2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
Citroën XM Break 2.5TD topic
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1178
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 31 oktober 2017 09:41 PM
  [ # 16 ]

Je moet wel snel zijn, hij krijgt nou een opmerking van beheer dat deze advertentie er niet thuishoort, ik sla zijn naam en tel. nr. wel even voor je op.

Profiel  
 
Eise
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 26-06-2016

Gepost: 01 november 2017 09:51 AM
  [ # 17 ]

Heel erg bedankt, maar ik begin steeds meer op internet te lezen en volgens mij kan het gewoon niet anders dat hij lek is. Andere oorzaken voor de druk zijn er eigenlijk gewoon niet. Ik had erg gehoopt dat er misschien nog een andere oorzaak van het druk opbouwen kon zijn, maar ik begin het inmiddels te accepteren. Nou moeten er sws nog wat dingen gebeuren aan de auto dus dan kan ik die ook nog wel meepakken.
Je moet altijd nog ff wachten na het voorgloeien, anders start hij niet goed. Dus de gloeibougies vervang ik ook gelijk mee.
De multiriem maakt ongelofelijk veel herrie bij een koude motor stationair, je kunt de spanrol ook helemaal zien schudden. Daar moet ook nog even een oplossing voor komen, ik denk zelf dat de riem misschien te lang is of een wiel of de spanrol is niet goed.

Nou heb ik verder nog wel wat meer vragen, de auto trilt tussen de 100 en de 130km per uur. Zijn dat de banden, of een lager ofzo?
Als je wat harder rijdt en stevig remt gaan de remmen heel veel herrie maken en gaat de auto trillen.

Na het starten zakt altijd de achterkant naar beneden en geeft hij een waarschuwing van te weinig druk in het lhmsysteem, hij komt dan langzaam omhoog en dan is het allemaal weer prima.

Heeft iemand tips

XM Break V6 12V Ambiance 1992

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 01 november 2017 09:57 AM
  [ # 18 ]

Mijn vermoeden was dat dat laatste de anti-inzakbol kan zijn, maar ik moet bekennen dat ik nog nooit zo’n ding heb aangeraakt. Kan iemand dat bevestigen (of ontkennen)?

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1178
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 01 november 2017 11:36 AM
  [ # 19 ]
Eise schreef:

Je moet altijd nog ff wachten na het voorgloeien, anders start hij niet goed. Dus de gloeibougies vervang ik ook gelijk mee.

Heeft die van mij ook terwijl ik nieuwe gloeibougies er in heb, paar tellen wachten nadat het gloeilampje is uitgegaan en dan start hij vlot.  Even nagloeien zogezegd. Nou is het vervangen van de gloeibougies niet zo vreselijk duur alleen moet er wel nog al wat los (expansietankje is het vervelendste). Dus als hij vlot start na even langer wachten zou ik zeggen, mooi zo laten.

Eise schreef:

De multiriem maakt ongelofelijk veel herrie bij een koude motor stationair, je kunt de spanrol ook helemaal zien schudden. Daar moet ook nog even een oplossing voor komen, ik denk zelf dat de riem misschien te lang is of een wiel of de spanrol is niet goed.

Ook dit feestje heb ik gehad. Die riem klappert dan tegen het subframe aan. Check of de veer nog goed is en de spanrol goed vast zit en of er geen speling zit op de spanrollen (dit kun je alleen doen bij gedemonteerde riem), ik heb uiteindelijk een riem geplaatst van 1830 mm. Zie ook https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/228412. Het is een rotklus want je kunt er heel slecht bij. Je moet een inbus inkorten om de bovenste rol los te maken en ik heb een hele korte M10 bout vierkant gemaakt om de riem te spannen. Om de spanrol voldoende omhoog te krijgen heb ik met een oude riem en een hefboom het geheel omhoog getrokken, de hefboom steunend op het motorblok zodat ik de 4mm paspen er in kon drukken. Ik heb de poelie verwijderd bij het opnieuw monteren van de riem. Als je je mail adres stuurt via een pb kan ik je de originele (Franse) handleiding sturen.

Eise schreef:

Nou heb ik verder nog wel wat meer vragen, de auto trilt tussen de 100 en de 130km per uur. Zijn dat de banden, of een lager ofzo?

Ik gok op uitbalanceren van je banden.

Eise schreef:

Als je wat harder rijdt en stevig remt gaan de remmen heel veel herrie maken en gaat de auto trillen.

Zitten je remklauwen wel goed vast? Schijven krom? Blokjes gammel? Normaal is trillen kromme remschijven maar dat maakt niet zo veel lawaai.

Eise schreef:

Na het starten zakt altijd de achterkant naar beneden en geeft hij een waarschuwing van te weinig druk in het lhmsysteem, hij komt dan langzaam omhoog en dan is het allemaal weer prima.

Dit is normaal, je kunt op dat moment ook niet remmen dus zet hem op de handrem voor het starten. Volgens mij komt het doordat je anti zink klep opengaat wanneer er druk wordt opgebouwd. Het vullen van je anti zink klep en het goed op druk hebben van alle bollen kan het naar beneden vallen van de auto iets verminderen maar mijn ervaring is dat hij toch altijd ietsje zakt.

Ik wil je niet ontmoedigen maar geef je toch ongevraagd deze info, twee nieuwe radiateuren kosten toch gauw 275 euro, nieuwe spanveer, spanrollen en riem gaat ook richting de 300 euro (als je de spanrollen niet hoeft te vervangen scheelt dat een slok op een borrel, de riem kost 2 tientjes)

Als je toch de koppakking gaat vervangen (wat ik gelukkig nooit gedaan heb) Neem dan ook de distributie mee en zet je EGR klep dicht. Ik heb begrepen dat het blok er uit moet om de koppakking te vervangen, of dit daadwerkelijk zo is kan misschien iemand anders bevestigen. Multiriem is ook makkelijker te vervangen bij een uitgetakeld blok, eigenlijk is alles makkelijker als het blok er uit ligt want de ruimte onder de kap is wel heel beperkt

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1178
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 30 november 2017 12:08 PM
  [ # 20 ]

Eise, hoe staat het met je XM? Al een tijdje niets gehoord op het forum….

Profiel  
 
Eise
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 26-06-2016

Gepost: 30 november 2017 03:20 PM
  [ # 21 ]

O sorry, inderdaad.
Jij hebt een zeer goede tips gegeven en dan plaats ik ff niets. Dat is niet zo netjes, erg bedankt voor je vorige bericht.

Blok hoeft er volgens mij niet uit, ik weet inmiddels zeker dat de koppakking lek is aangezien hij nu ook een beetje witte rook begint te genereren. Ik heb inmiddels een plek gevonden met een brug waar ik kan sleutelen. Deze kerst ga ik ermee bezig,

En de schijven trokken telkens krom volgens de vorige eigenaar, dus dat is de oorzaak van het trillen. Had ik moeten noemen, maar wat de oorzaak daarvan is weet ik dus niet.

XM Break V6 12V Ambiance 1992

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1178
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 30 november 2017 09:06 PM
  [ # 22 ]

Je bent tot niets verplicht hoor Eise, ik was even nieuwsgierig.

Er zijn niet veel mensen met een topic over de XM 2.5TD. Hier op het forum is de 2.5TD geen populaire auto geloof ik vanwege het gebrek aan sleutelruimte en het schijnt dat deze auto bekend staat om problemen met de koppakking.

Zelf rijd ik met veel plezier in een 2.5TD en zou ik deze niet in willen ruilen voor een ander XM dieselmodel.

Veel succes met het vervangen van de koppakking, plaats je foto’s in je forum van de werkzaamheden? Ik (en misschien ook andere forummers) zou het leuk vinden!

Profiel  
 
vinnie
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 02-04-2006

Gepost: 30 november 2017 10:28 PM
  [ # 23 ]

Laat je cilinderkop afpersen voor je hem weer monteert, niet alleen koppakking vervangen en vlakken en weer inelkaar zetten. Echt af laten persen voorkomt teleurstellling achteraf..

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1178
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 24 december 2017 11:55 AM
  [ # 24 ]
Eise schreef:

Blok hoeft er volgens mij niet uit, ik weet inmiddels zeker dat de koppakking lek is aangezien hij nu ook een beetje witte rook begint te genereren. Ik heb inmiddels een plek gevonden met een brug waar ik kan sleutelen. Deze kerst ga ik ermee bezig

Succes met de klus! christmas

Profiel  
 
Eise
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 26-06-2016

Gepost: 22 januari 2018 11:52 PM
  [ # 25 ]


Zo zijn we na de kerst begonnen.


Diezelfde dag nog, eerst even de lokatie opgeruimd.


Na oud en nieuw weer opgepakt


Kop is eraf, diagnose koppakking lek bevestigd.


Weer bezig met alles in elkaar te zetten


Nog wat meer foto’s




We zijn er 4 en een halve dag mee aan het werk geweest maar niet vanaf heel vroeg, wel een beetje rustig aan. Er zit gelijk ook een nieuwe distributieriem en een nieuwe waterpomp op. Mijn vader wist er al erg veel van en daardoor was het niet heel ingewikkeld, alles ging gewoon goed los. Alleen het was even zoeken hoe je de EGR klep los moest maken maar achteraf was dat ook wel te doen. Ook is er een O-ring vervangen, waardoor hij nu weer iets meer vermogen zou moeten hebben. Al kwam ik niets te kort.
Brug zou in principe niet nodig zijn. Het was wel handig als je soms het even vanaf de andere kant wilde bekijken.
Auto doet t nu erg goed, bouwt geen druk meer op en geen witte rook meer. Ook is hij goed door de apk gekomen. Blijven nog wel wat dingen over om te doen, ik heb niet het idee dat een van de radiateurs lek is, ik zie alleen maar een beetje lhm liggen onder de auto en weet waar dan vandaan komt en is niet zorgelijk. Nu vooral even veel ermee rijden en in de toekomst weer verder aanpakken.

XM Break V6 12V Ambiance 1992

Profiel  
 
mbender
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007

- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Gepost: 23 januari 2018 08:51 AM
  [ # 26 ]

leuk topic om even te lezen en goed om te horen dat de XM weer na behoren werkt, blijf zo’n slagschip een pracht wagen vinden, veel plezier ermee

Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1178
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 24 januari 2018 10:03 PM
  [ # 27 ]

Goed bezig!!! Mooi dat het gelukt is, weer een 2.5TD break gered!

Ik zie trouwens dat er ook geen originele radiateur meer in zit, die is dus ook al eens vervangen. Je hebt de riem van de balans as toch ook wel meegenomen? En de EGR klepdichtgezet?

En hoe hebben jullie de riem gespannen? Vingerspitzengefuhl?

Als ik een nieuwe riem moet hebben kom ik wel even langs Mr. Green

Profiel  
 
Eise
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 26-06-2016

Gepost: 24 januari 2018 11:45 PM
  [ # 28 ]

Riem van de balansas is niet meegenomen, bij Ype Kramer zeiden ze ook dat die riem bijna nooit werd verkocht. EGR klep ook niet dichtgemaakt, is dat nodig dan? Radiateurs zijn idd redelijk recent vervangen.
Auto is erg goed bijgehouden door vorige eigenaar, inmiddels zijn er nog wel wat dingen die moeten gebeuren.
Spanrol multiriem
Vering moet nagekeken worden, ik ga binnenkort eerst maar een paar bollen vervangen. Hij veert opzich prima, maar geeft nog niet echt het zweefgevoel wat toch wel hoort.
Een lek bij die voorraadbol bij de radiateur. Het loopt er niet uit, maar zo nu en dan zie je toch dat er een drupje ligt.
Banden moeten gebalanceerd worden of andere velgen erop. Al valt het trillen heel erg mee.

Binnenkort moet ik hem helaas te koop zetten. Je begrijpt denk ik wel dat het een vrij dure auto is om te rijden voor een 18 jarige, ik heb mijn best in ieder geval gedaan om hem op de weg te houden. Het is wel een zeer fijne auto om mee te rijden, motor geeft bijna geen trillingen door in het interieur en als de spanrol soms ff niet klappert klinkt hij als een klok. Persoonlijker vind ik het interieur ook ruimer dan dat van een C6. Maar de wegenbelasting van deze auto is me echt te hoog en mijn moeder is erg blij met haar C5.

Dus mocht iemand bij voorbaat al interesse hebben. Ik begrijp ook wel dat de meeste mensen niet zo heel erg geïnteresseerd zullen zijn in een zware oude diesel als deze, maar dit is wel een bijzonder nette auto. Lak is ook netjes afgezien van een handjevol deukjes(als je heel erg goed kijkt) staat hij er bijzonder netjes bij. Koppakking is dus vervangen en vorig jaar zijn aan de achterkant alle hydroliekleidingen vervangen. Km stand is 396000 maar er wordt nog mee gereden uiteraard. En heel belangrijk een verse APK.


Afgelopen zomer

XM Break V6 12V Ambiance 1992

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1178
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 27 januari 2018 09:02 PM
  [ # 29 ]

De EGR klep dichtzetten (als de boel nog schoon is, is de vacuumslang afsluiten al een stap voorwaarts) geeft 10% brandstofbesparing (1 op 14a 15 moet te halen zijn), 10% meer vermogen en een vloeiend optrekken zonder hikjes als resultaat.

De klapperende multiriem is op te lossen door een kortere riem (1830mm) te monteren (als de spanveer, spanner enz tenminste nog goed zijn).

Jammer dat je hem weg moet doen, het is hele fijne XM om in te rijden

Profiel  
 
Eise
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 26-06-2016

Gepost: 20 november 2018 10:37 PM
  [ # 30 ]

Toch nog steeds eigenaar,

Auto uiteindelijk toch nooit te koop gezet. Ik rijd er nog steeds dagelijks mee, ook al is hij eigenlijk veel te duur om te rijden in verzekering en wegenbelasting. Afgelopen tijd zijn er toch wel weer wat dingen verbeterd aan de auto.

Status van de eerdere problemen:

De remmen:
Ik had eerder al gemeld dat hij soms bij hoge snelheid geluid maakte bij het remmen. Dit probleem begon zich steeds vaker en bij steeds lagere snelheden voor te doen. Ik meende altijd dat het geluid van linksvoor kwam. Op een gegeven moment hoorde ik heel soms rechts bij lage snelheden in de stad ook wat schuren. Na de remschijf te hebben geïnspecteerd aan de rechterkant was het euvel al snel gevonden. Dikke krassen zaten erop. Het buitenste remblok was compleet versleten. De andere nog zgan. Na alle blokken vervangen te hebben was het euvel eindelijk opgelost.

Multiriem:
Het klapperen van de multiriem doet hij niet meer bij stationair, ik heb er geen last meer van. Soms hoor je het nog bij een specifiek toerental. Op een gegeven moment maar eens het riempje vervangen maar dat is voor later.

Starten:
Auto start nog steeds slecht koud zo niet slechter, ik verdenk zelf de verstuivers. Onze andere 2.5td’s weten niet hoe snel ze moeten aanslaan terwijl die al tijden stilstaan.

Trillen:
Banden na veel te lange tijd eindelijk laten balanceren, had ik natuurlijk veel eerder moeten doen.

Inzakken bij starten:
Situatie blijft gelijk ik laat t zo, het is ook wel grappig dat t systeem even een korte demonstratie geeft.


Huidige euvels:
Snelheidsmeter werkt (weer) vaak niet, had er al eerder last van en gesoldeerd. Na 1,5 maand weer teruggekomen, ik ben alleen er helemaal gewend aan geraakt en weet precies hoeveel toeren ik in welke versnelling moet rijden om geen boetes te krijgen. Ik ga t binnenkort wel repareren omdat de kmstand nu ook niet oploopt en ik ook naar de APK wil.

Vering is naar mijn smaak te stug, achter zitten ook nog grijze bollen. Op drempels veert hij soepel maar hij zweeft niet genoeg. Activa van een vriend van me doet dat beter en dat hoort niet.

Airco werkt niet meer, maakt wel geluid(sist). Begin van de zomer deed hij al heel erg weinig, na 2 weken stilstaan was het over. Ik denk dat het met bijvullen wel over is. Auto heeft heel veel stilgestaan in de afgelopen 2 jaar dus is niet heel erg gek.

Auto lekt een klein beetje KVS.

Verbeteringen:
Lichtmetalen velgen gemonteerd (speedline met continental banden) voorbanden hebben bijna nieuw profiel maar zijn uit 2003. Ook geen scheurtjes te ontdekken. Ze rijden ook goed.

Dubbeldin VDO systeem gemonteerd, moet nog steeds de navigatie aansluiten. De mediaspeler werkt al wel erg fijn.

Kachelradiateur is lek geweest(ik vermoed door de koppakking). Vervangen en nu weer fijn warm in de auto zonder vettig beslagen ruit.

LHM lekkage in de buurt van de voorraadbol, heeft gelukkig mn vader ff snel gefixt.

Ruitenwissermotor begaf het, vervangen door een heel brak mechaniek, ging na een paar weken weer stuk. Weer vervangen voor weer een ander mechaniek. Ben nu tevreden.

Raammechaniek linksvoor ging stuk, kabel gebroken. Gedemonteerd en laten maken. Tijdelijk met een mechaniek zonder one-touch rondgereden met 2 draadjes eruit dat ik in geval van nood mbv een accu mn raam kan laten bewegen. Na enkele weken weer terug ingebouwd en doet t weer perfect.

Ook nog wat minder belangrijke zaken mooi gemaakt. Zoals de kapjes op de beugels van de gordels aan de voorkant doorheen gaan. Plastic onder de motorkap geplaatst op de accu en de kabelboom. Linker stuk plastic van de kofferbak vervangen, de hoedenplank blijft nu weer goed liggen. Andere chromestrip gemonteerd, zat een zwart plekje boven de nummerplaat. Tweeters weer aangesloten. Origineel dieselfilter van een goed startende 2.5td gemonteerd, heeft t starten niet verholpen maar is wel mooier. Missend sleepoogkapje gemonteerd van een iets andere kleur XM (gris silex ipv gris fulminator) maar dat valt toch niet op. Ook veel dashboardlampjes vervangen. Ik vergeet verder vast nog iets maar t is zo al wel redelijk compleet denk ik zo.

Ik rijd nog steeds met heel veel plezier in deze vind ik zelf prachtige auto. Ik onderhoud de auto met een minimaal budget, terwijl ik er wel dagelijks in rijd. Zelf vind ik het goed te doen, mede door de goede onderdeelvoorziening via mn vader en de kennis die mijn vader heeft. Ik leer veel van autotechniek en vooral over de XM. De tellerstand is nu 413000km, maar de kmstand is nu rond de 422000. Diesel rijden is voor mij dus niet eens heel erg gek. Ik ben halverwege januari begonnen met 396000. Ook besloten dat de auto niet meer weg gaat.

Onze collectie XM breaks, 2x 2.5TD en een V6je

XM Break V6 12V Ambiance 1992

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook