olie in radiator
yipster
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 04-04-2016

Gepost: 23 oktober 2017 05:51 PM

plm 2 maanden terug met mn ‘99 berlingo 1.4i sunroof en camperblok achterin eindelijk (na 2 motorwissels en nog wel meer reparaties) op vakantie geweest. ik hou van die auto want bv vw caddy mist dat dakje etc. peu petit werd me wel vaker vertelt door de echte campers op de bekende gratis camper plekken maar was pas de probleme. dat open hollandia sunroof (2e alweer) was heerlijk en op de mini porta potty ging ook best. water en olie was perfect onderweg. zigzag tolbaan ontwijkend met 30 graden naar het zuiden maar lion > marseille om op te schieten toch tolweg genomen met zeg 150km hr. in marseille uurtje in file gestaan en vanaf haven steil omhoog via crazy haarspeld bochten waar stadsbussen hun kont zijwaards kunnen rijden langs kust gereden zover het kon. half uurtje gestopt jeu de boule kijken, stukje terug gereden voor pizza en op een van op de zee uitziende parkings prima geslapen zonder nog naar de motor te kijken.

volgende dag ontbijtje, bed dichtgeklapt, stoelen recht en berlingo start niet. ook niet na 3 keer. motor kijken en oliepijl staat op minimum streepje. die olie zie ik dan terug in de radiator. nog eens olie bekeken maar superclean. geen mayo. maar de auto starte niet en zag mezelf al de bus naar het vliegveld nemen. nog 20 keer gestart en jawel, uche uche pruttel pruttel hij starte en liep weer. goed zelfs. durfde alleen geen gas te geven. citroen garage in marseille opgezocht op mobieltje, onderweg liter olie bijgevult en doorgereden want buiten de stad is het goedkoper en hij liep alsof er niets aan de hand was. rustig met 100 later 120 naar amsterdam terug gereden.

en nou? rijd alsof er niets aan de hand is. intussen 1000km erbij in nederland ook. maar ik snap het niet. koppakking? normaal zuigt olie bij afkoelen coolant in olie en maakt mayo? maar oil is clean. wat dan? cracked blok of kop? geen inlaatkoeling nog wateroliekoeling module dacht ik? olieresten is koelslangen laten is niet best meen ik, evt €10 alibaba oliedruk en temp metertje erin zetten wat op zich weer kan gaan lekken. mn monteur zegt rijd eerst eens flink door tot probleem duidelijker word. wel vieze cooling en schone oil verversen? iemand met advies welkom Smile

joop dresscher  

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 23 oktober 2017 06:37 PM
  [ # 1 ]

Zou me niet zoveel zorgen maken, olie in koelsysteem, komt wel meer voor, oké niet met liters gelijk, maar resten dat kan, pas als olie of koelvloeistof richting cilinder gaat, is het fout, je hebt dan, of heleboel rook, vd olie, of je motor is heel snel aan de kook,  weet niet hoe lang je olie er al in zat voor je de trip begon, maar als ie er al een tijdje in zat,  dan zit er al veel vocht in, ga je dan een berg beklimmen, dan wordt de motor door de beklimming zo heet, (dat hoort) dat alle vocht in de olie verdampt, en komt dan via inlaat zijde in de cilinders terecht, meschien dat ie daarom slechter starte de volgende ochtend, jammer genoeg lopen auto,s nog niet op water,  ja een waterstof auto, maar dat geld niet,  ja en toen was in eens je olie. Carter ook tot een minimum gekomen,  soms gebeurt het ook wel eens dat waneer je in een te hoge versnelling een berg opsleurt de koppaking gaat lekken vanaf een olie kanaal, sommige auto,s hebben een O-ring in de koppaking, die deze druk niet aan kunnen en dan gaan lekken tijdelijk natuurlijk,

Profiel  
 
yipster
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 04-04-2016

Gepost: 23 oktober 2017 06:48 PM
  [ # 2 ]

dank voor reactie en jajaja maar toch..
en zonnecellen moeten er ook nog op Smile

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 23 oktober 2017 09:13 PM
  [ # 3 ]

Bekend probleem bij de TU blokjes, de koppakking, forum staat er vol van geschreven.
Voor niet teveel geld zelf te repareren. Weekend doorwerken, koppakking, kleppendekselpakking, distributie, waterpomp en spanrol. Goed te doen met het blok in de auto, hydraulisch krikje, assteunen (rechter voorwiel verwijderen) , wat basic sleutels en een E14 dopsleutel, hoekverdraaiingsmeter (ca. 10 €), momentsleutel, en natuurlijk beetje sleutelervaring.
Als de motor niet heet is geweest hoeft de kop niet gevlakt te worden, vervang wel de klepseals ineens mee en de rekbouten van de kop.
Vroeger deed ik dat ook allemaal niet maar toch veel bijgeleerd….
Hier nog een oud draadje https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/164180
2 jaar geleden nog een keer gedaan, alles nieuw, 180€, weer 100000 km safe…. vergeet ik wel de olie, oliefilter en koelvloeistof te rekenen

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
yipster
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 04-04-2016

Gepost: 24 oktober 2017 08:00 PM
  [ # 4 ]

dank voor reactie,
nee dit 70k blok is niet heet geweest en bekend probleem dus
link gelezen maar 70 geweest en presteer zulks zelf niet meer
rijd weer perfect en uiterlijk niks te zien, snap het nog niet
maar zal net iets teveel gevraagd zijn van blokje denk ik..
binnenkort mn monteur vragen ‘m 100.000 km safe te krijgen Smile

denk dat dit de problem was
soms gebeurt het ook wel eens dat waneer je in een te hoge versnelling een berg opsleurt de koppaking gaat lekken vanaf een olie kanaal, sommige auto,s hebben een O-ring in de koppaking, die deze druk niet aan kunnen en dan gaan lekken tijdelijk natuurlijk

jaja

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 24 oktober 2017 09:27 PM
  [ # 5 ]

Dat laatste had ik met mijn saxo 1.1

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 25 oktober 2017 04:39 AM
  [ # 6 ]

Of het de druk niet aankunnen is dat durf ik niet zeggen, volgens mij dient die o-ring als veiligheidsklepje, als de druk te groot is lost hij langs daar.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook