Historie sloop-GS
spijker5
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 328
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 30 oktober 2017 02:19 PM

Beetje mosterd na de maaltijd dit verhaal natuurlijk, maar een aantal lezers zal zich wellicht onderstaande post nog herinneren:

Gepost: 31 maart 2011 07:15 PM   [ # 377 ]
Gister moest ik even bij demontagebedrijf Klaas Boer in Uithuizen (GN) zijn. Trof op het terrein tot mijn verbazing een donkerblauw metallic GS uit 1978 aan, zeker in onze regio (zelfs op de sloop) toch erg zeldzaam onderhand. Zag er buitenom redelijk uit, met spuitbus grote letters SL op de voorruit. Aan bruin-beige bekleding en dashboard te zien een Pallas. Helaas te weinig tijd voor een nadere beschouwing, jammer genoeg ook geen camera bij me. Mocht de motor er nog in zitten zal deze niet 1 op 1 in aanmerking komen als reserve voor m’n Ami Super, maar wellicht in het noorden een andere GS belangstellende? Zou jammer zijn als-tie zondermeer in de pers verdwijnt. Adres: Edama 47, 9981 ND Uithuizen, 0595-43 33 30,
http://www.klaasboer.nl

Bij verrassing kreeg ik van een eerdere eigenaar (W.A. uit Nijmegen) hier eind vorige week, nota bene 6 1/2 jaar nadien, alsnog een aardig bericht over, waarin de vraag of ik hem misschien kon helpen aan de foto’s van dit wrak uit mijn volgende post op dit onderwerp van een paar dagen daarna. Nu kan en wil ik niet alle plaatjes bij de diverse berichten zelf bewaren, dus de moeite genomen om ze van photobucket terug op mijn laptop te halen, en via imageshack weer beschikbaar te maken.

W.A. deed me in z’n reactie nogal een verhaal over deze best apart te noemen ‘78-er GS. Hij is zelf eigenaar geweest van 1980 tot 2001, indertijd aangeschaft met 29.000 km op de teller, welke bij verkoop was opgelopen tot maar liefst 550.000. Bij een redelijk gemiddelde jaarkilometrage heeft een volgende eigenaar uit Eindhoven er (volgens W.A. mogelijk tot over de 700.000) nog flink wat bij gereden. Hoe de wagen vervolgens bij ons in het hoge noorden terecht gekomen is blijft me even een raadsel.

In z’n Nijmeegse periode blijkt de wagen voorzien van RVS kokerbalken en een zelf gezette 2 mm dikke RVS bodemplaat, heel veel anti-dreun materiaal, en is het plaatwerk bij de portier-sloten verstevigd tegen diefstal/inbraak. Deze ingrepen brachten het rijklaar gewicht op maar liefst 1290 kg, mede door de wagen meerdere keren over te spuiten. Van origine moet de kleur Blue Myosotis geweest zijn, en vervolgens van bruin metallic naar lichtblauw metallic naar rood metallic tot als laatste de donkerblauwe glasurit-lak op de foto’s. Om die massa enigszins vlot te kunnen verplaatsen werd de 1300-motor met een korte 5-bak iets getuned, hoe en wat is niet vermeld. Het verbruik steeg met al dat extra gewicht tot een dorstige 1:7 gemiddeld.

Verrassend om er na al die tijd nog iets over te vernemen. Ik heb het hele topic over deze GS nog eens opgezocht op het forum. Het doet me nog steeds een genoegen dat meerdere lezers verschillende stukken van het wrak hebben kunnen redden voordat-ie in de pers verdween. Minstens zo toevallig: twee weken terug nog op deze sloperij geweest om voor mijn 306 diesel een haak uit de lendensteun te zoeken. Stonden er eerder toch wel een stuk of tien 306-kandidaten op het terrein, nu maar eentje meer; een cabrio, en laat daar nu net nog één zo’n haakje in de bestuurdersstoel zitten. Bijzonder treurig echter dat werkelijk álle voor “ons soort mensen” interessante wrakken inmiddels zijn opgeruimd.

Ter opfrissing van het geheugen hierbij nogmaals de foto’s uit 2011.















 

 

Profiel  
 
MiGS
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 652
Geregistreerd: 23-11-2009

- GS/GSA 1220 Club break
Gepost: 30 oktober 2017 10:14 PM
  [ # 1 ]

Er is interessant veel verbouwd aan deze kilometervreter! Vooral dat GSA-kachelhuis vind ik een interessante, zal wel even werk geweest zijn om dat aangesloten te krijgen…

GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook