1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Nog een break in opbouw
olga
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 18-10-2011

Gepost: 21 oktober 2017 05:46 PM

Elders op dit forum kun je de avonturen volgen van Douwe Wytske en Idealist met hun break. Ik vrees dat ik als derde in ongeveer dezelfde fase zit als beide heren. Vorig jaar deze break 21F met veel werk gekocht en intussen is het laswerk achter de rug. Veel werk aan bodem en longerons gehad, maar alles ziet er weer strak uit.
Na het restaureren van de dakrand (pffff wat een klus) heb ik begin deze week het dak in de dakrand geschoven en helemaal vastgeschroefd. Tot mijn grote genoegen was de pasvorm rondom helemaal perfect. Alle buitenranden van de dakrand heb ik vervangen door nieuwe en de hele voorste dakrand tussen de A stijlen heb ik eruit geslepen en vervangen door een goede donor..  Komende week maak ik het dak strak en spuit het in de epoxy primer. Het dak spuit ik dan op een later tijdstip en na mijn verhuizing in de juiste kleur.

Ik las vanmorgen een reactie van Idealist over het aanbrengen van de dakbekleding. Dat roept bij mij een aantal vragen op:
- Bij mijn break ontbrak het rubber tussen het dak en de achterste boog van het chassis. Ik heb geen idee hoe dit rubber eruit ziet en waar het te koop is. Ook de genoemde ventiel functie ontgaat mij.
- Is het aan te bevelen om het dak te “ontdreunen” alvorens de bekleding in te lijmen. En welk materiaal gebruik ik dan?
- Welke dakbekleding heeft Idealist gebruikt en waar gekocht?
- Welke lijm gebruiken, kwasten of spuitbus? En werken vanuit het midden van het dak naar de zijkanten?

Als het dak klaar is ga ik verder met het schoonmaken van de grijze portierrubbers en het plaatsen van de rubbers in de nieuw aangebrachte ijzeren profielen. Na lezing van de ervaringen van anderen denk ik de rubbers tegelijk met de portieren in te passen. En dan pas definitief af te kitten.

Hierbij een foto van het pas gemonteerde dak.

Afbeelding Bijlagen
dak.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Rinus

Profiel  
 
douwewytske
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 193
Geregistreerd: 16-01-2016

Gepost: 21 oktober 2017 09:48 PM
  [ # 1 ]

Ja, leuk te constateren dat er in ieder geval drie break’s worden gered.
Wat jou specifieke vragen betreft kan ik je niet helpen maar volg het met veel interesse. Mijn oorspronkelijke dak was flink roestig aan de voorrand maar daar heb ik ondertussen een harde donor voor.
De dakrand was onaangetast dus daar had ik weinig werk van. Het dak zal waarschijnlijk in het voorjaar gespoten worden waarna ik dezelfde uitdagingen krijg. Ben benieuwd dus!
Het lijkt me in ieder geval handig om eerst het dak te laten spuiten, daarna de imperial te monteren om zo het dak op de kop neer te kunnen leggen. Dan de binnenbekleding, eventueel met anti dreun?, erop plakken en dan het dak monteren. Heb al een nieuw dakrubber liggen maar vraag me ook af of dit voldoende dicht is of dat er nog gekit moet worden.

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 22 oktober 2017 11:48 AM
  [ # 2 ]

Heren, zie mijn update voor een aantal antwoorden.

Antidreun heb ik met Duralay ondertapijt van rubber gedaan. Heel dun (compact) en een zeer hoog gewicht per m2. Daarmee zeer trilling en geluiddempend. Ik heb de alulaag eraf gehaald om zeker te weten dat ik icm lijm de beste hechting heb. ScotchWeld 10 van 3M.

Foamrubber: zie foto. Moet er echt wel tussen hoor! Anders gaat je dak fluiten =denk ik en kruipt het ongedierte zo naar binnen. Als het er nietzit, is het dak er blijkbaar ooit al af geweest. Interessante vaststelling. De mijne zat nog in het originele rubber en kit die af fabriek in ‘74 werd gebruikt. Dankzij het vochtige klimaat waarin mijn break heeft mogen dienen, is dat rubber perfect gebleven i.t.t. de ‘harde Zuid-Franse auto’s waarvan de dakrand altijd gaar is omdat het rubber vergaat! Mijn dakrand was dus geheel roestvrij en dat scheelde veel werk. Foamrubber dakboog: ventiel. Ventileren: betekent dat er net zo makkelijk lucht de auto IN kan als UIT. Net als bij huizen zijn aan- en afvoer vaak niet in balans met alle problemen van dien. Dat rubber laat de lucht in 1 richting door bij overdruk. Andersom kan er niks naar binnen. Veel (latere) auto’s hebben dit in de C-stijl of kofferruimte ingebouwd zitten. Vaak met lelijke roosters, zo niet bij de godin!

Gisteren was ik bij de cursus plaatwerken van Stichting DS-TT. Ter verdere lering en vermaak. Erg leuk, leerzaam (Ron heft zeer veel praktijkervaring) en uitermate goede catering! Hier werd bevestigd dat de beste oplossing is datje een nieuw rubber gebruikt, deze deels afsnijdt (bovenzijde) en daarna rondom afkit met de juiste kit. Mijn naburige DS-specialist legt het dak rondom op steunrubbers en kit hem dan geheel rondom af. Hij heeft er veel ervaring mee en kan dat heel netjes. Hij komt dat bij mij thuis doen. Dan laat ik hem er meteen de nieuwe gelaagde voorruit in zetten, omdat zo’n klus domweg ervaring en dus vlieguren vraagt.

En oja, laat je dak ook aan de onderzijde goed schoonmaken en in de 2K spuiten. Op 2K kun je namelijk goed lijmen. Andere lakken lossen op in de lijm…

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 22 oktober 2017 05:11 PM
  [ # 3 ]

Oja, hemelbekleding dus (ook) bij CitroClassique/ CitroToon gekocht. Het walhallah op het gebied van allerhande bekledingszaken voor je DS.

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 22 oktober 2017 06:44 PM
  [ # 4 ]

Heb nog zo’n heel goed metalen dak liggen, met roofrek en al.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7520
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 24 oktober 2017 01:40 PM
  [ # 5 ]

Ik moest ooit een stukje binnenbekleding voor het dak hebben en toen kreeg ik stof op foam toegestuurd door een bedrijf dat stelde dat ze toch echt alles origineel of goed lijkend hadden. Sad In mijn 23 Break zat van origine een soort vinylbehang op het dak. Dat nooit meer ergens tegengekomen, ook niet bij de specialisten.

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 25 oktober 2017 08:55 AM
  [ # 6 ]

Ja, datstof op foam (is eigenlijk gewoon Pallas materiaal) heb ik ook op mn andere break zitten. Lang niet zo mooi en niet origineel. Zie mijn project IDylle: datvinylspul wordt dus gewoon nog gemaakt. CitroToon, Borculo. Heeft ie al jaren hoor!

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
olga
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 18-10-2011

Gepost: 25 oktober 2017 10:22 AM
  [ # 7 ]

Inmiddels weet ik welk rubber tussen achtertraverse en dak wordt bedoeld. Dat rubber is gedurende zijn hele leven uit zicht en komt alleen te voorschijn als je het dak demonteert. En dat is geen dagelijkse klus he. Chyparse heeft het en ook Tom Verheyden in België. Ik woon pal aan de Belgische grens en dan is Tom Verheyden relatief dichtbij voor mij. Ik zag op zijn website dat hij ook de grijze rubber randjes van de parkeerlichten van een break, kan leveren. Vaak zijn die vergaan of groezelig. Voor een paar euro heb je dan weer frisse parkeerlampjes op je achterklep.

Ik ben de afgelopen dagen op internet op zoek geweest naar methoden om de dakbekleding te lijmen. Een methode gaat uit van het plaatsen van een dikke viltstiftlijn in het midden van het dak van voormidden naar achtermidden. Dezelfde lijn teken je dan op het midden van de achterkant van de dakbekleding. Je lijmt dan als eerste de middenstrook van de bekleding op het dak en vervolgens de beide dakhelften naar links en naar rechts. En dan uitrollen met een rollertje.

Ik voel er veel voor om mijn dak te voorzien van het dempingsmateriaal zoals Idealist beschreef. Het valt me op hoe geweldig het dak dreunt en resoneert als ik er met mijn schuurmachine op ga.  Na het ontdreunen plaats ik dan het originele vinyl.

Rinus

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 25 oktober 2017 10:05 PM
  [ # 8 ]

Betaal dan niet te veel voor dat foamrubber op de daktraverse want het is een heel universeel profiel dat je op de rol vaak op autobeurzen ziet. Ik denk dat het portierrubber van mijn wijlen Peugeots 204 en 504 ook hetzelfde profiel heeft. Dat kostbij het clubmagazijn ook niet veel. Peugeot-prijzen he! Du moment dat er ‘DS’ aan hangt gaan de prijzen tig x over de kop…

Je beschrijving van het lijmen van de hemel is zoals ik het heb gedaan (en zelf had bedacht), zie mijn reportage. Wel adviseer ik om het achterste deel, na de verhoging in het dak als laatste apart te lijmen, als je de rest al naarweerszijden hebt vastgezet. Die middenlijn is niet zo spannend, het gaat met name om je oprol- en uitrolstrategie!

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
olga
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 18-10-2011

Gepost: 27 oktober 2017 03:42 PM
  [ # 9 ]

Ik dacht dus helemaal klaar te zijn met het laswerk aan de break. Totdat mijn oog vanmorgen viel op de regengootjes links en rechts. Een vorige eigenaar heeft deze gootjes en het plaatwerk onder de achterramen, vervangen door nieuw plaatwerk en dat is nog steeds roestvrij. Maar de twee steuntjes waar de bovenkanten van de achterschermen tegen rusten, ontbreken helemaal. Bij demontage van de auto, eind vorig jaar, heb ik dit probleempje naar achteren geschoven….dat komt wel.
Nu ik echter bezig ben met het afwerken van het plaatwerk, moeten deze steuntjes dus gemaakt worden en geplaatst. Het maken van deze steuntjes is geen probleem, maar ik heb advies nodig betreffende de juiste plaatsing van deze steuntjes op de regengoten.
Mijn vraag is tweeledig: hoe lang en hoog zijn deze steuntjes en op hoeveel millimeter afstand van het plaatwerk moeten ze geplaatst worden.
Op bijgaande foto zie je de situatie zoals het nu is, dus zonder die steuntjes. Het rode bibbercirkeltje geeft de plek aan waar de steunen moeten zitten.

Afbeelding Bijlagen
achterraam_links_2_met_cirkeltje.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Rinus

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 27 oktober 2017 07:02 PM
  [ # 10 ]

Niet geheel onbelangrijk… Ik heb ze overigens met polymeerkit gelijmd. Ze hoeven niet te dragen, alleen te steunen. Ik zal straks even foto’s maken (voor zover niet in mijn topic te vinden) en meten op welke afstand ze zitten. Ik heb die steuntjes bij CitroClasique gekocht, Zinkor. Daarna zwaar in de diverse laklagen gezet. Eerst gespoten daarna gelijmd. Mijn rijdende break als voorbeeld, voor dit soort details o zo handig!

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 27 oktober 2017 09:03 PM
  [ # 11 ]

Deze bedoel je:

Untitled by , on Flickr

Het achterste uiteinde van dit plaatje zit 2,5 cm voor het dwarsschotje aan de achterzijde van je wielkast.

Net als bij mijn andere break smeer ik hem straks gewoon helemaal af met polymeerkit. Is op mijn andere break ook, beschadigt niet en roest daarom niet.

Overigens was mijn regengoot te kort, ik plak dat laatste stuk gewoon dicht meteen stuk kunststof en polymeerkit.
Ik heb trouwens ook ontdekt dat de voorste binnenschermen (van flexibel ABS, in de kleur zwart) van een Mehari zich perfect lenen als anti-steenslag en modderkuip in een break. Kun je zo nieuw bestellen bij alle Mehari-webwinkels.

Weet je zeker dat het laswerk rondom de raamsponningen goed is gedaan, want in de achterste bochten zie ik nog wel een krokante rand. Ik heb deze geheel opnieuw moeten lassen:

Dit kwam eruit:

Untitled by , on Flickr

Nieuwe binnenbocht:

Untitled by , on Flickr

Nieuwe buitenbocht:

Untitled by , on Flickr

Monnikenwerk, maar leuk om te doen…

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
olga
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 18-10-2011

Gepost: 27 oktober 2017 09:22 PM
  [ # 12 ]

Bedankt voor deze foto’s. Een belangrijk detail heb je nog niet genoemd: de afstand in mm tussen dit plaatje en het plaatwerk onder het raam. Wil je die opmeten?
Overigens is dat uiterste bochtje niet zo krokant als op het eerste gezicht lijkt. Alleen de bovenste rand moet nog worden gelijkgeslepen.

Rinus

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 27 oktober 2017 09:35 PM
  [ # 13 ]

Aha, moeilijk te zien, vandaar mijn vraag.

Heb nog even gemeten: ze zijn om en nabij de 20 mm hoog en staan onder ca 60 graden, dus ook ca 20 mm van het plaatwerk af. Dat is voldoende, het gaaterom dat ze schuin staan. De bevestiging zit achter op de bumpersteun. Die driehoekjes zijn volgens mij om te voorkomen dat ze te veel wijken, hij ‘zakt’ zo richting plaatwerk, met de rubber dop op het scherm klem tegen de raamsponning.

Ik heb de beide (nog te restaureren) achterschermen al gepast, lopen superstrak langs de sponning (die foto vergeten te maken):

Untitled by , on Flickr

Untitled by , on Flickr

(die zwarte steunen zijn inmiddels grijs)

Succes!

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
olga
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 18-10-2011

Gepost: 27 oktober 2017 10:02 PM
  [ # 14 ]

Mooi….met deze informatie kan ik verder.
Het dak heb ik weer losgeschroefd. Ondersteund door twee geïmproviseerde schragen ben ik vandaag begonnen met strakmaken. Ik hoop morgen het dak in de epoxy te spuiten en volgende week in de 2K lak.
Het afwerken met Duralay en vinyl doe ik exact zoals door jou is gedaan.

Rinus

Profiel  
 
olga
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 18-10-2011

Gepost: 30 oktober 2017 06:48 PM
  [ # 15 ]

Het dak staat inmiddels in de primer en kan verder worden afgewerkt.
Gisteren dacht ik even de kabelboom naar achteren te inspecteren en wat nieuwe stekkertjes op de diverse draden te plaatsen. Bij het demonteren van de auto vorig jaar was eea misgegaan en daarom was die draadboom naar achteren het enige onderdeel dat ik had laten zitten met de bedoeling er later naar te kijken.
Zondag dus een 12 volt accu wisselend aangesloten op de voorste aansluitingen die aan de linkerkant het dashboard ingaan, geprobeerd om de corresponderende uiteinden te vinden. Wat een drama. Verschillende kabels leken onderbroken, draden braken zomaar af en vooral op de dakrand was flink gestoeid door een vorige eigenaar.
Dus vanmiddag die draadboom uit de auto gerukt en uitgespreid op de vloer. En toen besloten dat er een nieuwe boom wordt gemonteerd.
Ik heb de keuze uit twee: zelf doen en een paar dagen onder de pannen. Of kant en klaar kopen. Ik ben al wat op zoek geweest naar nieuwe bomen, maar kon in Nederland zo gauw niets vinden. Der Franzose in Duitsland levert cpt voor € 215. Ik schat dat materiaal voor het zelf produceren op € 75 a € 80 komt. Ik vind het wel leuk werk overigens.
Wie kan mij zeggen welke leverancier een draadboom voor een break kan leveren?

Afbeelding Bijlagen
kabelboom_achter.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Rinus

Profiel  
 
 
1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook