Olie(damp) uitlaat
G.M
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 57
Geregistreerd: 21-09-2017

Gepost: 05 december 2017 03:34 PM

Zie vanmorgen tot mijn verbazing onder mijn uitlaat een klein plasje liggen.. heel klein beetje olie met vocht denk ik. Iemand een idee? Koppakking is niet lek dat lees ik als ik zo even snel op google kijk dat dat een oorzaak is maar dat is dus niet zo.. auto loopt ook gewoon goed

Profiel  
 
PSA
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 582
Geregistreerd: 03-11-2005

- GS/GSA GSpecial 1015
Gepost: 05 december 2017 03:59 PM
  [ # 1 ]

Hoe is het olieverbruik?

Profiel  
 
G.M
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 57
Geregistreerd: 21-09-2017

Gepost: 05 december 2017 04:28 PM
  [ # 2 ]

Nog niet echt kunnen meten aangezien er eergister een nieuwe krukaskeerring in is gegaan.. de auto lekte heel veel olie daardoor.. dus nu lijkt alles weinig. Ik zal het even in de gaten houden

Profiel  
 
G.M
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 57
Geregistreerd: 21-09-2017

Gepost: 05 december 2017 04:30 PM
  [ # 3 ]

Klepseals waren ook vervangen

Profiel  
 
G.M
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 57
Geregistreerd: 21-09-2017

Gepost: 05 december 2017 04:36 PM
  [ # 4 ]

Even voor de duidelijkheid: ik heb de auto gisteren neergezet en zag het vanmorgen voordat ik startte.. misschien is het eruit gelopen omdat de auto achter zakt na het uitzetten?

Profiel  
 
G.M
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 57
Geregistreerd: 21-09-2017

Gepost: 28 december 2017 06:10 AM
  [ # 5 ]

Even een update. Ik heb dus de krukas keerring laten vervangen een aantal weken geleden. Echter nu weer hevige lekkage. Denk zelf dat het nu de nokkenaskeerring is. Mij valt op dat als je rustig rijdt hij veel minder lekt. Na een lange rit op de snelweg 120/130 km/pu druppelt het echt onder de auto vandaan. Wat ook zeer vreemd is is dat juist als ik na een lange rit de auto stil zet en de volgende dag de peilstok bekijk deze echt helemaal onder de sludge zit en dit dus bij korte ritjes veel minder is. Ik weet dat sludge een probleem is bij de 1.6 blokken maar nu was het toch erg veel! Koppakking is niet lek! En ook omdat ik eenn tijd geleden na een lange rit olie spetters onder de uitlaat zag op de straat zag liggen, ga ik steeds meer denken aan een versleten motor. Ga deze week een afspraak maken bij de garage om alles eens goed na te lopen en een oordeel te vellen. Als het moet laat ik er een ander blok inhangen aangezien ik er van de zomer mee op vakantie wil (3600km).

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1255
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 28 december 2017 09:28 AM
  [ # 6 ]

Heb je al eens een compressietest gedaan? Dan weet je al iets meer aangaande de conditie van een motorblok. Is je carterventilatie wel oké?

*2cv6 special 1986*

Profiel  
 
G.M
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 57
Geregistreerd: 21-09-2017

Gepost: 28 december 2017 09:37 AM
  [ # 7 ]

Ja inderdaad ik laat de motor ook even testen en even de carterventilatie nakijken.

Profiel  
 
wim V8
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1102
Geregistreerd: 12-06-2011

Gepost: 28 december 2017 11:51 AM
  [ # 8 ]

Onder de uitlaat zal wel condens met zwartkleur/roet zijn.
Weet je 100% zeker dat het olie is? Meestal niet.

Sludge is altijd een vochtprobleem in de motor.
Dat kan koelvloeistof zijn dat via de bekende wegen daar komt.

Of condens, dat veel vaker de oorzaak is.
Maak de carterventilatie/slangen inwendig goed schoon.
Het staalgaas in het carterventilatie kanaal goed schoonmaken of even tijdelijk verwijderen.

Condens slaat neer op de nog koude stalen en alu delen in de motor uit het al opwarmende klimaat in de motor tijdens de opwarmperiode.
Dat is echt behoorlijk veel. Je zal versteld staan. Het mengt zich direct in de olie, niet erg, er is olie genoeg in de motor.
Nu moet het er nog uit dmv verdampen, dat gaat pas lukken boven de 80grC.
Het duurt echter even voor dat een motor die temp heeft bereikt en dan moet het nog de tijd hebben om te verdampen.

Oorzaak, korte ritjes, maar meestal een oude of defecte of foute thermostaat, heb je nog een oude er in zitten of ken je de historie er niet van, vervang deze dan direct! Ze kosten bijna niets.
Zorg ook voor een goed ontlucht koelsysteem zodat overal direct warme koelvloeistof is om de motor op te warmen.

Dat juist na een lange rit je peilstok vol zit met sludge kan betekenen dat je blok behoorlijk vol zit met die meuk.
Bij lange ritten met een langduriger hoger toerental dan stadswerk heerst er in een motor een ware hete storm van carterdampen en dus ook loskomende sludge dat normaal tijdens de stadsritjes lekker aan de kant blijft plakken en alleen nog maar meer aan jongt.

Dus vervang eerst je thermostaat.
Doe niet meteen na het starten als je de kachelknop op warm zet ook de ventilator vol aan, het koelt ook je motor af en het duurt langer voordat deze op temperatuur is.

Monteer eens een oliethermometer, je zal versteld staan hoe lang het duurt voordat de olie warm (+70gr) is.
De meeste letten op de watertemperatuurmeter, als deze warm staat is het goed? Denk je.
De olie is dan nog steenkoud. Dat kan nog wel 20 minuten duren

Als je een paar maanden gereden hebt met een goed warme motor is de sludge gewoon weg.
Je moet dan ook het gaas(zeer schoon of nieuw) weer terug monteren, dit hoort er wel in omdat het als olie afvang dient uit de
(olie)carterdampen, dit zou anders in je inlaat en verbrandingstraject komen en alles zeer ernstig vervuilt.

Gr. Wim

Profiel  
 
G.M
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 57
Geregistreerd: 21-09-2017

Gepost: 28 december 2017 09:43 PM
  [ # 9 ]

bedankt voor de uitleg! Ik vermoed ook dat het condens moet zijn aangezien er geen koelvloeistof verbruik is. De thermostaat is recentelijk vervangen.. ik heb er wel een radiateur van een tzi in laten zetten (groter dan er in zat). Ik zal die slangen eens goed schoonmaken. Alleen is het een beetje klote weer om dat nu te doen! Ik dacht dus aan een versleten motor door dat plasje bij de uitlaat en omdat de krukaskeerring druit lag en nu dus waarschijnlijk de nokkenaskeerring ik dacht aan te hoge oliedruk.. maar kan dus ook gewoon toeval zijn. Ik hou jullie op de hoogte

Profiel  
 
wim V8
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1102
Geregistreerd: 12-06-2011

Gepost: 28 december 2017 11:02 PM
  [ # 10 ]

De grotere radiateur maakt niet uit, als het koelwater teveel afkoelt tijdens rijden gaat de thermostaat gewoon weer afknijpen/dicht.

Gr. Wim.

Profiel  
 
j.witkop
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 681
Geregistreerd: 31-05-2005

Gepost: 29 december 2017 12:03 AM
  [ # 11 ]

dat de keerringen eruit liggen kan duidemn op te hoge arterdruk door een verstopt ventilatiesysteem zoals boven beschreven

Profiel  
 
G.M
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 57
Geregistreerd: 21-09-2017

Gepost: 29 december 2017 01:19 AM
  [ # 12 ]

Precies. Ik ga een afspraak maken bij de garage en dan eens alles even na laten lopen. Carterventilatie reinigen, Compressietest oliedruk meten etc.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook