Gazi-flex, een goed alternatief voor de 123LPG en het Emmegas-systeem.
HYvonne
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 76
Geregistreerd: 29-05-2014

Gepost: 16 november 2017 10:24 PM

Inmiddels al weer bijna 7 jaar geleden is er een lange discussie gestart over de prestaties van de 123LPG en ook een tweetal alternatieven (AEB-Leonardo en Emmegas systeem) hiervoor gevonden. Helaas waren ook daarvan de resultaten onder de maat zoals ik begreep uit het verhaal.

Oa las ik het volgende:
“Snel oscilleren van het Emmegas systeem betekent dat de stappenmotor continu op en neer regelt en daardoor regelt het systeem ‘tegen zich zelf in’, op het moment dat de L-sonde te arm meet gaat de klep (te ver) open. Pas als de L-sonde dat (te) rijk mengsel meet stuurt het de klep weer dicht(er) waarop de L-sonde een te arm mengsel meet waarop de klep weer open gaat…. enzovoort. De terugkoppeling is te traag voor de reactie snelheid van de regeling.

Een vriend uit het Volvo-cirquit die hier ook mee bezig is geweest heeft een goed werkend alternatief waarmee deze storende factor verdwenen is nl. een stappenmotor-gestuurde regelklep in de gastoevoerslang die handmatig wordt geregeld vanachter het stuur tijdens het rijden.

Het systeem bestaat uit de stappenmotor-gestuurde regelklep in de hoofdgastoevoerslang en een aansturing van de stappenmotor dmv een “regelunit” op (of onder) het dashboard wat een bijsturing tijdens het rijden mogelijk maakt. Je voelt direct wat het effect is en kunt dus behoorlijk nauwkeurig een juiste gastoevoer regelen. Als je met caravan gaat rijden en het gaat bijv berg op dan regel je vanachter het stuur gewoon even bij.

Aangezien ik de “uitvinder” hiervan bereid heb gevonden nog enkele van deze regelunits (zgn Gazi-flex) te bouwen zoek ik mede geïnteresseerden waardoor de productie goedkoper kan worden, er moeten nl printplaatjes gemaakt worden en dat is bij 1 stuks vrij kostbaar.

Wat schrijft de ontwikkelaar en producent van dit apparaatje er zelf over in een uitgave van het Volvo Klassieker Magazine:

De Gazi-flex.
“Dit betreft een verbeterde versie van de 123LPG. Dat was ooit een in principe goede, maar door teveel parameters storingsgevoelige gasdoorstroommeter voor LPG, die dan ook uit de handel is genomen. Dit maal werd nog even geprobeerd om aansturing door een lambdasonde te bewerkstelligen, wat echter opnieuw problemen gaf van onvoldoende uitlezing. Daarom is gekozen voor het door een puls schakelaar en stappenmotortje aangestuurde regelventiel, dat afhankelijk van de belasting het gasmengsel armer of rijker zet.”

“Dus geen computer, maar een handmatig bediende, op afstand verstelbare sproeier. Eigen gevoel en de reactie van de motor bepalen wanneer onder het rijden, middels een schakelaartje op het dashboard, de gaskraan verder open of dicht wordt gedraaid. Als je het goed doet, is er altijd maximaal vermogen bij minimaal verbruik. De testauto, een Volvo 145 met een B20 motor loopt hiermee gemiddeld 1:9 (sinds 2014) en is ook zeer te spreken over het effect bij rijden met de caravan.”

Mensen die interesse hebben kunnen zich vrijblijvend per PB bij mij melden.

Afbeelding Bijlagen
100_2135.JPGgaziflex_1.JPG
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

DSuper5 1973 (org. Ned)
HY     1974 (org. Ned)
2CV   1959 (org. Ned)

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 19 november 2017 09:16 PM
  [ # 1 ]

Interessant.
Indertijd heb ik mij ook aardig vastgebeten in de 123 LPG:
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/211322

Ik zou bij de Gazi-flex in elk geval een lambda sonde met continue uitlezing adviseren, om te weten waar je ongeveer zit.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
HYvonne
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 76
Geregistreerd: 29-05-2014

Gepost: 20 november 2017 11:09 AM
  [ # 2 ]
Egbert schreef:

Ik zou bij de Gazi-flex in elk geval een lambda sonde met continue uitlezing adviseren, om te weten waar je ongeveer zit.

en dat was ook mijn insteek, ik denk dat je dan de juiste combinatie hebt om de LPG toevoer goed te regelen.

Dus als je interesse hebt om deze regelunit aan te schaffen dan kun je contact met mij opnemen. (wel op korte termijn)

Jacques

DSuper5 1973 (org. Ned)
HY     1974 (org. Ned)
2CV   1959 (org. Ned)

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook