Olie lekkage CITROEN C4 Picasso I 1.6 VTI 120
qanuk
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 19-10-2017

Gepost: 19 oktober 2017 02:37 PM

Goedemiddag,

Ik heb een C4 Picasso en deze lekte enigszins olie aan de kant van de waterpomp. Dit was niet heel schokkend 1 liter op de 3000 km. Echter nu is in een tijdsbestek van drie weken het zo gaan lekken dat het er uitstroomt.
Mijn eerste gedachte krukaskeerring. Dit ben ik gaan controleren. Nu blijkt dat deze helemaal droog is.
Ik zie dat er veel olie drupt achter de waterpomp. Daar is het zichtbaar, wil niet zeggen dat het er vandaan komt.
Heeft er iemand een idee of ervaring met zo’n zelfde euvel. Volgens mij kan het waterpomhuis geen olie lekken. Wat zit daar achter moet dus ergen onder het luchtfilterhuis vandaan komen.
Ik hoop dat iemand kan helpen.
Met vriendelijke groet,
Gert

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 19 oktober 2017 02:55 PM
  [ # 1 ]

Gokje, maar: warmtewisselaar? Geen idee waar die zit maar mijn ouders hebben met een Xsara Picasso daar wel eens een lek gehad waardoor de auto er 2,5 liter olie uitspuugde in 5 minuten tijd.

Die warmtewisselaar gebruikt het koelwater om de olie sneller op te warmen. Dat zou betekeken dat er in de buurt van je waterpomp een oliekanaaltje loopt.

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 19 oktober 2017 03:10 PM
  [ # 2 ]

Volgens mij zag ik laats ook zoiets voor bij komen, dit is toch met een keting???  Die had dat de spanner van de keting los zat, links op het blok, liep ook overde waterpomp, die geen olie bevat,

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 19 oktober 2017 04:04 PM
  [ # 3 ]

https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/234771

Hier dus.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 19 oktober 2017 05:12 PM
  [ # 4 ]

Helemaal top René, hopelijk kijkt ie ook nog zijn bericht terug, voor dat z,n blok in puin ligt,

Profiel  
 
qanuk
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 19-10-2017

Gepost: 19 oktober 2017 08:12 PM
  [ # 5 ]

Dag Allemaal,

Ik ben eruit. Mede dank zij jullie hulp. Met name Beremans en Rene gaven mij de juiste richting. Het was inderdaad de bout die de distributieketting spanner vast zet. Die loopt van buiten naar binnen.

Deze aangedraaid, hooguit 3 a 4 mm en daarna gestart. Liep het er eerst met bakken uit, blijft het nu droog.
Ik houdt het in de gaten.
Zal een update geven als hij droog blijft.
Allemaal bedankt

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 20 oktober 2017 08:27 AM
  [ # 6 ]
qanuk schreef:

1 liter op de 3000 km.

Lijkt mij overigens niet het gevolg van de lekkage, dit is ongeveer het gemiddeld olieverbruik van dit type motor.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
qanuk
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 19-10-2017

Gepost: 20 oktober 2017 10:45 AM
  [ # 7 ]

Ik denk inderdaad dat het een combi is tussen wat lekkage en het normale olieverbruik. Uit alle berichten die ik heb gelezen is dit redelijk normaal verbruik. Als het daar maar bij blijft. Nogmaals bedankt voor het meedenken.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook