2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
Nieuwe eigenaar van mooie c6 v6 2.7hdi
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 20 oktober 2017 03:00 PM
  [ # 16 ]

Benieuwd welke keerring je bedoelt?
Aan de bak zijde betekent het dat er olie uit het differentieel loopt en wat er uit komt moet je ook weer aanvullen. Ik vrees uit je verhaal dat die olie uit de automaat komt. Dat betekent bijvullen, anders sta je stil.
En de oorzaak? misschien keerring 3121 63? Dat zou meevallen: aandrijfas er uit, keerring vervangen en aandrijfas weer terugzetten en olie aanvullen.
En goed kijken of je de oorzaak kan vinden waarom die keerring is gaan lekken.

Het zou kunnen dat men een fuselages heeft vervangen en daarbij de aandrijfas eruit heeft getrokken en niet heeft opgelet bij het terugzetten.
Er zijn niet zo gek veel bedrijven in NL die weten hoe een C6 in elkaar zit. Met name veel dealers hebben er te weinig ervaring mee.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Michael simons
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 71
Geregistreerd: 18-03-2014

Gepost: 20 oktober 2017 04:19 PM
  [ # 17 ]

Hallo beste ,
De keering lv van de aandrijfass die de automaat in gaat van het wiel naar de bak.
Daar langs drupt hij stilletjes als hij warm is.
De bak is volgens de vorige eigenaar vervangen geweest 50 000km geleden.
Dus waarschijnlijk zal die as met de montage de keering wat hebben beschadigt.
Vandaar de lek nu.
Natuurlijk als de beide keeringen vervangen zijn dan vul ik de bak en laat hem dan nog spoelen bij onze vrienden.
Dus dat zou goed moeten komen , maandag zou alles binnen moeten zijn buiten die buis bij het linker voor wiel.
Wat voor functie heeft die koelvloeistof buis komt die van de radiateur naar ergens of want ik kon dat niet zien ?

Groetjes Michael

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 20 oktober 2017 05:07 PM
  [ # 18 ]

Als je toch naar GJO gaat zou je ook de EGR kleppen kunnen afblinden. Lees in dit forum maar wat dat betekent. Bij GJO is dat een “standaard operatie” voor drie keer niks.

Hier zie je het EGR systeem. Afblinden gebeurt door het vervangen van de twee pakkingen nr 10 door blindplaatjes. De koelertjes zijn nr 1 en nr 2.

Het koelsysteem ziet er zo uit:


Als je toch afblindt zijn de koelertjes niet meer nodig. Je zou dan slang nr 5 direct kunnen verbinden met slang nr 6.
Je hebt dan die dure roestpijp niet meer nodig. Dat bespaart je ook heel veel werk.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Michael simons
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 71
Geregistreerd: 18-03-2014

Gepost: 20 oktober 2017 06:07 PM
  [ # 19 ]

Dankjewel voor dat te zeggen Smile
Ik wilde sowieso de egr laten weg schrijven omdat die veel problemen geven.
Maar als ik deze af bind geeft dit dan storing of gwn niks Smile
Dat van slang 5 naar 6 ga ik eens bezien want ik vind dat idee in combinatie met die egr een goed idee.
Dankjewel voor de info

Nog 1 vraag kan dat als je koud start er eventjes 5 sec een lichte getikt is ik vermoed de klepstotertjes is dit bekent bij de 2.7HDI
Groetjes Michael

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 20 oktober 2017 06:11 PM
  [ # 20 ]

Afblinden is zeer effectief, want het werkt ook bij lekke kleppen.
Softwarematig geeft dat 0 storingen, is mijn ervaring.
Softwarematig de EGR functie uitschakelen helpt niet tegen lekke kleppen.

Tikjes bij koude start zou klepstoters kunnen zijn. Niks aan doen, zou ik zeggen.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Michael simons
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 71
Geregistreerd: 18-03-2014

Gepost: 20 oktober 2017 06:14 PM
  [ # 21 ]

Ow oké dankjewel Smile
Ik zal die egr dan is afbinden volgende week die eraan komt en die slang eens fixen dat die buis weg kan Smile
Die stoters als dat erger word vervang ik ze met de distributie wissel en de waterpomp.
Ik hou jullie nog up to date, men spullen liggen maandag klaar die buis heb ik nog niet besteld dus komt goed uit Smile
Groetjes

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 20 oktober 2017 08:08 PM
  [ # 22 ]
JanSr schreef:

De koelertjes zijn nr 1 en nr 2.

Dat zijn geen koelers maar warmtewisselaars. Zo staat dat ook in de afbeelding in de stuklijst. Ze hebben een hele andere functie als een koeler; namelijk warmte tussen twee systemen uitwisselen in plaats van warmte afvoeren. Dat is de functie van een koeler.

Waarom doet Citroën dat? Zo’n HDI is een heel efficiënte motor die zonder hulp nauwelijks op bedrijfstemperatuur komt. Om dat te voorkomen zijn die twee warmtewisselaars: het hete uitlaatgas wordt gebruikt om de koelvloeistof (en dus het motorblok) op temperatuur te brengen.

Als je die twee warmtewisselaars weg laat dan blijft het blok te lang te koud met daardoor overmatige slijtage.
Dit filmpje legt de werking uit aan de hand van een VAG aggregaat:

https://www.citroen-forum.nl/?URL=https://www.youtube.com/watch?v=nNendiDFzSM

Het principe is hetzelfde voor de PSA blokken.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 21 oktober 2017 10:15 AM
  [ # 23 ]

Warmtewisselaars zijn dingen die warmte overbrengen van het ene medium naar het andere. In diverse toepassingen en vakgebieden worden ze anders genoemd zoals koeler of radiator.
De koelertjes (warmtewisselaars) in het EGR circuit brengen warmte over van het uitlaatgas naar de koelvloeistof.
Dat gebeurt uiteraard alleen als de EGR kleppen niet dicht staan, want anders stroomt er geen uitlaatgas door de warmtewisselaar (koeler).

Dat uitlaatgas wil je een stuk afkoelen voor het de inlaat ingaat, al was het alleen al omdat de bedoeling van het EGR systeem is om de verbrandingstemperatuur naar beneden te brengen. Ook minder zuurstof is een belangrijk doel, zodat minder NOx kan worden gevormd.
De bedoeling van de koelertjes (warmtewisselaars) is dus NIET om de koelvloeistof op te warmen.

Als je de EGR kleppen afblindt stroomt er dus nooit meer uitlaatgas door die koelertjes. Je zou ze gewoon kunnen weglaten.
Laten zitten is simpeler, omdat je er slecht bij kan.
Maar wat wel kan is de koelwaterleiding kortsluiten. Ik ben daar nooit aan toe gekomen omdat mijn rotte leiding al vervangen was voor ik op het idee kwam om die EGR kleppen af te blinden. Met die afgeblinde kleppen heb ik vele kilometers volkomen storingsvrij gereden, met meer vermogen, minder verbruik, en zonder ernstige vervuiling in het inlaatkanaal.

Mijn C6 was precies even snel op temperatuur als zonder afblinden. Van huis op weg naar de snelweg gebeurde dat bij een bosje langs de weg. Je ziet de temperatuurmeter stijgen tot het normale niveau en daar blijft het. Ik heb dat een tijdje gevolgd omdat ik wilde weten hoe de boel zich zou gedragen na die ingreep.

Tsja, en dan dat filmpje. Dat gaat over een BENZINE motor en het laat zien hoe zo’n ding snel wordt opgewarmd. Voornamelijk door het uitlaatspruitstuk in de cilinderkop te integreren en het koelwater te laten opwarmen door de uitlaatgassen. Totaal ander verhaal

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Michael simons
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 71
Geregistreerd: 18-03-2014

Gepost: 21 oktober 2017 10:39 AM
  [ # 24 ]

Ik dacht dat principe ook eigenlijk dat die egr koelers de uitlaat gassen juist wat afkoelen zodat als de egr klep open gaat er wat koudere gassen terug de motor in gingen en zo voor de verbrandings temperatuur naar beneden te halen.

Ik ga die leiding dan niet bestellen en die egr weghalen met die koelers zodat die niks meer betekenen
Al een maar gewicht dus ik ga het zo maken dat alles afgesloten is en heel de egr weg is.

Dankjewel voor de reactie
Aankomende week ga ik de spullen plaatsen op de c6 en dan de operatie uitvoeren aan de egr.

Groetjes Michael

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 21 oktober 2017 10:53 AM
  [ # 25 ]

Dat zou ik nou weer niet doen, want dan verspeel je je APK

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Michael simons
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 71
Geregistreerd: 18-03-2014

Gepost: 21 oktober 2017 11:49 AM
  [ # 26 ]

Ik denk niet dat ze wat op de keur in belgie gaan zien omdat ze roet meten alleen.
En er een grote kap overeen zit.
Het roetfilter blijft zitten dus dat zou het zelfde zijn als alleen de egr afbinden.
Maar dan laat ik de egr wegschrijven dat er ook geen fouten in zitten dan Wink

Graag hoor ik je mening natuurlijk ook Smile zodat ik ook een andere opinie hoor

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 21 oktober 2017 11:52 AM
  [ # 27 ]

Nogmaals: de EGR softwarematig uitzetten helpt alleen als de kleppen niet lekken. Blindplaatjes ertussen helpen definitief.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Michael simons
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 71
Geregistreerd: 18-03-2014

Gepost: 21 oktober 2017 11:56 AM
  [ # 28 ]

Jan ik bedoelde als ik de egr gwn weg haal en die koelers.
De metalen buizen naar de inlaat van de egr aanpassen dat daar stoppen van gemaakt worden dus zodat die allemaal weg zijn en aan de uitlaat spruitstukken ook dat afdoppen en al die rotzooi eraf en software matige beide egr kleppen weg schrijven voor fout meldingen te mijden.

Sorry voor men vage uitleg misschien dat je nu snapt wat ik wil bedoelen.
Groetjes

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 21 oktober 2017 12:08 PM
  [ # 29 ]

Kan allemaal. Maar in NL zou je van de weg worden gehaald bij de eerste de beste. Ook als Belg.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Michael simons
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 71
Geregistreerd: 18-03-2014

Gepost: 21 oktober 2017 12:20 PM
  [ # 30 ]

? Ik snap effe niet wat je bedoelt.
Als je je egr af bind halen ze niet van de weg en als je het verwijdert wel ?
Bedoel je bij een controle?
Groetjes

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook