1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Xantia 1.9D
Citroceetje
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 26-12-2016

- C15 First 19D
- Xantia 1.9D X
Gepost: 05 november 2017 01:32 PM

Hoi allemaal,

Gisteren heeft mijn vriendin op mijn aanraden een goeie Xantia 1.9D gris gabion met 122000km van 1e eigenaar gekocht.

Bij de testrit viel mij al het één en het ander op zoals de koppeling die versleten is en een vreemd kloppend geluid bij het achter elkaar indrukken van het rempedaal het geluid situeert zich de linkerkant ergens rond of voor stuurkolom of waar het LHM reservoir zit.

Ik heb ook gemerkt dat wanneer ik de vering in de hoogste stand zet, het olie peil parapluutje onder niveau staat dus net onder het onderste van de 2 streepjes zou dit de oorzaak kunnen zijn ?
Te weinig olie of zou het ook aan lucht op het systeem kunnen liggen of eerder de bollen die te weinig druk hebben ?

Weten jullie raad ?

Afbeelding Bijlagen
xantia.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

DU VIN DU PAIN ET DU CITROËN

Citroën C15 19D 2005
Citroën bx chic 1600 1991
Citroën xantia 19D 1994
Citroën C25 2500 +/-1990

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 05 november 2017 01:44 PM
  [ # 1 ]

Mooie Xantia!
Als het parapluutje onder het onderste streepje staat in de hoogste stand zit er inderdaad te weinig LHM in. Het zou kunnen dat je hoort dat hij lucht aanzuigt of zo. Gewoon even bijvullen. Ik zou me alleen wel afvragen waarom er te weinig LHM in zit. Kijk maar eens goed of hij nergens lekt.
Als er te weinig in heeft gezeten heb je ook kans dat er inmiddels veel lucht in het systeem zit. Remt hij wel meteen als je op het pedaal trapt? Dan is het goed. Als dat even duurt zit er lucht in. Je hoeft bij een Xantia sowieso nooit te pompen als er lucht in het systeem zit.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Citroceetje
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 26-12-2016

- C15 First 19D
- Xantia 1.9D X
Gepost: 05 november 2017 02:17 PM
  [ # 2 ]

Bedankt Feije Wink zou dat kloppend geluid dan de lucht zijn die hij aanzuigt ?

Ik heb de autohandelaar gevraagd om te LHM peil bij te vullen en het systeem te controleren voor de keuring en ten einde het kloppende geluid misschien zo te verhelpen zou het ook kunnen dat doordat aan het linker wiel aan de binnenkant een elektrisch draadje los/afgebroken zat… is dit een draadje van de ABS ?

 

DU VIN DU PAIN ET DU CITROËN

Citroën C15 19D 2005
Citroën bx chic 1600 1991
Citroën xantia 19D 1994
Citroën C25 2500 +/-1990

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 05 november 2017 02:32 PM
  [ # 3 ]
Citroceetje schreef:

zou dat kloppend geluid dan de lucht zijn die hij aanzuigt ?

Als je LHM bijvult kom je daar gauw genoeg achter Wink.
Dat draadje kan van de ABS zijn, maar het zou ook van de slijtage-indicator van de remblokken kunnen zijn. Als het een ABS-draadje is denk ik dat je wel een storing op je dashboard krijgt, als het een slijtage-indicator is juist niet. Dan is het op zich niet zo’n probleem trouwens hoor, zolang je je remblokken tijdig vervangt heb je er geen last van.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Citroceetje
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 26-12-2016

- C15 First 19D
- Xantia 1.9D X
Gepost: 05 november 2017 06:54 PM
  [ # 4 ]
Feije schreef:
Citroceetje schreef:

zou dat kloppend geluid dan de lucht zijn die hij aanzuigt ?

Als je LHM bijvult kom je daar gauw genoeg achter Wink.
Dat draadje kan van de ABS zijn, maar het zou ook van de slijtage-indicator van de remblokken kunnen zijn. Als het een ABS-draadje is denk ik dat je wel een storing op je dashboard krijgt, als het een slijtage-indicator is juist niet. Dan is het op zich niet zo’n probleem trouwens hoor, zolang je je remblokken tijdig vervangt heb je er geen last van.

Er was op het dashbord niks te zien van storingen dus dat valt dan wel mee Wink

 

DU VIN DU PAIN ET DU CITROËN

Citroën C15 19D 2005
Citroën bx chic 1600 1991
Citroën xantia 19D 1994
Citroën C25 2500 +/-1990

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 05 november 2017 07:03 PM
  [ # 5 ]

Tsja, voor het mooie zou je natuurlijk altijd kunnen kijken of je hem toch aan kunt sluiten (het zit er ook weer niet voor niks op natuurlijk), maar als dat zo makkelijk was zou het vast niet loshangen. Of er moet eens een monteur zijn geweest die vergeten is hem terug te zetten of zo.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Citroceetje
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 26-12-2016

- C15 First 19D
- Xantia 1.9D X
Gepost: 05 november 2017 07:04 PM
  [ # 6 ]

De Olie heb ik ff snel gecontroleerd door een dik wit papiertje in het reservoir te duwen en die zag er vrij zuiver uit maar toch niet echt groen meer maar eerder richting gele kant opgaande…

De olie kan nog ff mee of vervang ik die beter nu al binnen afzienbare tijd ?
Op de bollen staat de datum november 2011…. mssn kan ik het hele systeem maar beter eens laten controleren denk ik want de xantia veerde toch vrij stug en hard op een onverharde weg bij de testrit…

Het enige probleem is dat ik niet kan vergelijken omdat dit mijn eerste hydraulisch geveerde Citroên is die ik zal besturen.

DU VIN DU PAIN ET DU CITROËN

Citroën C15 19D 2005
Citroën bx chic 1600 1991
Citroën xantia 19D 1994
Citroën C25 2500 +/-1990

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 05 november 2017 07:25 PM
  [ # 7 ]

Met elke hydropneumatische Citroën die je niet meteen overweldigt door zijn veercomfort is iets mis, tenzij je hele hoge maatstaven hebt. Als ik het zo hoor vermoed ik dat je veerbollen plat zijn ja. 2011 is niet eens heel erg lang geleden, maar lang genoeg om leeg te lopen. Gewoon eens kijken of ze die bij jou in de buurt ergens kunnen vullen. Neem ook meteen je voorraadbol mee Wink.
LHM die richting geel gaat is aan vervanging toe, maar ik heb het wel eens erger gezien hoor (zelfs wel eens helemaal zwart. We hebben toen nog een kwartier staan te twijfelen of het geen motorolie was). Neem als je de LHM ververst ook meteen de filtertjes in het LHM-vat mee, die vervuilen vaak. Vervangen kan, maar je kunt ze ook gewoon netjes schoonmaken.
Als je LHM een paar jaar geleden voor het laatst vervangen is en er zit nu iets te weinig in, kan het natuurlijk zijn dat hij gewoon een heel klein beetje zweet hier en daar en daardoor nu net onder het minimum zit. Daar zou ik me dan geen zorgen om maken. Voorlopig even goed in de gaten houden of er nog genoeg in zit, dan is het wel best.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 05 november 2017 09:40 PM
  [ # 8 ]

Dat draadje bij je wiel is sowieso van het lampje van je remblokindicator en niet van de ABS, want deze Xantia komt uit 1994 en toen was er nog geen ABS. Omdat die vaak door pekel en vocht valse meldingen geeft is die 9 van de 10 keer doorgeknipt. Ik zou dat dus gewoon lekker zo laten.

Verder is het onmogelijk dat je pomp lucht aanzuigt, mocht die tot dat stadium komen dan branden er lampjes op je dashboard en komt die al helemaal niet meer in de hoogste stand. Maar gewoon door wat interne lekkage/slijtage van je veerbollen kan er wel iets lucht in de remmen glippen en doordat dat doodlopende eindjes zijn blijft de lucht daar en kan het niet weg. Daarom wordt bij het wisselen van de LHM en/of hetwisselen/vullen van de veerbollen ook altijd de remmen doorgespoeld. Ik heb dat bij mijn Xantia ook wel eens en ontlucht ze preventief altijd om het half jaar zoiets. Op een gegeven moment klinkt het bij het remmen alsof er af en toe een zeehond onder je pedaal verstopt zit. Na een rondje ontluchten is dit weer weg.

Maar ik zou sowieso wat Feije ook al zegt lekker de LHM en veerbollen (laten) wisselen, daar is die zo te lezen wel aan toe. Het hoort heerlijk te zweven en absoluut niet hard te veren. Juist je eerste rit in een hydraulische Citroën hoor je enorm verbaasd te zijn van het comfort Laughing Het zou ook zonde zijn zo’n fantastisch veersysteem in bezit te hebben en het niet te benutten. Wink

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 05 november 2017 09:52 PM
  [ # 9 ]
Timo1990 schreef:

Verder is het onmogelijk dat je pomp lucht aanzuigt, mocht die tot dat stadium komen dan branden er lampjes op je dashboard en komt die al helemaal niet meer in de hoogste stand.

Bij mij wel hoor! Maar die zoog met de lucht ook wel wat LHM mee. Ik moest alleen zo vaak mijn remmen ontluchten en de stuurbekrachtiging viel ook nog wel eens weg…
Ik had er trouwens helemaal niet over nagedacht dat een 1.9D inderdaad geen ABS heeft. Het is zo vanzelfsprekend geworden dat auto’s het hebben en mijn eigen Xantia heeft het (denk ik?) ook…

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 05 november 2017 09:58 PM
  [ # 10 ]

Was dat niet vanwege een haarscheurtje in je aanzuigslang of ben ik weer in de war met iemand anders?

En als het goed is heeft jouw Activa wel ABS, alleen had jij waarschijnlijk ook de enige Activa zonder airco dus je weet maar nooit. Laughing Nooit een lampje gezien? Onder/naast het LHM vat zit ook een enorm stalen blok met leidingen, je ABS blok. Die moet je wel gezien hebben als je met de LHM bezig ben geweest..

Overigens kan een 1.9D ook prima ABS hebben, maar niet in 1994.

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 05 november 2017 10:17 PM
  [ # 11 ]
Timo1990 schreef:

Was dat niet vanwege een haarscheurtje in je aanzuigslang of ben ik weer in de war met iemand anders?

“Haarscheurtje” is een understatement. Het goot eruit Laughing. Vreemd genoeg zag ik het nooit druppen op de oprit.

Timo1990 schreef:

waarschijnlijk ook de enige Activa zonder airco dus je weet maar nooit. Laughing

Neenee, bij Lijzenga stond laatst een basismodel Activa zonder enige optie, dus ook geen airco. Ook degene van wie ik mijn aircodingen heb gekocht had in zijn dagelijkse Activa geen airco. Die onderdelen had ik van zijn donor-Activa Wink. Zo zie je maar, je bent nooit alleen tongue wink. Dat ABS-blok heb ik trouwens weleens gezien ja.
Ik dacht dat de 1.9SD al bij de facelift in ‘95 kwam, maar die kwam inderdaad pas ergens eind ‘96. De optie ABS kwam dan denk ik wel in ‘95 op de 1.9D?

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 05 november 2017 10:50 PM
  [ # 12 ]

Begin ‘94 was de facelift van 1a naar 1b (zie bovenstaande Xantia). ABS kwam inderdaad ergens halverwege ‘95.

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
Citroceetje
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 26-12-2016

- C15 First 19D
- Xantia 1.9D X
Gepost: 05 november 2017 11:42 PM
  [ # 13 ]
Feije schreef:

Tsja, voor het mooie zou je natuurlijk altijd kunnen kijken of je hem toch aan kunt sluiten (het zit er ook weer niet voor niks op natuurlijk), maar als dat zo makkelijk was zou het vast niet loshangen. Of er moet eens een monteur zijn geweest die vergeten is hem terug te zetten of zo.

De kabeltjes waren net achter de bevestiging aan de binnenkant van het wiel gebroken dus ik denk meer in de richting van een te korte draad bij het volledig uitdraaien naar links.

DU VIN DU PAIN ET DU CITROËN

Citroën C15 19D 2005
Citroën bx chic 1600 1991
Citroën xantia 19D 1994
Citroën C25 2500 +/-1990

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 05 november 2017 11:46 PM
  [ # 14 ]

Tsja, hoe kan het dan dat het draadje te kort was? Er is daar wel gesleuteld, anders zou elke Xantia er last van hebben. Ik denk bij nader inzien dat hij, zoals Timo zegt, gewoon doorgeknipt is.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Citroceetje
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 26-12-2016

- C15 First 19D
- Xantia 1.9D X
Gepost: 05 november 2017 11:49 PM
  [ # 15 ]
Feije schreef:

Met elke hydropneumatische Citroën die je niet meteen overweldigt door zijn veercomfort is iets mis, tenzij je hele hoge maatstaven hebt. Als ik het zo hoor vermoed ik dat je veerbollen plat zijn ja. 2011 is niet eens heel erg lang geleden, maar lang genoeg om leeg te lopen. Gewoon eens kijken of ze die bij jou in de buurt ergens kunnen vullen. Neem ook meteen je voorraadbol mee Wink.
LHM die richting geel gaat is aan vervanging toe, maar ik heb het wel eens erger gezien hoor (zelfs wel eens helemaal zwart. We hebben toen nog een kwartier staan te twijfelen of het geen motorolie was). Neem als je de LHM ververst ook meteen de filtertjes in het LHM-vat mee, die vervuilen vaak. Vervangen kan, maar je kunt ze ook gewoon netjes schoonmaken.
Als je LHM een paar jaar geleden voor het laatst vervangen is en er zit nu iets te weinig in, kan het natuurlijk zijn dat hij gewoon een heel klein beetje zweet hier en daar en daardoor nu net onder het minimum zit. Daar zou ik me dan geen zorgen om maken. Voorlopig even goed in de gaten houden of er nog genoeg in zit, dan is het wel best.

Hoop de Xantia hier tegen eind van deze week te hebben en inderdaad ik hou dat allemaal goed in het oog de komende weken ik heb aan de handelaar/verkoper gevraagd om het peil van LHM-olie inorde te brengen en nadat ze nieuwe waterpomp en distibutieriem en koppeling heeft gekregen komt het veersysteem aan een grondig onderhoud.

alvast bedankt voor de goeie raad Wink

 

DU VIN DU PAIN ET DU CITROËN

Citroën C15 19D 2005
Citroën bx chic 1600 1991
Citroën xantia 19D 1994
Citroën C25 2500 +/-1990

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook