1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
[Advies] Aankoop DS3 1.6 So Chic of 1.6THP?
ChrisML
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 43
Geregistreerd: 11-11-2017

Gepost: 11 november 2017 06:48 PM

Beste forumleden.


Ik ben mij sinds kort aan het oriënteren met het kopen van een DS3. Nu ik de auto van de zaak moet inleveren en met de trein richting werk ga, zal ik iets moeten hebben om tijdens mijn privé tijd rond te gaan rijden. Geheel onbekend ben ik niet met de DS3. Ik heb bij een vorige werkgever in één gereden, dat was een 94/92?pk diesel uitvoering. Prima auto, niet bijster vol qua opties en uiterlijke kenmerken.

Ik lees vooralsnog vele horrorverhalen w.b.t. de 1.6THP motor in de DS3. Is dit écht zo erg? En waar zou ik op moeten letten bij de aanschaf van dit model? Wat betreft de 1.6 120PK zijn er wat minder berichten te vinden op het internet, ik mag dan ook aannemen dat hier geen problemen zijn met de ketting etc.

Naast het feit dat er gekeken moet worden naar de historie van de auto, zijn er andere dingen waarbij je rekening moet houden? Mijn zoekgebied is momenteel een DS3 met één van de bovengenoemde motoren en een km stand van max: 120k.

Impressies, ervaringen en tips zijn van harte welkom Smile

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 11 november 2017 10:05 PM
  [ # 1 ]
ChrisML schreef:

Is dit écht zo erg?

Jep…helaas wel. Al die dingen krijgen geheid problemen, vooral als je er rustig mee rijdt (meer interne vervuiling). Er is hier ergens een heel draadje om de problemen tot een minimum te beperken. De VTi is wat minder problematisch maar schijnt erg veel herrie te maken (vooral op de snelweg) en is ook niet heel betrouwbaar.
Lees dit maar even door: https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/232717/
EDIT: Welkom trouwens Wink

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
ChrisML
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 43
Geregistreerd: 11-11-2017

Gepost: 12 november 2017 11:06 AM
  [ # 2 ]

Hoi Feije,

Bedankt voor je linkje. Wat een verhaal…

Ik ben zelf een sportieve rijder, en zeker nu ik privé ga rijden mag er best wel wat meer PK’s onder de kap zitten. Van 25k kilometers naar misschien 10-13k per jaar wil ik zuinigheid wel inleveren voor wat meer plezier.

Ik zie een DS3 te koop staan waarbij aangegeven wordt dat de D-ketting is vervangen, lost dit veel problemen op?

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 12 november 2017 11:19 AM
  [ # 3 ]

Die ketting lijkt vooral te rekken als je al last hebt van vervuiling, waardoor de olie deels verbrandt, nog meer vervuilt en de ketting niet goed meer smeert. Als je een sportieve rijder bent zal de motor onder jouw rechter voet niet snel meer inwendig gaan vervuilen, maar ik zou wel kijken of je hem misschien ergens kunt laten carbon cleanen.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
PSA
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 582
Geregistreerd: 03-11-2005

- GS/GSA GSpecial 1015
Gepost: 12 november 2017 05:03 PM
  [ # 4 ]

THP: niet aan beginnen!

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 12 november 2017 05:17 PM
  [ # 5 ]

Ik zou hem ook niet meteen aanraden inderdaad. Hij lijkt bij sportieve rijders wel duidelijk minder problemen te geven dan bij rustigere rijders, maar het blijft nogal een gok. Het is alleen zo jammer dat de DS3 (en veel andere huidige Citroëns) nooit echt met betrouwbare benzinemotoren zijn geleverd…

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
ChrisML
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 43
Geregistreerd: 11-11-2017

Gepost: 12 november 2017 09:49 PM
  [ # 6 ]

Duidelijk verhaal.

Ik ga mij focussen op de 1.6 So Chick met 120PK.

Wellicht dat ik hem in de toekomst nog eens laat chippen als ik het te weinig vind.

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 12 november 2017 10:03 PM
  [ # 7 ]

Die is betrouwbaarder, maar in veel mindere mate gaat grotendeels hetzelfde verhaal ook op voor die motor. Hou in ieder geval het oliepeil goed in de gaten Wink.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
V-zesserke
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 27-08-2010

- DS 3 Sport Chic 1,6 e-Hdi 112
- DS 7 Crossback E-tense 4x4 Grand Chic
Gepost: 15 november 2017 12:28 AM
  [ # 8 ]

THP in een nieuwe zou ik wel aandurven, tweedehands al veel meer voorbehoud. Ik heb er al paar maal in gereden zo’n Ds3 THP en moet wel zeggen dat het een erg fijn blok is, lage toeren, hoge toeren hij lust het allemaal en zonder enige moeite. Nieuw en met verlengde waarborg, extra zorgvuldig onderhoud plus de kennis die men nu heeft i.v.m. de perikelen van deze motor mogen ze mij een THP doen. Maar een exemplaar van paar jaren oud zonder de historiek te kennen…. neen bedankt.
Die atmosferische 1.6 van 120 pk chippen gaat je maar weinig opleveren, de winsten die ze halen met geblazen motoren zijn vele malen groter. Denk dat het sop de kolen niet waard gaat zijn.
Ik wens je in alle geval een goede zoektocht waarbij je een fijn en net exemplaar op de kop kunt tikken. Succes Wink.

Profiel  
 
Willibrord
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1547
Geregistreerd: 01-02-2005

- C1 Shine Airscape ETG
- DS 3 Performance Black Special
Gepost: 16 november 2017 02:05 PM
  [ # 9 ]

Voor wat het waard is: ik heb nu een THP (208-pk), sinds 8 maanden en zonder mankeren. Ik heb jarenlang een 120 pk VTI gehad, op lpg. Weliswaar een C3 Picasso, maar de motor is dezelfde als de 120 VTI in een DS3. Ook probleemloos, zelfs op gas. Herrie maakte-ie niet, olieverbruik was ook normaal en hij was vlot genoeg. En zo’n Picasso is een stukkie zwaarder dan een DS3.

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 16 november 2017 05:29 PM
  [ # 10 ]

De VTi staat toch wel bekend als vrij luidruchtige motor op de snelweg omdat hij daar vrij veel toeren draait. Zo’n Picasso is misschien wat beter geïsoleerd dan een DS3, of je vond het gewoon niet storend. Gewoon een proefritje maken voor aanschaf dus, dan kom je daar vanzelf achter. Een proefritje maken is sowieso een goed idee.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Hendrik77
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 174
Geregistreerd: 06-02-2013

- DS 3 So Chic 1.6 VTI
Gepost: 16 november 2017 07:43 PM
  [ # 11 ]

Bij 120km/h op de gps draait hij zo’n 3600 toeren. De 2.0 in de C4 (van 2005) die ik eerst had deed er niet veel minder bij die snelheid, +/- 3500 toeren?.
Ik vind de DS3 ook niet veel rumoeriger dan de C4. Het zal ook afhangen van waar je het mee vergelijkt.

Neemt niet weg dat de 6 versnellingsbak uiteindelijk waarschijnlijk prettiger was geweest, jammer dat die niet bij de VTI geleverd is.
De 6-bak schijnt ook wat minder lange slagen te maken, dat zou misschien wel de grootste winst zijn.

Citroën DS3 So Chic 1.6 VTI

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 16 november 2017 08:43 PM
  [ # 12 ]

3600rpm is naar huidige maatstaven (door die downsizeblokjes met relatief veel koppel onderin) erg veel hoor. Mijn Xantia draait inderdaad ook 3700rpm op de snelweg en is ook zeker niet luidruchtig, maar dat valt en staat in mijn ervaring vooral bij de geluidsisolatie.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Hendrik77
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 174
Geregistreerd: 06-02-2013

- DS 3 So Chic 1.6 VTI
Gepost: 16 november 2017 09:47 PM
  [ # 13 ]

Dat zou best kunnen maar er word gevraagd naar ervaringen en impressies met een DS3 in combinatie met de VTI en THP motor.
Ik heb er een met VTI motor en gaf mijn mening. Ik neem aan dat TS eerst een proefrit gaat maken voor hij er een koopt en dan kan hij zijn eigen oordeel vellen.
De VTI motor kende ik al van een 207 die we in de familie hebben en daarin is de motor (de hele auto eigenlijk) totaal probleemloos gebleken de afgelopen bijna 9 jaar.
Ook in de 207 zou ik hem trouwens niet omschrijven als rumoerig. Maar zoals ik al eerder zei; het hangt er vanaf waar je hem mee vergelijkt. En ja uiteraard zijn er stillere auto’s.
Een nieuwe C3 met 110pk blokje zal ongetwijfeld stiller zijn en minder toeren nodig hebben.Had ik ook graag gehad maar daar hangt een ander prijskaartje aan.
Vraag word dan wat je er zelf van vindt en of je er mee kan leven, ik kan dat wel.

Als je op zoekt bent naar een DS3 Met de gevraagde motoren tot de genoemde km stand dan zit je met een bepaald budget en kijk je naar auto’s van een bepaalde leeftijd.
Een jaar of 5, 6, 7 tot 10.000 euro? De enige benzine motoren die er dan te kiezen zijn zijn die twee, verder niks. En de THP valt bijna altijd automatisch af…

Citroën DS3 So Chic 1.6 VTI

Profiel  
 
ChrisML
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 43
Geregistreerd: 11-11-2017

Gepost: 16 november 2017 10:42 PM
  [ # 14 ]

Dank voor de reacties en het advies!

Dat er in de VTI geen 6-bak zit vind ik erg jammer. Het is geen vereiste! Momenteel rij ik een Golf 7 met 6 bak en 1.2TSI motor, doet het prima, maar zonder die 6 kan ik wel leven.

Ik heb er ééntje op het oog. Noir rood met zwart dak en 65k op de teller. 1e eigenaar. Morgen de verkoper eens bellen om te vragen of ik zaterdag langs mag komen.

Profiel  
 
Hendrik77
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 174
Geregistreerd: 06-02-2013

- DS 3 So Chic 1.6 VTI
Gepost: 17 november 2017 12:37 AM
  [ # 15 ]

Een golf 7 of een DS3 is natuurlijk wel een verschilletje maar je kent de DS3 al dus je weet wat je ongeveer kunt verwachten.
Succes in elk geval! Ben benieuwd hoe het gaat lopen.

Citroën DS3 So Chic 1.6 VTI

Profiel  
 
 
1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook