Golfslagbad en dinitrol etc
Erik2200D
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 10-08-2017

Gepost: 12 september 2017 04:53 PM

Dag allen,

Relatief nieuw hier en net een 2200D uit Zuidfrankrijk opgehaald. Auto daar kennelijk iets minder regen gehad dan hier de laatste dagen want ik rij nu met een klotsend bad rond in een linker achterportier.

Goed moment om een aantal dingen aan te pakken. Uiteraard bad laten leeglopen, onderzijde deuren is trouwens (verrassend) gaaf en niet meer dan beetje vliegroest.

Daarna hele auto behandelen voor de NL winter.
Beetje ingelezen in de diverse anti-roest systemen die er op de markt zijn.

Heb zelf nog ergens een DIY recept voor wax-oil behandeling uit de tijd van diverse Laro 109’s maar da’s wellicht te weinig fijnzinnig voor een CX.

Iemand hier ervaring met DIY ML/dinitrol/wax-oil/rustbusting/paardenvet etc.etc.   


groet,

Erik

 

Profiel  
 
CXreflex1980
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 347
Geregistreerd: 15-02-2013

- C5 2.0 16 V Ligne Business
- CX 20 TRE
- CX Athena
Gepost: 14 september 2017 05:32 PM
  [ # 1 ]

Hallo Erik,
Ik heb zelf 3 jaar terug een volledige Dinitrol behandeling laten doen bij mijn CX bij Gosliga in Leeuwarden. Je hoort daar positieve maar ook negatieve verhalen over. Ik kan alleen mijn eigen ervaring delen tot nu toe. Mijn CX staat altijd buiten en ik rij er het hele jaar mee door. Ik moet zeggen dat de Dinitrol zich in die 3 jaar tijd goed gehouden heeft en ik heb ook het idee dat het de roestvorming wel tegengaat. De vraag is wel hoe een en ander zich gaat houden op de echt lange termijn. En ik merk wel dat plekken waar al roest zat van voor de behandeling evengoed ook wel door blijven roesten. Misschien wel trager dan daarvoor maar het gaat wel gewoon door. Veel hangt dus ook wel af van de staat van de auto op het moment van behandelen. Als nadeel zie ik ook wel dat niet alle plekken volledig behandeld worden bij en zogeheten ‘volledige’ behandeling. Er blijven plekken die toch wel gevoelig blijven zoals met name plekken in en nabij de motorruimte en ook onder de koplampen enzo. Dus vooral de plekken die niet makkelijk te behandelen zijn zonder de hele techniek van de auto onder te spuiten en die dus heel gedetailleerd werk vragen. Ik heb het idee dat dat stukje detail er dus niet ingelegd wordt. Wellicht zou het anders ook al snel een onbetaalbare behandeling worden. Succes met de keuze voor een product/ behandeling.

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 14 september 2017 09:15 PM
  [ # 2 ]

ik ben tevreden over dinitrol.
maar het is geen wondermiddel, je moet het wel bijhouden.

ben het ook eens dat het niet altijd even nauwkeurig aangebracht wordt

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
zwrtw
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 272
Geregistreerd: 30-08-2016

Gepost: 14 september 2017 09:55 PM
  [ # 3 ]

Het blad “oldtimer markt” voert al jaren testen uit met roestpreventie middelen voor holle delen. In hun eerste test kwam “Mike Sanders Fett” als beste naar voren. Sinds die test zijn er ook andere merken vetten bij gekomen die soms zelfs net even beter presteren. Diverse testen kan je hier lezen:
https://www.oldtimer-markt.de/rostschutztest

Ik gebruik Mike Sanders Fett. Ik koop het doorgaans bij een webshop in Duitsland. Ik verwerk het vet zelf. Dat is wel wat geknoei: je moet het vet heet maken en dan kan je het verspuiten in een drukbekerspuit (compressor nodig). Ik verhit het vet domweg op mijn kampeer-benzinebrander. Er zitten geen oplosmiddelen in, je betaalt dus ook niet voor een hoeveelheid die voor de helft verdampt. De drukbekerspuit schoon maken hoeft ook niet: als je verwarmt wordt de boel weer dun.

Meer dan 8 jaar geleden heb ik een Fiat Panda 4x4 uit 1984 opgeknapt (restauratie wil ik het niet echt noemen). Toen heb ik die Panda heel grondig in de Mike Sanders gezet. Grondig betekent natuurlijk alle holle delen insproeien, maar ook sierlijsten demonteren die “volprutten” met vet en dan weer monteren. Deurrubbers ook: los halen, het U-profiel die over het staal geklemd wordt vol smeren met het vet en weer op z’n plaats drukken. Puntlasnaden onder de bodem (kriksteunen, balkjes e.d.) “vingerverven” met koude Mike Sanders vet zodat er geen capilair meer is waar water in kan trekken. Diverse kitnaden aan de binnenzijde van de carrosserie uitgekrabt, volsmeren met vet, föhn erop om het vet dun te laten worden en in de (puntlas)naad te laten trekken. Daarna nog weer “vingerverven” met koud vet. Sponningen van de van de ruiten ook ingesmeerd, net als wielkastranden. Die Panda rijdt het hele jaar door, ook volop in de pekelwinters en ziet er die 8 jaar na opknappen nog altijd perfect uit, ook de bodem. Zelfs de deuren roesten niet van binnenuit terwijl de deuren bij die oude Panda’s héél hard willen roesten. Kortom: als met dat spul een zo’n roestgevoelige Panda uit de eerste bouwjaren roestvrij door pekelwinters te halen is, dan moet het voor een CX ook wel werken!

Nadelen zijn er ook. Als de auto in de zon staat wil er nog wel eens langzaam wat vet uit de afwateringsgaten van bijvoorbeeld de deuren druppen. Als je onder de auto werkt en je raakt de ingevette stukken aan, dan geeft dat gelijk een vieze zooi want in dat vet blijft zand en stof plakken. Bij bijvoorbeeld de zijknipperlichten op het voorscherm zie je langzaam een vette waas eronder vandaan kruipen als het wat warmer is en je de auto lang niet hebt gewassen. Dat is niet mooi, maar het zegt wel wat over het kruipen van die vette bende… 

Ieder heeft zo z’n eigen voorkeuren voor roestpreventiemiddeltjes en hele fora worden er over vol geschreven…
edit: hier nog wat links gevonden van het oorspronkelijke roestartikel uit 2002:
http://www.classicindex.eu/images/PDF/ROST-1-PDF.pdf
http://www.classicindex.eu/images/PDF/ROST-2-PDF.pdf
http://www.classicindex.eu/images/PDF/ROST-3-PDF.pdf
http://www.classicindex.eu/images/PDF/ROST-4-PDF.pdf

Deze oorspronkelijke test laten m.i. nog duidelijker verschillen zien dan de nieuwere test. Veel leesplezier!

Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4863
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 14 september 2017 11:42 PM
  [ # 4 ]

Ik gebruik ook bij voorkeur vet, maar gewoon consistentvet en vaseline gemixed. Waar vet zit heeft roest geen kans meer.

Je hebt zoals mijn voorganger al zei wel een compressor en een drukbekerspuit nodig. De binnenkant van de portieren kan met de kwast.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook