1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Carterventielatie verbeteren/ witte sludge beperken
lady1993
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 01-11-2017

Gepost: 25 november 2017 01:29 PM

Hallo mede-zwevers,

Ik heb al vele topics gelezen over de mayonaise in de voornamelijk naar het schijnt 1.6 en 1.9 motoren.
Korte samenvatting (als er verder niets mis is met de motor)  een constructiefout.
Zoals ik het begrijp is het hele systeem van carterontluchting er een van de welbekende Franse slag met al die slangen.
Het belangrijkste? probleem: de slangen worden niet goed genoeg warm doordat ze teveel gekoeld worden door de rijwind.
De oplossing, die slangen isoleren.  Maar waarmee?
Gewoon een andere rubberslang eroverheen doen?
Omwikkelen met een tape? 
Ik vond deze mogelijkheden https://shop.eriks.nl/nl/isolatiematerialen-thermische-isolatiebanden/
https://shop.eriks.nl/nl/isolatiematerialen-thermische-isolatiebanden/
https://www.isolatiemateriaal.nl/accessoires/tape/o2stop-aluminium-tape-75cm-x-25m1/ 
of misschien gewoon plakband om de slangen winddicht te maken?

Misschien de allergoedkoopste oplossing is zoals ik ergens las om het slangetje naar het luchtfilter los te maken of helemaal te verwijderen.  Mijn luchtfilter zou daarvan profiteren want daar vind ik na 2 maanden al bewijs van die witte derrie.
Maar dan krijg je toch onwelriekende of belangrijker nog giftige dampen in het interieur?

Als ik het goed begrijp komen de dampen vanaf het kleppendeksel dus als je die redelijk lange slang nou eens naar beneden leidt en vastzet zodat de dampen onder de auto verdwijnen? 
Je brengt dan wel het hele systeem van carterventilatie om zeep neem ik aan.

Als iemand nog betere ideeën heeft, GRAAG.

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 25 november 2017 01:42 PM
  [ # 1 ]

ja dit zijn allemaal dingen uit de jaren 80, om de uitstoot te reduceren, in die tijd gingen we het co meten in de uitlaat,
heel vroeger liep inderdaad gewoon de slang onder de auto, maar toen hadden ze geen files, want als je stil staat stijgen de gassen het interieur in omdat deze onder de auto zich verzamelen.
in de jaren 70 zat de slang gewoon vanaf het kleppen deksel gewoon op het inlaat spruitstuk, en dat was geoon goed, alleen zat er wel toen een klep tussen zodat er geen valse lucht, in het spruitstuk kwam, iets van siodeklep.geloof ik

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 25 november 2017 11:52 PM
  [ # 2 ]

Het is geen constructiefout naar mijn mening.
De damp komt nou eenmaal in de olie als het kouder wordt en je veel korte ritten maakt.
Als de olie warm wordt verdampt het weer en vind je het in het hele carterventilatiesysteem terug.
Ik ben benieuwd of het isoleren van de slangen zal helpen…
Standaard werd de BX geleverd met een metalen spons in de vuldop.
De sludge zou daar gevangen moeten worden en teruglopen in het carter om het milieu niet te belasten met die troep.
De spons werkt echter zo goed dat ie verstopt raakt.
Citroen adviseert om de spons eruit te halen.
Af en toe schoonmaken is toch niet zo erg?

Profiel  
 
lady1993
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 01-11-2017

Gepost: 30 november 2017 03:33 AM
  [ # 3 ]

Mijn belangrijkste vraag is of het zal helpen de carterventielatieslangen te isoleren opdat die dan warmer worden dan ze nu doen.
In hoeverre denkt men dat dat zal helpen?
Met welk materiaal zou je het best kunnen isoleren?
En wat zou je verder nog kunnen doen om meer temperatuur in de slangen te krijgen?

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 30 november 2017 08:09 AM
  [ # 4 ]

Ik had met mijn ZX ook altijd mayo onder de oliedop in de winter, ritjes naar m’n werk waren toen nog 20 km heen, 20 km terug. Maak een keer een ritje van een kilometer of 100 en het was weg. Was een 1.8 8v. De 1.9 in de BX was geloof ik ook een XU motor toch, vergelijkbaar ontwerp als bij de 1.8 in de ZX? Mijn ZX was ook een slangennest onder de motorkap.

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 01 december 2017 10:39 PM
  [ # 5 ]

Ik denk dat je de eerste bent die het gaat uitproberen…
Je hebt al research gedaan zie ik.
Alutape alleen zal de temperatuur vermoedelijk niet veel hoger houden.
Het is zo dun dat het de warmte opneemt en meteen weer afgeeft vermoed ik.
Dat andere spul zou wel kunnen helpen, het is in ieder geval hittebestendig.
Een beetje overkill zelfs denk ik, het kan zelfs rechtstreeks op uitlaten worden toegepast.
Een combinatie van Isoglas en Alutape zou ook nog kunnen…
Dat spul voor CV leidingen is denk ik niet toepasbaar vanwege alle bochten die in de carterslangen zitten.

Mijn gevoel zegt dat het niet veel zal helpen, maar wie weet verras je ons wel! Wink

Profiel  
 
G.M
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 57
Geregistreerd: 21-09-2017

Gepost: 03 december 2017 05:00 PM
  [ # 6 ]

Ik ben afgelopen week naar de garage geweest en heb hier ook naar gevraagd aangezien ik sinds het vochtige weer ook witte bagger bij de vuldop en een klein beetje bij de peilstok heb.. ben bij garage Blotenburg geweest in Stroe en deze vertelde mij dus dat het inderdaad een kwaal is van de 1.6 en 1.9 motoren en je het met vochtig en koud weer gewoon in de gaten moet houden en schoonmaken zodat de sludge niet bevriest.

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 03 december 2017 05:30 PM
  [ # 7 ]

Dat laatste heb ik inderdaad een keer gehad bij m’n 1.6 BX, toen werd de olie er via de peilstok uitgeperst.

Ik deed preventief in het voorjaar en najaar even alles loshalen en schoon maken. Dat is daarna altijd goed gegaan, is misschien 20 minuten werk.


IMG_0145 by Timo van Vuurde, on Flickr

Ook regelmatig foto’s gezien met mensen die hun carterslangen ingepakt hebben met isolatiemateriaal, maar ik denk dat dat weinig helpt.

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
G.M
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 57
Geregistreerd: 21-09-2017

Gepost: 03 december 2017 05:45 PM
  [ # 8 ]

Inderdaad.. mij is ook geadviseerd om dat gaasje weg te gooien.

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 03 december 2017 05:46 PM
  [ # 9 ]

Die had ik er bij mij ook uit gelaten ja. Ik heb het zelf nooit gezien, maar ik heb gehoord van iemand die vroeger bij een dealer werkte dat er vanuit de dealer een bericht naar de klanten is gegaan om dat gaasje er uit te halen omdat deze de slugde te veel zou vast houden en ze er daardoor veel gezeur mee hadden.

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 03 december 2017 10:55 PM
  [ # 10 ]

Er was zelfs een officiele mededeling van Citroen aan de dealers om die spons eruit te halen.
Naast de verstopping gaat hij ook nog eens roesten en de brokkels vallen in het carter.
Alleen als je heel frequent die spons schoonmaakt of vervangt houdt ie z’n gunstige functie…
Dat weegt niet op tegen de nadelen…

Profiel  
 
G.M
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 57
Geregistreerd: 21-09-2017

Gepost: 04 december 2017 10:01 PM
  [ # 11 ]

Nou.. ik vandaag ook even de boel schoongemaakt na het lezen hier van.. nu zie ik dat de slang die zeg maar onderop de vuldop zit slap hangt.. is dit normaal?

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 04 december 2017 10:14 PM
  [ # 12 ]

Of het normaal is weet ik niet, maar bij mijn BX is dat ook zo.
Nieuw niet meer te krijgen origineel…

Profiel  
 
JBuining
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 03-02-2014

- CX Super 2000
- XM turbo CT prestige
- BX 1.6 TGI
Gepost: 04 december 2017 10:25 PM
  [ # 13 ]

zolang er geen gaten in vallen moet het goed komen Smile

Profiel  
 
G.M
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 57
Geregistreerd: 21-09-2017

Gepost: 05 december 2017 01:00 AM
  [ # 14 ]

Ok dan zal het wel in orde zijn.. ik dacht misschien is er iets met de druk aan de hand!

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 05 december 2017 10:59 AM
  [ # 15 ]

G.M schreef:

nu zie ik dat de slang die zeg maar onderop de vuldop zit slap hangt.. is dit normaal?

Die hele constructie hangt aan een slap rubbertje (waarschijnlijk om het overbrengen van trillingen te voorkomen), maar op den duur gaat dat hangen. Ik heb dat rubbertje vervangen door een stukje 15 mm stalen verwarmingsbuis van pakweg een centimeter of twee, drie lang. Als je de boel een beetje optilt op het moment dat je het boutje/moertje aandraait, krijgt de slang wat meer lucht en oefent de zwaartekracht geen invloed meer uit. Van trillingen merk ik niets.

(Ik meen dat ik het stukje buis nog heb opgevuld met een stukje dikke LHM-slang, om verschuiving te voorkomen, maar echt nodig is dat waarschijnlijk niet. Nog mooier is natuurlijk als je een massief cilindervormig stukje metaal zou hebben waar je dan een precies passend gaatje in boort, maar dit stukje pijp werkt ook.)

Edit: Als je boort in een massief blokje, hoeft het zelfs geen metaal te zijn: hardhout of plastic is wellicht net zo goed.

Afbeelding Bijlagen
Bevestiging_carterventilatie.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook