Wielnaven Saxo 16v krom
Fluke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 24-08-2017

Gepost: 02 november 2017 09:09 AM

Beste forumgangers,

Even een vraag over mijn Saxo 16v..
Na mijn 3de set remschijven te hebben gemonteerd, weer last van trillingen bij het remmen.
Dit gebeurt meestal na een +/- 2 maanden nadat de nieuwe schijven gemonteerd waren.

Alles nagekeken en alles is gangbaar en vrij van spelingen, ook de remzuiger gaat netjes op en neer.
Nu hebben we verder gekeken en blijkt dat de wielnaven (zowel rechts als links) krom zijn.

Aangezien alles vernieuwen met nieuwe onderdelen geen optie meer is, heb ik een aanvraag gedaan op onderdelenlijn voor een complete veerpotenset..

Nu heeft iemand (Citroen Specialist) gereageerd middels het volgende bericht:

Schokdemperpoot rechts-voor
Toelichting: Citroen bestelnummer: 5202.Q9 + 3645.C8

Schokdemperpoot links-voor
Toelichting: Citroen bestelnummer; 5202.Q9 + 3644.C7

Helaas kan ik deze nummers nergens controleren en is bij deze de vraag of de veerpoten van een 1.4 VTS ook past?
De beste man geeft aan dat dit geen probleem is en alleen de veer iets verschilt met die van een 1.6 16v

Kan iemand die bevestigen? Als alleen de fusee gelijk is, is mij dat ook goed! Kan dan de huidige poot ombouwen naar de nieuwe..

Alvast bedankt!
Greetz Marc

Profiel  
 
wim V8
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1102
Geregistreerd: 12-06-2011

Gepost: 02 november 2017 04:47 PM
  [ # 1 ]

Maar wat moet je nou met veerpoten?
Jij moet toch alleen het naafje dat in je wiellager is geperst?

https://www.autodoc.nl/auto-onderdelen/wielnaaf-10678/citroen/saxo/saxo-s0-s1/28186-1-6?parameter[100]=VA

Gr. Wim.

Profiel  
 
jakkerma
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 540
Geregistreerd: 23-01-2005

- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Gepost: 02 november 2017 06:23 PM
  [ # 2 ]

Kromme naaf? Daar kan ik mij niets bij voorstellen.
Zijn het die massieve, dus niet geventileerde schijven?
Daar heb ik ooit met de BX ook veel last van schokkende en trillende remmen gehad.
Vraag maar aan Gert de Jong.
Zij vonden dat ik niet hard genoeg remde?!
Oplossing was dat ik op een ander merk ben overgestapt, zie onderschrift.

Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 280k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…

Profiel  
 
ronjo
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 15-07-2008

Gepost: 03 november 2017 01:29 AM
  [ # 3 ]

Deze nummers kloppen volgens Citroën service wel.

Profiel  
 
Fluke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 24-08-2017

Gepost: 03 november 2017 12:25 PM
  [ # 4 ]
wim V8 schreef:

Maar wat moet je nou met veerpoten?
Jij moet toch alleen het naafje dat in je wiellager is geperst?

De reden waarom ik voor een complete poot ga is momenteel de minst risicovolle oplossing, dit omdat we niet kunnen uitsluiten dat er ook iets mis kan zijn met de aandrijfassen..
Als ik alles nieuw moet halen is het niet alleen het naafje, maar ook de wiellagers, remschijven en blokken..
Als dit weer krom trekt wordt het een duur grapje, aangezien je dan WEER alles moet vervangen..
Dus zoek eigenlijk naar een “goedkope” oplossing tot we zeker weten wat het probleem veroorzaakt.

jakkerma schreef:

Kromme naaf? Daar kan ik mij niets bij voorstellen.
Zijn het die massieve, dus niet geventileerde schijven?
Daar heb ik ooit met de BX ook veel last van schokkende en trillende remmen gehad.
Vraag maar aan Gert de Jong.
Zij vonden dat ik niet hard genoeg remde?!
Oplossing was dat ik op een ander merk ben overgestapt, zie onderschrift.

Dit is toch echt uit een meting gebleken, gemeten op het buitenste randje van de naaf.
Daarna een remschijf gemonteerd en ook hier op de buitenzijde gemeten en slag was groter geworden, dus wel degelijk de naaf wat krom is.
Niet hard genoeg remmen? Ik krijg alleen maar de opmerking dat ik juist niet zo hard moet remmen, wat ik ook niet doe trouwens..
Ook geen voet op hete remmen voor het verkeerslicht, evenals met hete schijven door plassen rijden..
Andere merken heb ik al geprobeerd, eerst budget schijven met blokken, toen van Bosch en als laatste Brembo schijven + blokken, dit alles blijft krom trekken..

ronjo schreef:

Deze nummers kloppen volgens Citroën service wel.

Bedankt! Had zelf al via de site gevonden dat ik me kon aanmelden bij de service van Citroen, zodoende gedaan, typenummers ingevoerd en kwam inderdaad bij de juiste onderdelen uit!
Heb an officeel alleen de “3644.C7 + 3645.C8” nodig, echter demonteren ze de hele poot welke je dan kan kopen. Nemen zich niet de moeite om hem verder te ontleden.

Greetz

Profiel  
 
Bossie
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 470
Geregistreerd: 24-01-2006

- AX GT
- AX GT racer
Gepost: 03 november 2017 01:36 PM
  [ # 5 ]

Zijn de naven wel goed schoon? Als daar vuil en roest op zit, krijg je de schijf er ook nooit echt vlak op.

Profiel  
 
Citrobenz
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 28-10-2010

- Xsara Picasso
- Ami 8 berline
- Berlingo 1.4 grijs kenteken
Gepost: 03 november 2017 07:23 PM
  [ # 6 ]

Ik heb hetzelfde een keer met een Peugeot Partner (zelfde als Berlingo) van mijn zoon gehad.
Andere naaf van de sloop gehaald en het probleem was opgelost en is tot op heden ook niet terug gekomen.
Laatst was hier ook iemand op het forum die met een Berlingo hetzelfde had, die heeft helaas niet weer doorgegeven wat de oorzaak/oplossing bij hem was.

Kromme naaf komt dus een enkele keer wel vaker voor.

Groeten van Henk uit Steenwijk.
doei

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 03 november 2017 07:46 PM
  [ # 7 ]

Als een naaf krom is is hij krom.
dat verhelp je niet voor 2 maanden door er een nieuwe schijf opo te zetten.
ook wordt een naaf niet krom door buitenlucht of zo, alleen lomp geweld veroorzaakt zoiets.

ik weet wel dat er verschillende assen en lagers zijn die niet op elkaar horen maar wel ongeveer passen.
daar verwacht ik eerder het probleem.

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
Fluke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 24-08-2017

Gepost: 04 november 2017 07:02 PM
  [ # 8 ]

@Bossie, naven waren schoon dus kunnen dit uitsluiten..

@Citrobenz, veerpootjes zullen Maandag opgehaald worden en eind volgende week gemonteerd worden.
Alleen ben ik aan het twijfelen om eerst budget schijven te monteren en kijken wat het doet, of toch meteen van Bosch? Lastig..

@erikkuiper, Lomp geweld? Dit kan ik uitsluiten, ik rijd er normaal mee en heb de tijd van scheuren inmiddels wel achter me..
Natuurlijk heb ik een keer een noodstop moeten maken op de snelweg, maar spannender dan dat wordt het niet..

Bedankt voor de tip betreffende de assen, zullen deze meteen even controleren als we alles eronderuit hebben!

Profiel  
 
Fluke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 24-08-2017

Gepost: 16 november 2017 07:28 AM
  [ # 9 ]

Om het topic “goed” af te sluiten, hier de voortgang..

Ik heb via het werk een leaseauto weten te strikken en om die rede zal de Saxo verkocht worden of de garage in gaan en omgebouwd worden tot Trackday auto voor op de Nordschleife, hier ben ik nog niet over uit..

Naven zijn dus nog steeds krom en heeft momenteel geen haast om te repareren..
Toch iedereen bedankt voor het meedenken!

Greetz

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook