Spanrol D-riem DW8 afgebroken
Rvd-945
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 90
Geregistreerd: 25-02-2014

Gepost: 13 september 2017 08:44 PM

Vandaag (enkele honderden meters van mij huis) maakte de auto ineens een schurend geluid. Ik dacht aan iets onde de auto.
Stationaire toerental was hoog (1200 rpm) en onregelmatig.
Eenmaal thuis kon ik het geluid traceren tot onder de D-riem kappen. Tijdens het verwijderen van de bovenste kap viel de spanrol op de grond.
De bout in het blok (waarschijnbaar een stift op zit) was afgebroken.Sad

De motor heeft dus tot op het laatst gedraaid,
Hopelijk is er geen schade.

Maar hoe krijg ik die afgebroken bout uit het blok? Er is geen ruimte voor mechanische apparaten???

Overigens is in januari 2016 het hele distributie systeem door een motoren revisie bedrijf vervangen. Maar die stift zal daarbij wel niet vervangen zijn.

Wie heeft een tip?

Grt.
Roger
Citroën Berlingo (2003, DW8), Volvo V70 (1997, 2,5 Turbo, automaat)

Profiel  
 
KiteFlupke
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 127
Geregistreerd: 05-04-2009

Gepost: 17 september 2017 09:14 AM
  [ # 1 ]

Motor steun lossen en blok laten zaken. PVC uit spatbord halen en met veel geluk kan je er aan. Alhoewel ik het sterk betwijfeld.
Spanrol D-Riem zit tamelijk hoog.

Rest nog in orde?

Profiel  
 
Rvd-945
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 90
Geregistreerd: 25-02-2014

Gepost: 17 september 2017 11:19 AM
  [ # 2 ]

Omdat de spanrol idd vrij hoog zit, zat ik te denken om het blok schuin omhoog te kantelen…..
Of de rest nog goed is weet ik pas als de D-riem weer op zijn plek zin.

Grt.
Roger
Citroën Berlingo (2003, DW8), Volvo V70 (1997, 2,5 Turbo, automaat)

Profiel  
 
KiteFlupke
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 127
Geregistreerd: 05-04-2009

Gepost: 17 september 2017 11:44 AM
  [ # 3 ]

ik denk dat je dan de lange aandrijfas ga moeten los maken aan de kant van het wiel als je het blok voldoende wilt omhoog krikken (+ uitlaat)
Persoonlijk zou ik het blok zakken, als het lukt, dat werkt gemakkelijker.

Spanrol ==> Waarmee je de riem opspant?
Als het de andere is, dan ben je verder van huis en is zeker de timing verlopen.

Meestal heeft een afgebroken bout 1 voordeel, de spanning is er af dus M5 op lijmen als handvat en proberen los te draaien. (Slaagkans is laag
maar heeft mij al tijd gespaard)

Profiel  
 
Rvd-945
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 90
Geregistreerd: 25-02-2014

Gepost: 17 september 2017 11:52 AM
  [ # 4 ]

Omdat de spanrol idd vrij hoog zit, zat ik te denken om het blok schuin omhoog te kantelen…..
Of de rest nog goed is weet ik pas als de D-riem weer op zijn plek zin.

Grt.
Roger
Citroën Berlingo (2003, DW8), Volvo V70 (1997, 2,5 Turbo, automaat)

Profiel  
 
Rvd-945
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 90
Geregistreerd: 25-02-2014

Gepost: 19 september 2017 08:46 PM
  [ # 5 ]

Hmmm, vorige bericht is dubbel geplaatst.huh

Haynes omschrijft dat de motor er naar onder uit moet.
Is naar boven eruit halen niet mogelijk? Ik heb namelijk geen brug…..
Wat is de minimale handelingen om de assen uit de bak te trekken?

Op dit moment heb ik alle “verbindingen” (mechanisch en elektrisch) los.
Alleen de assen en de bevestiging van de motto/bak zitten nog.

Grt.
Roger
Citroën Berlingo (2003, DW8), Volvo V70 (1997, 2,5 Turbo, automaat)

Profiel  
 
paso
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8883
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 19 september 2017 09:42 PM
  [ # 6 ]

Naar onder omdat de bak eraan hangt.
Zo heel hoog moet de wagen niet, je moet hem toch al wat hoger brengen om alles te lossen.
Hoe haal je de motor naar boven eruit? Takel, giraffe? Kun je toch op hetzelfde je wagen naar boven trekken, opblokken, met zelfde toestel motor aanslagen, losmaken, laten zakken.

http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 400000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Citroën C8 2.2 Hdi 2003, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987

Profiel  
 
Rvd-945
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 90
Geregistreerd: 25-02-2014

Gepost: 19 september 2017 10:16 PM
  [ # 7 ]

Ik heb recent bij een Volvo V70 de motor eruit gehaald. Daar zit de motor, bak en stuurinrichting op een subframe. Dat complete frame (incl. aandrijfassen enz.) was makkelijk op een karretje te leggen en de carrosserie heb ik idd omhoog gezet om de motor weg te rijden.

Grt.
Roger
Citroën Berlingo (2003, DW8), Volvo V70 (1997, 2,5 Turbo, automaat)

Profiel  
 
paso
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8883
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 19 september 2017 11:49 PM
  [ # 8 ]

Bij de Saab heb ik ook dat subframe, niet leuk als je een kleinigheid moet doen, zit altijd dat frame in de weg.
Berlingo heeft zo geen frame, moet je toch de assen verwijderen uit je bak (steek altijd nieuwe dichtingen)
Als je denkt genoeg plaats te hebben naast de motor kun je proberen om de motor naar boven eruit te halen, denk niet dat je die plaats hebt, zelfs bij het TU blokje was het al te krap.

http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 400000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Citroën C8 2.2 Hdi 2003, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987

Profiel  
 
KiteFlupke
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 127
Geregistreerd: 05-04-2009

Gepost: 20 september 2017 04:12 PM
  [ # 9 ]

Cardan’s lossen:
Grote moer cardanas bij wielnaaf los schieten, Fusee pen los maken.
Dan linkse eerst uit wielnaaf trekken hierna kan het zo de bak uit getrokken worden.
Rechtse moet je nog het midden lager lossen, (2 moeren Sleutelweide 11). (ook “steun” motor)
Ik stook altijd de houder van het lager warm.

Motor langs boven, volgend mij moet het net lukken, incl versnellingsbak. Maar ja, eens de motor los is weegt carrosserie ook al veel minder.

Profiel  
 
Rvd-945
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 90
Geregistreerd: 25-02-2014

Gepost: 20 september 2017 08:17 PM
  [ # 10 ]
KiteFlupke schreef:

Cardan’s lossen:
Grote moer cardanas bij wielnaaf los schieten, Fusee pen los maken.
Dan linkse eerst uit wielnaaf trekken hierna kan het zo de bak uit getrokken worden.
Rechtse moet je nog het midden lager lossen, (2 moeren Sleutelweide 11). (ook “steun” motor)
Ik stook altijd de houder van het lager warm.

Motor langs boven, volgend mij moet het net lukken, incl versnellingsbak. Maar ja, eens de motor los is weegt carrosserie ook al veel minder.

Ik wil de assen eigenlijk niet uit de wiellagers halen, zo hoeven toch alleen uit de bak. Als ik de stuurstang, draagarm en de verpoot los maak, moet de as toch ook uit de bak kunnen, lijkt mij.

Als de motor onderlangs er uit gaat moet het frame ook eruit. Dan moet dus ook de stuurinrichting en het schakel mechanisme los.

Grt.
Roger
Citroën Berlingo (2003, DW8), Volvo V70 (1997, 2,5 Turbo, automaat)

Profiel  
 
KiteFlupke
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 127
Geregistreerd: 05-04-2009

Gepost: 20 september 2017 08:37 PM
  [ # 11 ]

Hey,

Haal die assen maar uit de naven van de wielen Smile is niet uit het lager zelf dus best de doen. Gewoon pneumatisch de moer lossen (Niet volledig af draaien) en dan met de dikke hamer een klap en los is het. Bij monteren wat kopervet gebruiken zodat het de volgende keer zonder geweld lukt.
Die lange cardan is een lomp ding… dus ja, op uw werkwijze zou ik het niet graag doen.

Oh ja, nieuwe distributie riem leggen is met SEEM meter, of goede feeling in de vingers (Zo doe ik het)

 

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2017 | adverteren
Facebook