4 van de 4
« Eerste  < Vorige 2 3 4
   
ID-motor in traction
camionnette
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 02-09-2017

- ID/DS Dsuper 1970 met 5 bak
- Traction Avant 11BN Camionnette 1954
Gepost: 25 augustus 2018 11:33 PM
  [ # 46 ]

Ik bedoel dat ik denk dat de nieuwe plaat dikker is dan een eerste montage plaat.
Als dan het vliegwiel niet wordt afgedraaid zullen de drukvngers beduidend lager komen te zitten en kun je waarschijnlijk de koppeling niet helemaal meer los drukken.
Het werkplaatshandboek telt met 17,85mm dikte onder de drukplaat en als ik de nieuwe plaat op het vliegwiel leg is er maar ca 16,6mm. Daar leid ik uit af dat de nieuwe plaat ca 1mm dikker is dan de fabriek aangeeft.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 25 augustus 2018 11:39 PM
  [ # 47 ]
Han S schreef:

Kijk in het topic van Penny Lane naar wat er kan misgaan met een niet goede druklager.

Dat topic staat in het DS-gedeelte. Of je klikt gewoon hier.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
camionnette
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 02-09-2017

- ID/DS Dsuper 1970 met 5 bak
- Traction Avant 11BN Camionnette 1954
Gepost: 26 augustus 2018 12:05 AM
  [ # 48 ]

In de onderdelenvoorziening van de traction is het t zelfde verhaal: veel namaak onderdelen zijn kwalitatief slecht.
Vooral rubber delen.
Veel van de nieuwe aanmaak onderdelen willen ook gewoon niet goed passen…..

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4862
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 26 augustus 2018 02:04 AM
  [ # 49 ]

Ik zou nog ff niet meteen een vliegwiel gaan afdraaien, maar eerst meer onderzoek doen.

Ons alles superbeun Waterman (moderator alhier) kan je mogelijk meer vertellen, want die weet belachelijk veel over de DS.

En hij is hier niet de enige met heel veel kennis. Wacht maar even en er gaan mensen reageren die je precies kunnen vertellen wat wijsheid is.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4862
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 26 augustus 2018 07:40 PM
  [ # 50 ]

Dus niet, maar wat niet is kan nog komen, zei mijn opoe altijd.

Wat je zou kunnen doen is het volgende: haal het vliegwiel er af, leg het plat neer, leg de koppelingsplaat op het vliegwiel en daarop de drukgroep.

Meet even de ruimte op tussen het pasvlak van het vliegwiel en dat van de drukgroep en laat even weten hoeveel dat is.

Profiel  
 
camionnette
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 02-09-2017

- ID/DS Dsuper 1970 met 5 bak
- Traction Avant 11BN Camionnette 1954
Gepost: 26 augustus 2018 08:14 PM
  [ # 51 ]

Han,
Ik heb dat even geprobeerd te meten, welliswaar met het vliegwiel nog aan de motor.
Is een beetje lastig. Ik heb door de bevestigingsgaten van de drukgroep heen gemeten. Daarna de dikte van het pasvlak van de drukgroep eraf trekken. Ik kom dan op ca 5mm.
Met andere woorden: als ik de drukgroep vast zou draaien moet ik hem 5 mm naar het vliegwiel drukken.
Heb je daar wat aan?

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4862
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 26 augustus 2018 08:27 PM
  [ # 52 ]

Dat lijkt me niet abnormaal veel. Bij mijn MX5 was het rond 4 mm met de nieuwe plaat en drukgroep. Heb je een diafragmaveer? Of is het een drukgroep met vingers en gewone veren?

De drukgroep moet de plaat wel stevig tegen het vliegwiel aan drukken, maar ik weet niet hoeveel de afstand moet zijn bij een DS.

Maar hier zitten veel mensen die dat ongetwijfeld weten.

Profiel  
 
camionnette
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 02-09-2017

- ID/DS Dsuper 1970 met 5 bak
- Traction Avant 11BN Camionnette 1954
Gepost: 26 augustus 2018 08:37 PM
  [ # 53 ]

het is een drukgroep met drie vingers.
De beschikbare diepte IN het vliegwiel is ca 26,5mm.
Als ik daar de 17,85mm aftrek (die in het wplhb staat) kom ik op 8,7mm.
De nieuwe plaat is ca 9,5mm dik.
Ik heb al geprobeerd de boel “gewoon” te monteren, maar dan is er vrijwel geen ruimte meer om de vingers nog in te duwen.
Dan zou ik niet kunnen ontkoppelen…...

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4862
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 26 augustus 2018 08:47 PM
  [ # 54 ]

Maar die vingers druk je niet even in met de hand hoor.

Ik ben benieuwd wat anderen er over te melden hebben. Yuri, Egbert, Boogaard, kom op, Oscar?

Profiel  
 
j.witkop
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 681
Geregistreerd: 31-05-2005

Gepost: 26 augustus 2018 10:46 PM
  [ # 55 ]

Bij mijn DS met 3 vingerige drukgroep had ik ook iets van 5 mm, nooit iets abnormaals gemerkt in de vele jaren erna

Profiel  
 
Gepost: 27 augustus 2018 07:53 AM
  [ # 56 ]

Omdat stomme vragen niet bestaan, heb je een koppelingsplaat voor een ID-motor of voor een Traction motor gekocht?

Profiel  
 
camionnette
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 02-09-2017

- ID/DS Dsuper 1970 met 5 bak
- Traction Avant 11BN Camionnette 1954
Gepost: 27 augustus 2018 09:11 PM
  [ # 57 ]

Het is een ID koppelingsplaat.
De tractionplaat past niet op de prise-as van de 4bak.

Ik heb de leverancier gebeld en de plaat is inderdaad dikker. En de beste oplossing is inderdaad het vliegwiel 1mm afdraaien.

De drukgroep blijkt ook niet helemaal “fris” meer. Als ik hem op druk breng volgens het werkplaatshandboek, dan hebben de vingers behoorlijk hoogteverschillen.
Misschien beter om een andere drukgroep te regelen.
Wordt vervolgd

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4862
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 27 augustus 2018 09:46 PM
  [ # 58 ]

Het vliegwiel afdraaien zou ik zeker niet doen, dan liever een andere plaat.

Overigens heb ik altijd met de plaat ook de drukgroep vervangen, plus het druklager en het toplagertje. Het is een flinke klauw werk en je wilt het liever niet nog een keer doen omdat je te zuinig was.

Ik zou als uiterste noodzaak een plaat van een mm maken en deze tussen de drukgroep en het vliegwiel monteren.

Profiel  
 
 
4 van de 4
« Eerste  < Vorige 2 3 4
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook