Bx houdt in bij optrekken
Gemoll
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 06-04-2016

Gepost: 28 september 2017 12:58 PM

Ik heb een probleempje met mijn bx 1.6 chic uit 1991.
Bij het optrekken bij een stoplicht of na een rotonde houdt de auto soms heel erg in. Zo erg dat hij afslaat. Echter, als ik de koppeling intrap en dan gas geef (dus zonder belasting) pakt de auto wel weer op. Als ik dan veel toeren maak en de koppeling een beetje martel kom ik wel weer weg. Ik heb de auto uitgelezen en hier kwam code 52 uit: lambdasonde. Deze heb ik vervangen en hij loopt een stukje soepeler en de foutcode is weg. Vanochtend had ik toch weer even op de rotonde een momentje van Inhouden. Stationair loopt de auto vind ik wat hoog (vaak rond de 1200 toeren, ook met warme motor) als ik hem langer dan ongeveer 10 seconder stationair laat lopen, gaat het toerental vaak schommelen en slat de motor ook soms af.

De auto heeft kort geleden een beurt gehad waarbij bougies en bougiekabels zijn vervangen (en nog meer) dus ik denk niet dst het hieraan Ligt.

Waar kan ik dit gaan zoeken?

Profiel  
 
TwanV
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 14-10-2015

- BX 16 TGI
Gepost: 28 september 2017 02:08 PM
  [ # 1 ]

Ha die klacht ken ik. Dit kan natuurlijk veel oorzaken hebben maar aangezien je BX net zo oud is als de mijne (dus ook de levensduur van de onderdelen) kan ik je misschien op gang helpen. Bij mij waren het er twee tegelijk, beide redelijk goedkoop te fixen:

1. Bobine. tip van Wegenwacht nadat het echt te gortig werd: Vouw de electrodes van de bougies eens een stukje dichter bij elkaar. Als hij dan opeens beter loopt is de spanning uit je bobine te laag, terug naar 1.1mm vouwen en bobine vervangen.
(Ik wist niet dat ze stuk kunnen maar uiteindelijk was dit voor mij de grote boosdoener. Na het eerder vervangen van de bougies liep hij weer even OKish, daarna terugval door wss groeiende weerstand tussen de electrodes. Misschien hetzelfde gedrag n.a.v. je recente bougiewissel?)

2. Gasklepsensor: Dit heeft m’n garage gevonden en gerepareerd maar je schijnt het met een redelijk eenvoudige meting te kunnen constateren. Wellicht is er hier iemand die daar meer over kan vertellen.

groeten,
Twan

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook