Aanjager??
Paul en Lia
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 24-01-2011

Gepost: 12 november 2017 10:54 AM

Hoi allemaal,

Ik heb het hele forum afgespeurd, maar vind niet wat mijn probleem is.

Mijn aanjager blaast op stand 1,2 en 3, maar geen warme lucht en niet voluit op stand 3.
Stand 2 blaast in verhouding harder dan stand 3.

De kachelweerstand is vervangen en nog steeds is het hopeloos.
Zeker nu het kouder en winter wordt, lijkt het me prettig als de verwarming het weer doet?

Heb de ventilatormotor gedemonteerd en deze met vet in gespoten, maar niets.

Nu ben ik door mijn ideeën heen en weet het even niet meer.
De bedieningsknoppen doen het dus eigenlijk wel, anders ging hij niet harder blazen?

Wie heeft er nog een idee om na te kijken?

Groetjes,
Opa Paul

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 12 november 2017 11:34 AM
  [ # 1 ]

Heb je climate control? Als dat niet zo is kan er eigenlijk maar weinig misgaan huh.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 12 november 2017 11:42 AM
  [ # 2 ]

De electronica staat in iedergeval los van de verwarming,  begin bij het begin, zet kachel op heet en start motor, achter de motor op het shutbord lopen 2 slangen van 25mm rond het interieur in, worden deze 2 vlak na elkaar heet??? Bij een koude motor duurd dit natuurlijk even,  neem aan dat koelsysteem gewoon goed gevuld is en er in de afgelopen tijd geen reperatie aan is geweest, of in eens veel is bij gevuld, want dan zit er waarschijnlijk lucht in het systeem, 
Wordt de slang wel gewoon heet, dan gaat waarschijnlijk de kachelklep zelf niet meer open, even een lenig iemand vragen om met zaklamp te laten schijnen, op kachelhuis terwijl je de knoppen bediend, of alles wel werkt, en je er ook zeker van bent dat de knoppen een bepaalde weerstand heeft, en niet gewoon loos in de ronde draaid
Ja laat even weten of je climate controle hebt?  Er staat dan een auto stand op de knop,

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 12 november 2017 12:35 PM
  [ # 3 ]
beremans schreef:

De electronica staat in iedergeval los van de verwarming

Niet per se. Als die klep die regelt hoeveel lucht er door de kachelradiateur stroomt niet goed bediend wordt (bv omdat het tandwieltje van het motortje stuk is), gaat hij natuurlijk niet goed verwarmen. Bij een model zonder climate control zit die klep neem ik aan gewoon met een kabeltje met de knop verbonden en zal het daar dus niet zo snel misgaan. Desalniettemin ben ik het voor de rest helemaal met je eens Wink.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Paul en Lia
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 24-01-2011

Gepost: 12 november 2017 07:01 PM
  [ # 4 ]

Ik heb inderdaad climat-control aan boord.
Vandaag veel gereden (200 Km.) maar kwam geen warme tot geen warme lucht uit, en als ik stand drie en vier aanzet,
verminderd de koude lucht tot minimaal al dan niet. Zeker stand 4 doet niets meer.
Het was dus best koud in de auto vandaag. Maar daar ik af en toe voelde aan de toestroom,
voelde ik iets van warmte. Maar niet dat je zegt: Wauw het wordt warm.

Dus als ik het goed begrijp, moet ik onder het dashboard kastje alles los halen,
en met de regelknop draaien om te kijken of hij aan de rechterkant beweegt?
Want rechts (als ik het goed heb), zit een tandwieltje.

Moet ik morgen weer even een slangen mens worden (en dat op mijn oude dag hahaha) om dit te controleren?
Of zijn er meer suggesties hier om trend?

Alvast bedankt, en kijk morgen even hier naar.

Opa Paul

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 12 november 2017 07:16 PM
  [ # 5 ]

Probeer eerst maar wat beremans zegt, dat is bij een Xsara denk ik wat makkelijker uit te sluiten dan die regelklep Wink. Eigenlijk weet ik niet precies waar die klep zit bij een Xsara. Bij de Xantia en XM zit hij inderdaad zo’n beetje links onder het dashboardkastje, voor de middenconsole, maar bij de c5 is het geloof ik veel meer werk. De Xsara zal ofwel op de Xantia ofwel op de c5 lijken, maar ik weet eigenlijk niet op welke van de twee.
EDIT: Beide problemen die beremans en ik schetsen zouden trouwens niet meteen verklaren waarom die aanjager het niet goed doet Confused.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 12 november 2017 07:49 PM
  [ # 6 ]

Paul, check eerst nog even een ding, want ik wist natuurlijk nog niet welk systeem je hebt?  Haal met een oude credit Cart, de plastic behuizing om de radio weg,  daar waar het ovaaltje zit, roostertje?  Daar zit de sensor van de kachel, soms zit deze dicht geslipt met stof, er zit ook een propellertje in, dus zie je veel stof, dan even de stofzuiger erop,
Deze sensor regeld hoeveel warmte de kachel geeft, de stof werkt isolerend waar door kachel denkt dat het bloedheet is in interieur,  dus kijk hier even eerst naar,

Profiel  
 
Paul en Lia
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 24-01-2011

Gepost: 16 november 2017 03:16 PM
  [ # 7 ]

Ik heb alles nagekeken, maar kan geen fout ontdekken.
De invoer wordt licht warm, en de blazer op stand 4 doet niet, 3 op halve kracht en 1 en 2 wel.
Geen warme lucht uit de ventilatoren.
Ik heb ook geen sensor achter het ovalen rondje zitten, wel een knop om de airco aan te zetten.
De klep links onder het dashboardkastje gaat wel open en dicht als ik aan de knop voor in en uitvoer draai.
Maar de warmte blijft uit en blaast op 1 en 2 koude lucht???

De slangen op de invoer onder de motor kap, blijven ook koud?
Heb een palletje gevonden onder kapjes die ik eraf moest draaien, deze heb ik ook maar eens ingedrukt.
Eerst ging deze niet, tot dat ik harder duwde, nu gaan die wel soepel op en neer.
Maar de aanjager blijft op stand 3 en 4 eigenlijk niets doen.

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 16 november 2017 03:24 PM
  [ # 8 ]

De slangen blijven koud? Waterpompje stuk misschien?

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 16 november 2017 06:02 PM
  [ # 9 ]

Feije, maar dan gaat de motor zelf ook koken, ???  Paul heb je wel koelvloeistof gecheckt, of er genoeg in zit?  Eerst moeten die 2 slangen heet gaan worden,  en je hebt dus airco, maar geen climat-control, want dan zit er een auto-stand op je knop, en een sensor achter het ovaaltje,  en werkt je systeem gewoon analoog,  en volgens mij wordt de kachel radiator altijd heet, en zorgen de kleppen in de kachel, voor warme en koude lucht,

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 16 november 2017 06:18 PM
  [ # 10 ]

Kachelradiateur moet inderdaad altijd heet worden. Daarom vind ik het ook zo vreemd dat die slangen koud blijven huh. Je zou toch zeggen dat de motor inderdaad zou koken als de waterpomp het niet doet…

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Paul en Lia
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 24-01-2011

Gepost: 17 november 2017 09:32 AM
  [ # 11 ]

De koelvloeistof is vol, tot aan de maximale vul-hoogte.
De motor wordt gewoon om en nabij de 90 graden en blijft daar netjes hangen tijdens het rijden.
Zal dan toch de kachelweerstand defect zijn?
Maar snap dan niet dat de ventilator maar maximaal op de twee blaast, en de drie zachter en de 4 helemaal niet?
De kachelweerstand bestaat uit 4 spiralen?
Tussen de tweede en derde komt de temp. weerstand?
Deze is vervangen en goed gepolariseerd.
MAAR…. Als na de weerstand een fout zit, kan het dan zijn dat 3 en 4 het niet doen?
Anders moet ik maar weer een nieuwe bestellen en deze monteren.
Kan altijd zijn, dat deze alsnog defect is?
En is het een idee om deze via Ali te bestellen of zijn daar minder goede recensies over?
Ik zit op dit moment dus vast met deze storing en de winter staat voor de deur.
Zul je altijd zien, dat dit voor de winter gebeurd en nooit in de zomer, waar je tijd zat hebt,
om het probleem te verhelpen hahaha.
Spass bei seite,
Dus ik heb airco en geen climat control. Weer iets bij geleerd.

Profiel  
 
Paul en Lia
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 24-01-2011

Gepost: 17 november 2017 03:01 PM
  [ # 12 ]

Hoi,
Heb vandaag een nieuwe kachel-weerstand geplaatst, maar stand 3 en 4 doen het nog steeds niet. Stand 1 en 2 wordt wel een beetje warm, maar met stand 1 en 2 kom je er niet.

Stand 1 = Zacht
Stand 2 = Iets harder
Stand 3 = Gelijk aan stand twee
Stand 4 = Niets

Dit geldt hetzelfde voor de recirculatie stand

Zekering onder dashboard ( F17 - 30 A) is goed.
Zekering motorkap ( F24 - 5 A) is goed.
Enerzijds logisch, anders deed deze het ook niet op stand 1 en 2.

Dus mijn ideeën zijn op en weet het echt niet meer?
OF moet ik het hele dashboard verwijderen om de schakelklok na te kijken?
Lijkt mij ook niet, want op circulatie is hetzelfde euvel?

Wie heeft er nog een idee om mij verder te helpen?

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 17 november 2017 10:43 PM
  [ # 13 ]

Misschien is het knopje zelf stuk? Als dat lijkt op hoe het in de Xantia zit is het niet zo lastig om na te gaan, maar ik weet niet hoe de Xsara allemaal in elkaar zit.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 18 november 2017 11:31 AM
  [ # 14 ]

ja blijft lastig, alleen je hebt 2 problemen toch? want wordt die slangen nou heet of niet, want ja als kachel in stand 2 blaast, wordt het vanzelf echt wel heet in de auto, dus of de radiator van de kachel is dan verstopt, of er is toch iets in de afgelopen tijd gebeurt met het koelsysteem, begin dan eens met ontluchten, rijd de auto met rechter voorwiel op een hoge stoep, of verzin wat anders bv de krik,de beste optie is het tankje los ye maken en met ijzerdraad hoger op hangen, zodat dit het hoogste punt wordt. dop eraf, bij de kachelslang en de thermostaat, zit een ontluchtings nippel, deze los draaien, en het even door laten stromen, dit moet zonder gesputter gaan.want dat is dus lucht, dan de boel weer dicht tankje bij vullen,dop eraf laten en starten, en dan wachten tot thermostaat opent, zodat het systeem kan gaan circuleren, opletten dat tankje voldoende vol blijft,
dan nog die ventilator, weet bv van de xsara-picasso dat ze wel eens nuke hebben met het contactslot,en dat daar door ook de ventilator uit valt, heel soms merk je het dat waneer je de ventilator aan zet, incl de moter hebt gestart, en je dan aan de sleutel gaat rommelen, duwen trekken etc etc, dat de ventilator erop reageerd, als dit dan zo is dan moet het korte stukje kabelboom van het contactslot worden vervangen, hoe je dit doet vind je terug op you tube, een nieuw contactslot is geen optie omdat je dan met heel andere dingen krijgt te doen, startblokering etc etc. nou we wachten af, want het wordt buiten al flink wat kouder.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook