multitiem kan te los staan. Kan je em kantelen?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
lorrrr
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 06-09-2017

Gepost: 08 september 2017 02:42 PM
  [ # 11 ]

bedoel je volledig omkeren? neen daarvoor kan de spanning veel te hoog…

Profiel  
 
lorrrr
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 06-09-2017

Gepost: 08 september 2017 03:04 PM
  [ # 12 ]

ik heb zonet dit artikel gelezen en ik denk dat de spanning goed is. kwart draaien /1cm in te drukken. er wordt iets gezegd van kaarsvet aanbrengen? hiermee ervaring? Dit is aan de smalle kanten van de snaar veronderstel ik?
https://www.tuning-gids.nl/piepende_v-snaar.htm

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25369
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 08 september 2017 03:08 PM
  [ # 13 ]

geen ervaring mee. Ik zou een nieuwe monteren.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
lorrrr
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 06-09-2017

Gepost: 08 september 2017 03:14 PM
  [ # 14 ]

een nieuwe monteren houdt dus ook in nieuwe lagers?
ik heb zonet wat kaarsvet aangebracht en het geluid is weg. Dit is tijdelijk,maar iemand die weet waardoor het gepiep kan wordeworden veroorzaakt? er zijn geen scheurtjes te zien. deze ziet er nog als nieuw uit…

Profiel  
 
lorrrr
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 06-09-2017

Gepost: 08 september 2017 06:45 PM
  [ # 15 ]

is het mogelijk om de lagers als tijdelijke oplossing te smeren met wd40. zodat ze de komende 2000km kunnen afleggen in België? alvast bedankt voor de hulp !!

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook