1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Warm draaien stadsverkeer.
G.M
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 57
Geregistreerd: 21-09-2017

Gepost: 21 september 2017 09:00 PM

Beste allen,

Aangezien ik nieuw ben op dit forum zal ik mij eerst even voorstellen: mijn naam is Gerrit ben 28 en kom uit Amsterdam. Nadat mijn ouders vroeger altijd Citroën hebben gereden (BX,Xantia,2cv en een traction avant) heb ik pas geleden zelf ook een BX gekocht. Exact dezelfde als mijn ouders hadden, een donkergroene BX 16 TGI progress.  Rijd heerlijk en heeft wel wat plekjes her en der maar dat wil ik in de loop der tijd gaan aanpakken.

Nu mijn probleem, als ik door de stad rij en een beetje vast sta of lang voor een stoplicht sta gaat het oranje lampje van de koelvloeistof branden.. ik even gestopt en toen was het weer weg. Daarna op de snelweg nergens last van. Maar vandaag ging zelfs het rode lampje branden in combinatie met het stoplampje. Weer stopgezet en even laten afkoelen en later weer door naar huis. Toen de wagen te heet werd heb ik de kachel aangezet en daar kwam gewoon warme lucht uit! Iemand een idee waar ik de oorzaak zou kunnen vinden? Ik ben even naar de eerst beste garage gereden en die gaf mij allerlei adviesen en een daarvan was de radiateur vervangen.. ik kan deze niet van binnen bekijken maar ziet er van buiten niet al te oud uit! Dus als een van jullie ook een betrouwbare citroen specialist weten in of rond Amsterdam graag!

Groetjes

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 21 september 2017 09:05 PM
  [ # 1 ]

Check 1: Werken je koelventilatoren wel goed ? Je moet ze horen draaien als je motor heet wordt. Check 2: Zit er koelvloeistof of water in je koelsysteem. Als er water inzit heb je grote kans dat je radiator vol met kalkaanslag zit.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
G.M
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 57
Geregistreerd: 21-09-2017

Gepost: 21 september 2017 09:08 PM
  [ # 2 ]

Hi, de koelvin heb ik pas 1 keer gehoord nu je het zegt! Vanmiddag ging deze niet draaien! Morgen wil ik zoieso even de koelvloeistof gaan verversen en de thermostaat checken maar ik dacht zelf altijd als de thermostaat stuk is de kachel het niet deed?

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 21 september 2017 09:51 PM
  [ # 3 ]

Je kachel werkt vrijwel altijd met een apart watercircuit. Je thermostaat regelt alleen het debiet naar de radiator. 
De koelvin moet al beginnen te werken als je auto stilstaat en je motor iets warmer wordt. Worden geschakeld met een extra thermocontact dat vaak op de radiator zit. Kan ook zijn dat de motoren van je koelventilator vastzit. Als je bij “normaal rijden” geen koelproblemen hebt dan lijkt me je radiator nog O.K.  Pas als je langzaam rijdt of in de file staat het je de koelventilatoren echt nodig.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
G.M
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 57
Geregistreerd: 21-09-2017

Gepost: 21 september 2017 09:56 PM
  [ # 4 ]

Ik zal hier morgen even naar kijken. alvast bedankt! Heb vorige week de vin wel een keer horen draaien maar niet hard..

Profiel  
 
G.M
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 57
Geregistreerd: 21-09-2017

Gepost: 21 september 2017 10:48 PM
  [ # 5 ]

Is dit thermocontact te vervangen en zo ja waar bevindt deze zich?

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 21 september 2017 11:01 PM
  [ # 6 ]
G.M schreef:

Heb vorige week de vin wel een keer horen draaien maar niet hard..

Dat kan kloppen want hij heeft 2 snelheden.
1e stand hoor je nauwelijks, 2e stand hoor je goed.
Kijk eerst maar of de fan gaat draaien als je een tijdje stationair draait.
De thermoschakelaar in de radiator wil wel eens kapot gaan. (onderaan de radiator met een stekker eraan)
Verder kan er ook nog lucht in het koelsysteem zitten.

Profiel  
 
G.M
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 57
Geregistreerd: 21-09-2017

Gepost: 21 september 2017 11:26 PM
  [ # 7 ]

Aha, hij sloeg pas aan lang nadat het oranje ging branden pas toen ik stilstond ging die vin pas na 10 minuten langzaam draaien.. ontluchten wil ik soieso doen aangezien ik de koelvloeistof wil verversen aangezien deze een beetje roest uitslag bevat.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 22 september 2017 08:46 AM
  [ # 8 ]

We hebben ooit eens een Routiere (1,9 uit ‘92) gehad met hetzelfde probleem.
Kan zijn dat de schakelaar te laat reageert of dat de lichtjes te snel aan gaan.
Ik heb het risico niet genomen en een extra draadje getrokken naar het dashboard om de fan handmatig aan te kunnen zetten.
Bleek ook handig op vakantie in de bergen…

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 22 september 2017 10:37 AM
  [ # 9 ]

Ik zou gewoon preventief de thermostaat en thermoschakelaar vervangen. Zijn beide niet duur (rond de 10 euro per stuk) en simpel te vervangen. Doordat een BX Progress geen koelvloeistoftemperatuurmeter heeft is het lastig te zien wat er nou gebeurd. Ik heb bijvoorbeeld bij mijn Xantia een defecte thermostaat gehad, die bleef een deel dicht zitten. Een Xantia heeft wel een temperatuurmeter en dat zag ik doordat de bedrijfstemperatuur veels te hoog was (rond de 100 graden), bij een beetje file gingen ook gelijk de lampjes branden.

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 22 september 2017 04:46 PM
  [ # 10 ]

Ga een blokje rijden, paar km is genoeg, voel aan de radiator en de dikke slangen of ze warm worden (opletten met de handen uit de buurt van de ventilator blijven.
Als de radiator over warm word (bovenaan meeste) zijn het de thermocontactjes-voeler, zeker als de temperatuurmeter bij een langere rit 3/4 staat en de ventilator draait niet.
Wordt hij niet warm dan is het de thermostaat .
Wordt hij onregelmatig warm is het de radiator.
Begin simpel door die koelvloeistof te vervangen, moet je ook niet doen als het al aan het vriezen is. Ontluchten.
Stap voor stap, niet teveel tegelijk doen, weet je niet wat het is.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 22 september 2017 08:07 PM
  [ # 11 ]

Strak plan!

Profiel  
 
G.M
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 57
Geregistreerd: 21-09-2017

Gepost: 22 september 2017 08:42 PM
  [ # 12 ]

Bedankt voor alle tips! Morgen een dagje vrij dan maar even aan de slag. Ik laat jullie weten hoe het verlopen is!

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 22 september 2017 09:41 PM
  [ # 13 ]

Even langs Den Haag rijden bijvoorbeeld, leuk BX evenement Wink...

Profiel  
 
G.M
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 57
Geregistreerd: 21-09-2017

Gepost: 25 september 2017 04:42 PM
  [ # 14 ]

Thermostaat en thermocontact vervangen alles werkt weer! Bedankt!

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 25 september 2017 10:48 PM
  [ # 15 ]

Top!

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook