1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
BX 16 TRI start problemen o.a.
hx
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 26-04-2017

Gepost: 06 oktober 2017 08:02 PM

sinds april/mei heb ik een bx 16 tri - 1987 en vanaf gebruik heb ik start en ook rij problemen, een intro in het verhaal
De auto heeft voor aankoop ruim twee jaar stilgestaan en is in die tijd weer deels opgebouwd, koppakking/distributie/radiateur zijn allemaal vervangen
na aankoop afgebouwd en grote beurt, auto helemaal mooi maar: starten gaat alleen op stationair en hij heeft dan ‘even tijd’ nodig om op toeren te komen (als hij dan toch afslaat is het een hele toer om hem weer aan de praat te krijgen, vol gas- pompen etc.). ongeacht warme of koude motor. Optrekken gaat niet gelijkmatig en als je bv voor een stoplicht staat en wil wegrijden gaat dat heel moeizaam; houd ie erg in, komt niet op toeren dit lijkt op verzuipen maar dat is het niet (geen walm/dampen etc.), als hij dan op toeren komt is er niets aan de hand en loopt hij prima.
Tot nu toe rotor/verdelerkap/bobine/ontstekingsmodule vervangen (bougies waren bij de grote beurt al vervangen en ook ‘alle’ contactpunten /stekkers schoongemaakt.  Omdat er misschien vervuilde ‘oude benzine in heeft gezeten ook additief bij de benzine gedaan met geen resultaat. Ondertussen al heel wat gereden, verbruik zit rond de 1:12, wat mijn insziens niet slecht is.
Kortom, waar te zoeken? heeft iemand soortgelijke ervaringen of suggesties?

hendrixx

Apart de ca, prachtige auto

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 06 oktober 2017 10:16 PM
  [ # 1 ]

De 16 TRI heeft een paar zwakke punten die nog wel eens voorkomen.
De ontstekingsmodule, het injectierelais en versleten banen in de luchthoeveelheidsmeter (noemen we hier LMM van luchtmassameter want LHM brengt verwarring in ons forum) Wink
Verder kan er valse lucht aangezogen worden door een losse of gescheurde luchtslang.
Die moet je echt goed controleren, ook even in knijpen, vooral bij de harmonica kan een scheurtje onopvallend zitten te klieren.
Wat ik zelf ook nog heb gehad is een nukkige verdeler. Van Bosch.
Tot 2500 rpm geen fut en dan ineens duw in de rug.
Ik heb echt van alles vervangen totdat ik een andere verdeler plaatste.

Weet je of de auto vóór die grote beurt wel goed liep?
Met het vervangen van de distririem kan er een “tandje verkeerd” zijn opgetreden.
Ontstekingstijdstip kan ook verlopen zijn. Heb ik onlangs gemerkt bij het vervangen van mijn D-riem.
Na het vervangen pingelde de motor echt gevaarlijk. Ontsteking veel te vroeg.
Moest flink bijgesteld worden.

Maar waar moet je nou beginnen?
Een slechte ontstekingsmodule zie je vaak aan een slingerende toerenteller.
Ontstekingstijdstip zou ik als tweede checken.
En voor de rest denk ik één voor één uitproberen…
Welke regio woon je?

Profiel  
 
hx
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 26-04-2017

Gepost: 07 oktober 2017 11:15 AM
  [ # 2 ]

Dank, ik ga eerst maar ‘s de slangen nakijken en ontstekingstijdstip met de d-riem wacht ik wel tot het laatste, De ontst.module is overigens nieuw. Wat bedoel je met de banen in de LMM en het injectie relais, waar kan ik dat vinden?
Het tandje verkeerd heb ik al vaker gehoord, dus wie weet kom ik daar toch bij uit, maar ook de kabel tussen bobine en ontstekingsmodule..
word vervolgt

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 07 oktober 2017 11:48 AM
  [ # 3 ]

Die banen kan je niet zomaar zien.
Die zitten onder het deksel.
Op dit Youtube filmpje krijg je een goede indruk hoe het eruit ziet.
Iets ander model (motronic) maar het ziet er hetzelfde uit:
https://www.youtube.com/watch?v=-11J8XawQtc

Ik raad je aan om niet zelf te prutsen aan dat ding voordat je een reserve LMM hebt, want als het ontregeld raakt krijg je het nooit meer goed!
Voorlopig dat ding maar even dichtlaten is mijn advies.

Het injectierelais zit onder de motorkap aan de rechterkant (bijrijderskant) naast de veerbol tegen het binnenspatbord geschroefd.
Origineel zit er een hoesje overheen.
Deze relais geven meestal geen haperende storing maar ze doen het of ze doen het niet.
Toch kan het geen kwaad om hem even los te maken en kijken of de stekkerverbindingen niet geoxideerd zijn.

Profiel  
 
hx
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 26-04-2017

Gepost: 07 oktober 2017 12:58 PM
  [ # 4 ]

Die filmpjes had ik ook al ‘s bekeken en kwam vrij snel tot de conclusie om daar maar niet aan te beginnen, heb wel de draad die in de LMM zit schoongemaakt, zeer voorzichtig dat wel.

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 07 oktober 2017 10:11 PM
  [ # 5 ]

1:12 met een TRI, waar kan ik tekenen? Mijne loopt echt niet veel beter dan 1:9 ofzo hahah

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
hx
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 26-04-2017

Gepost: 08 oktober 2017 06:18 PM
  [ # 6 ]

@tim aangezien jij ook een tri hebt; komt je dit enigszins bekend voor?
en in verbruik is die van mij misschien zuiniger maar die van jou loopt dan waarschijnlijk wel ‘soepeler’

heb de slangen nagekeken en het klinkt tegenstrijdig, maar jammer genoeg waren ze allemaal goed
zal als volgende het ontst. tijdstip gaan controleren

 

 

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 08 oktober 2017 08:23 PM
  [ # 7 ]

Op de lange rit met snelheid niet boven de 110 haal ik rond de 1:13
Maar Tim heeft misschien een gaspedaal met 2 standen: aan en uit…

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 09 oktober 2017 09:16 PM
  [ # 8 ]

Om eerlijk te zijn komen jouw problemen mij absoluut niet bekend voor. Ik denk dat de TRi wel de makkelijkste auto is waar ik mee heb gereden. Dat wil zeggen dat er altijd vermogen of koppel aanwezig is om (weg) te rijden. Het enige waar je mee om moet gaan is het schokkende van de auto; de soort van binaire injectie (aan/uit). Dat brengt mij ook wel op m’n verbruik, de TRi nodigt wel uit om wat vlotjes door te rijden.

Warm start mijn TRi slecht omdat deze de modificatie niet heeft gehad. Warm moet ik dus tamelijk lang doorstarten, koud start ie direct.

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 09 oktober 2017 10:00 PM
  [ # 9 ]

@Tim, een modificatie?
Is die er geweest?
En zo ja, waar bestaat die uit?
Over het algemeen heb ik eigenlijk zelden startproblemen, misschien wat moeizamer starten met halfwarme motor.
Met wat gas erbij tijdens starten doet ie het wel altijd…

Ik heb wel het idee dat ik wat vermogen te kort kom.
Laatst in die van Twan gereden, die rijdt echt feller.
Wel een iets nieuwere versie was dat…

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 10 oktober 2017 07:32 PM
  [ # 10 ]

Ik heb begrepen dat er ooit een modificatie is geweest om de brandstofdruk te verlagen bij warme motor. Is wel een beetje klok en klepel verhaal, maar het zou er dus voor zorgen dat je warm beter start. Warm slaat ie bij mij wel aan, maar zodra ie een enkele slag heeft gemaakt stopt ie ermee. Na lang doorstarten loopt ie wel weer gewoon.

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 10 oktober 2017 09:26 PM
  [ # 11 ]

Zou het dan een vorm van verzuipen zijn?
Bij gewoon warme motor, bijvoorbeeld na boodschappen doen of zo, dan heb ik nooit startproblemen.
Alleen bij halfwarm moet ik soms wat langer doorstarten… (met gas bij geven)

Ik heb nog nooit van zo’n modificatie gehoord trouwens.
Misschien een paar seconden de brandstofpomp uitzetten?

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 11 oktober 2017 06:43 AM
  [ # 12 ]

Verzuipen is het niet echt, anders zou de auto na doorstarten niet starten. Je spuit dan immers nog steeds benzine in. Als ik ongeveer 10miniten heb gereden, dus met halfwarme motor, wil mijn TRi al niet meer normaal starten haha. Je moet dan op het juiste moment het gaspedaal vloeren, dan blijft ie lopen.

Nogmaals, ik weet het fijne niet van de modificatie. Ik weet nu hoe ik moet starten Laughing

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
hx
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 26-04-2017

Gepost: 12 oktober 2017 02:20 PM
  [ # 13 ]

Het start/loop ‘probleem’ is nog niet getraceerd, maar we blijven hopen.. De opmerking over verzuipen is hier niet aan de hand, want je ruikt geen bezine en ook geen ‘zwarte walm’ als hij aanslaat.
Een ander vraagstuk:
J.l.  mei is de complete uitlaat vervangen, alle delen, buizen en de drie dempers. Hij blijft echter een zwaar geluid houden, dat geeft vriend en vijand aan. Maar alle verbindingen zijn potdicht en de vraag is dan of het dan in de kwaliteit van de dempers kan zitten.
De eerste demper is een “Walker’ en dat schijnt een goed merk te zijn, de andere weet ik zo niiet.
Volgens kwikfit is n optie om alles vanaf het begin te vervangen
wederom de vraag of jullie hier ervaring/advies in hebben?

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 12 oktober 2017 02:57 PM
  [ # 14 ]

Walker is volgens wat ik heb gehoord geen topmerk, maar ik heb er zelf geen ervaring mee. Er stond laatst een originele BX-uitlaat op de Citroën Marktplaats op Facebook, misschien kun je die er eventueel onder hangen?

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 12 oktober 2017 03:10 PM
  [ # 15 ]

Wat eventuele zou kunnen, dat de uitlaat te strak opgehangen is,  als ze de uitlaat zo hebben gemonteerd, dat je hem naar het bevestigingspunt van de auto rubbers moet toe trekken, dan gaat de uitlaatresoneren,  of kijk even of rubbers niet scheefhangend of uitgerekt zijn een kant op, of anders op de brug, de rubbers los maken, en kijken, of de uitlaat, bij bevestigings punt blijft,

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook